Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gages
Har köpt en xc70 D3 aut -11 som nu har rullat 200 mil.Har funderat på att optimera med polestar 225hk/460Nm.Någon som har erfarenhet av detta,är det stor skillnad och isåfall vad, har hört att den ska gå lite jämnare,hoppas den inte ändrar automaten för jag vill inte att den ska växla senare.Undrar även vad ni har för förbrukning på era bilar det är ju alltid intressant.
Jag tycker att vi har kommit långt ifrån urprungsfrågan. Har kört min Polestaroptimerad XC70 AWD D3 i över ett år. drar ofta husvagn som väger 1 800 kg. Har aldig problem med att komma igång vid rödljus eller att köra om långtradare i Kasselbackarna. Utan husvagn är accelerationen självklart toppenbra.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte provat att dra husvagn med någon D3 i originalutförande, men jag tillhör ju de förlorare som har en färdigoptimerad bil från födseln, alltså en D5, och den går bra att dra husvagn med.
av nilsotto
Varför finns Polestar till XC70 D3 automat MY11 och inte till V70 D3 automat MY11? Är det någon som helst skillnad på dessa motorer?
av s6025t
D3 awd är en nedtrimmad D5 så motorn är på 2,4 liter D3 i V70 med enbart framhjulsdrift är på 2,0 liter så de är helt olika
av boston00
Kanske lite OT men jag tycker man se diskussionen från en annan synvinkel.

I grunden tycker jag så här :

Leverera en grundmotor till alla bilar ( i en eller 2 varianter kan vara bensin/dielsel eller vad som nu finns) Detta görs ju i stort sett i dag. I er diskussion tycker jag ni glömmer bort ett antal argument t.ex D5 kanske är dyrare för att den har bättre bromsar större av ngt annat, klarar högre belastning på ett tredje osv. Att en Polestar uppgradering funkar på drivlinan innebär inte att resten av bilen kanske pallar i längden. Nu har jag inte finläst garantin från Polestar grejen , min ni fattar poängen. Dom 8900 kanske uppgarderar programvaran men resten då. ( Sen är det sjukt dyrt för en program snutt men det är en annan sak)

Min nästa punkt är att jag gillar tanken av att det är flexibelt.

Tänk er mina grundmotorer, sen beställer ni 1 vecka snålkörning via er iphone eller annan smartphone, eller från bilens smarta display. Det kostar 87 kronor för en vecka. Detta gör ni för att ni skall åka Happaranda - Skåne. I Skåne vill ni fulköra lite så ni laddar bilen med fulkörprogrammet för 49 per dag, helt plötsligt har bilen 290hk, pigg som ett as o gör 0-100 på 5,6sek. Att den drar 2.4 liter milen skiter ni för att det så kul. Inom 10 år är det här.

Det är ju detta som är framtiden. Hoppas jag förmedlat min syn på det hela. Att gnälla över att D3 o D5 är samma maskin - so what. Man prioriterar kanske en fabriksmaskin med lägre förbrukning.

Jag längtar redan till framtiden :twisted:
Användarvisningsbild
av RobbanS
Någon som vet om det går o köra polestar på en V70 2,5FT MY08 ? såg nu på deras hemsida att det bara var från MY09 och framåt ?? enligt mina papper är min bil tillverkad 08 men utagen 09 om det nu ska ha nån betydelse !

Mvh R
Användarvisningsbild
av RobbanS
crumpets skrev:Är den modellår 09 torde det vara allt som spelar någon roll.
Det är den nya karsossen men tillverkad 2008-11...
Användarvisningsbild
av hollan
det är en 09a dom började tillverkas juni 08 2,5ft fanns aldrig i 08or
Användarvisningsbild
av Variosboy
Min är en MY09 men är uthämtad 23:e maj -08.. Lite knäppt om man frågar mig...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Inte speciellt, men det är en gammal bil och […]

De gick smärtfritt så nu får de[…]

Det är väl enklast att börja med gi[…]

Högtalare bak XC40 -22

Har precis köpt en xc40 -22 och det verkar va[…]