Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev: Vill man ha roligt bakom ratten ligger T6 i en annan liga.
Jag tycker det är roligt bakom ratten att sätta sig i D5an och köra hemifrån och inte behöva tanka förrens man är i Italien.......

Var ute en runda med min dubbelturbo Supra i helgen och hastigheten som bränslemätaren sjönk tog lite udden av det roliga.
Det är kul att tanka. Dessutom luktar det gott när man tankar en bensinbil, det gör inte en diesel...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Alla har vi olika nöjen, jag tycker det är roligare att köra än att tanka, och den nya miljödieseln luktar ju inte ett skvatt längre

Den gamla dieseln kunde man ju ha som myggmedel, (gammalt soldatknep i norrland), miljödiesel är helt verkninglöst mot mygg då den är luktfri. :D Beror väl på att man plockat bort alla svavelföreningar antar jag.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kör man T6 får man många smurfglas på Statoil, bara en sådan sak gör ju valet enkelt ;-)

/Martin
Användarvisningsbild
av kave
Du menar, får köpa. De är inte gratis, i alla fall inte om man tankar diesel.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag hade jättekul i min XC70 när den lyckades få upp husvagnen uppför den leriga backe där de andra inte ens kom upp utan vagn.

Det finns så många olika sorters nöjen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
apersson850 skrev: Det finns så många olika sorters nöjen.
Typ skadeglädje :wink:
av Lövet
apersson850 skrev:Jag hade jättekul i min XC70 när den lyckades få upp husvagnen uppför den leriga backe där de andra inte ens kom upp utan vagn.

Det finns så många olika sorters nöjen.
Vi har helt klart olika syn på bilägande. Själv skulle jag aldrig smutsa ner min bil med en husvagn :lol:
av improwise
MartinS skrev:I och för sig inte V70, men ändock D5 vs T6. Jag köpte en XC60 T6 nyligen, efter att ha provkört både D5 och T6 var valet självklart för mig. D5:an går ju bra inom sina 1000 eller 2000 varv där den har högt vridmoment men sedan dör den ju. T6:an bara ylar vidare medans D5:an knackar om från Gå ;-)

Alla säljare jag pratade med rekomenderade D5:an, grundat på ingenting, bara pga att "man köper inte bensinbilar idag vettu".....

Har samma erfarenhet av säljare som du, att dom bara rekommenderar diesel. Fast å andra sidan så tror jag nog iof att dom har ganska rätt i det, iaf sett till ekonomi, för en T6 är säkerligen en klart sämre affär rent ekonomiskt än en D5a, både sett till förbrukning och andrahandsvärde. Till skillnad från en D5 som ju bara kommer stiga i värde....nä, kanske inte :D

Törs man fråga vad din XC60 drar på landsväg och i stadstrafik?
Användarvisningsbild
av MartinS
improwise skrev:
MartinS skrev: Har samma erfarenhet av säljare som du, att dom bara rekommenderar diesel. Fast å andra sidan så tror jag nog iof att dom har ganska rätt i det, iaf sett till ekonomi, för en T6 är säkerligen en klart sämre affär rent ekonomiskt än en D5a, både sett till förbrukning och andrahandsvärde. Till skillnad från en D5 som ju bara kommer stiga i värde....nä, kanske inte :D

Törs man fråga vad din XC60 drar på landsväg och i stadstrafik?
En T6 är nog mer svårsåld och kanske inte betingar lika bra andrahandsvärde idag men det är ju ändå inte så stor skillnad tror jag. Ha i åtanke att det säljs ganska få nya T6:or och det finns alltid ett sug efter volvobilar med stora motorer i lilla sverige, ju billigare/äldre den blir desto enklare är den att sälja tror jag.
Även beggade XC60 D5:or står ju strandade hos återförsäljarna idag. Jag tror dock svensken snart kommer bli varse att diesel inte är så underbara ur ett ekonomiskt perspektiv när pumpar, partikelfilter och andra dyra delar börjar gå sönder på alla billigare små dieselbilar. Jaja, framtiden får utvisa, hade jag varit ute efter den mest ekonomiska bilen hade jag inte köpt en XC60 från början. Bränslekostnaden är dock bara en liten del av den total forsen av pengar en sådan bil konsumerar.

Ren stadskörning kör jag i princip aldrig på mycket så jag kan få ett hyffsat snitt så det kan jag inte säga något om, men på motorväg (~125km/h) ligger den på cirka 1,1-1,2l/mil och landsväg kan den gå ner 1-2dl tlll om man kör försiktigt. Konstantfart är den rätt ok på, det är accelerationen som drar på ordentligt i tanken. Någorlunda ok tycker jag.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
apersson850 skrev: Det finns så många olika sorters nöjen.
Typ skadeglädje :wink:
Den enda sanna glädjen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]