Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Arese skrev: Skulle jag köpa en V70 idag skulle jag nog köpa en T4F R-Design med några välvalda extrapinaler. Känns som mest value for money från Volvo idag överhuvudtaget.
Intressant att du föredrar T4F R-design, är lite intresserad av hur du tänker. Har fått intrycket av dina tidigare att du är rätt "körglad" och därmed antagligen väljer bilar som är körglada, menar du at T4F R-design kanske är mer körglad än jag kanske själv fått för mig att den är, eller är din rekommendation helt baserad på vad man får per krona, oavsett hur "kul" resultatet är? Frågan kan väl även ses som, kan man få en kul bil med bara T4F motorn?
av improwise
andreas_lofgren skrev:
Fast just de punkterna är ju V70IIs stora svagheter. Den har dålig styrkänsla och kränger ordentligt innan den börjar svänga. Passat, A6, 5-serie, Mondeo, Insignia, 9-5 - alla är bättre. V70II är en komfortmaskin - och det är BRA för mängder av människor. Många vill inte ha bilar med hårda chassien. Passat känns som man åker runt direkt på fälgen i jämförelse med V70II.
Står lite själv i valet och kvalet mellan om man borde satsa på styvare sportchassi eller de elektroniska systemen Four-C (Volvo) eller Dynamic Driver Control (BMW) för att uppnå samma sak, med fördelen att man kan ändra inställningar efter behov? Vad har ni för åsikt om det för så väl Volvo som BMW, vad borde man välja, sportchassi eller "dynamiskt chassi"?
av improwise
andreas_lofgren skrev:I absoluta tal går det säkert att åka lika fort med en V70II som en 5-serie i en kurva. Skillnaden är att den vill inte.

Förstår inte hur låga krav man kan ha om man tycker att en V70II är kul att köra.
Ser att du kör en V70 2008, är dina kommentarer om V70 baserade på just den eller har du även kört nyare modeller? Vad jag tänker på är så klart de förändringar som verkar gjorts på V70n för att göra den lite mer körglad (enligt vad andra skrivit).
av Lövet
Jag har kört även MY10 och MY11 och man märker ingen skillnad annat än motormässigt. Såvitt jag läst och hört så har inga märkbara uppdateringar gjorts. De som påstår det skulle gärna få lista vilka chassiemässiga förändringar som gjorts.

Har kört 2.0F, 2.4D, D5, D3, 1,6 Drive, 2.5FT & 3.2. Ingen av dem är rolig att köra.
(Däremot är de bekväma, rymliga, tysta och prisvärda.)
av perhall
Vad som gör en bil rolig att köra är ju lite personligt men med erfarenhet från alla motorer som är tillgängliga i V70:n tycker jag ändå att T4 är ganska kul. Roligaste motorerna är T6, 3,2 och sen D5. 3,2 har roligast ljud. DRIVe och 2,0F är tråkigast. Även D3 är tråkig. T4 har kvick gasrespons och gillar att varvas. 2,5FT är snabbare och mer sofistikerad.
Visst är BMW roligare att köra men en 520d med std-chassi och 17" är ingen höjdare ur körglädjesynpunkt. Eftersom den är mer sofistikerad och ombonad än Volvon, och något tystare, känns den nästan lika tråkig, fast den är mer kommunikativ.
Låt mig ta ett exempel. En av mina första bilar, en 323i-79, är väl på pricken lika snabb 0-100 som en ny 520d. Men 100 ggr roligare att köra. Redan bytet till en 320i-84, som var några tiondelar långsammare till 100, gjorde att bilkörningen blev tråkigare men bekvämare.
Sen har det inte alltid varit så att BMW 5-serie är roligare än Volvo att köra. Skulle nog vilja säga att en 850 GLT-92 är minst lika kul att köra som den ganska sega och klumpiga e34:an. Har haft några e34:or och det är helt klart mer komfort än kul...
PH
av NiKeMaN
Att ni ens jämför en 520d med en Volvo V70 D3/D5 är egentligen mest pinsamt. BMW är dyrare i inköp, ja. Men enligt "alla" dom tester som gjorts i tidningar så hamnar månadskostnaden på ett ungefär lika mellan BMW'n och Volvon.

BMW'n ÄR den bättre bilen av dessa. Även om Volvon också har sina fördelar. Men BMWn är mer komfortabel, roligare att köra, rymligare inuti, skönare stolar (sportstolen och framför allt komfortstolen!), modernare utseende och har dessutom dom modernaste och effektivaste motorerna.

Så - whats the deal? Tror du "improvise" att du kan sitta på ett Volvo-forum och argumentera och få folket här att få dig att köpa en BMW framför en Volvo? Nej du ingen risk. Eftersom att du ställt frågan här på Jagrullar.se så skulle jag tro att du redan innerst inne har gjort ditt val. Annars hade du postat frågan på Autopower.se och frågat detsamma.
av Steff 99
NiKeMaN skrev:BMW'n ÄR den bättre bilen av dessa. Även om Volvon också har sina fördelar. Men BMWn är mer komfortabel, roligare att köra, rymligare inuti, skönare stolar (sportstolen och framför allt komfortstolen!), modernare utseende och har dessutom dom modernaste och effektivaste motorerna.

Så - whats the deal? Tror du "improvise" att du kan sitta på ett Volvo-forum och argumentera och få folket här att få dig att köpa en BMW framför en Volvo? Nej du ingen risk. Eftersom att du ställt frågan här på Jagrullar.se så skulle jag tro att du redan innerst inne har gjort ditt val. Annars hade du postat frågan på Autopower.se och frågat detsamma.
Detta är nog dina egna uppfattningar....jag som håller BMW och speciellt 5 serien väldigt högt håller inte med att man så kategoriskt kan säga att BMW är bäst.
Komfortmässigt om man skall köra landsväg så är skillnaden ganska liten snarare så att V70 är bekvämare eftersom den är mjukare i fjädringen, en 5-serie 520d om man påstår att den är rolig att köra har man inte höga krav på vad som är roligt, den är klar undermotoriserad, däremot kommer man upp till 530 då kan vi prata om körglädje.
Rymligare inuti är den inte, den är mindre i bagaget och ungefär lika i baksätet , ganska trång till sin storlek samma som V70.
När vi pratar stolar så är komfortstolarna helt outstanding, men BMW:s standard och sportstolar är inte bättre än V70 standardstolar.
Utseende kan ju diskuteras, det är väl ändå individuellet vad som är snyggt eller modernt, jag har alltid gillat E60/61 men där är det många som tycker annolunda även F10/11 har sitt för och emot.

Ja sedan när det gäller drivlinan så är BMW bättre, men med stor reservation till 520D..hur den 4cyl motorn till 525D blir återstår att se, men 6:orna är helt klart en klass för sig.

Att referera till Autopower för att få en objektivbild på frågan tror jag inte skulle bli annolunda än det svar som du gav, där är man enormt färgad till att det finns bara ett märke och det är BMW, detta forumet trots att det är ett Volvoforum ger väldigt ofta en nyanserad bild i sina svar och det är inte så kategoriskt att Volvo alltid är bäst.
av NiKeMaN
Steff 99 skrev:
NiKeMaN skrev:BMW'n ÄR den bättre bilen av dessa. Även om Volvon också har sina fördelar. Men BMWn är mer komfortabel, roligare att köra, rymligare inuti, skönare stolar (sportstolen och framför allt komfortstolen!), modernare utseende och har dessutom dom modernaste och effektivaste motorerna.

Detta är nog dina egna uppfattningar....jag som håller BMW och speciellt 5 serien väldigt högt håller inte med att man så kategoriskt kan säga att BMW är bäst.
Komfortmässigt om man skall köra landsväg så är skillnaden ganska liten snarare så att V70 är bekvämare eftersom den är mjukare i fjädringen, en 5-serie 520d om man påstår att den är rolig att köra har man inte höga krav på vad som är roligt, den är klar undermotoriserad, däremot kommer man upp till 530 då kan vi prata om körglädje.
Rymligare inuti är den inte, den är mindre i bagaget och ungefär lika i baksätet , ganska trång till sin storlek samma som V70.
När vi pratar stolar så är komfortstolarna helt outstanding, men BMW:s standard och sportstolar är inte bättre än V70 standardstolar.
Utseende kan ju diskuteras, det är väl ändå individuellet vad som är snyggt eller modernt, jag har alltid gillat E60/61 men där är det många som tycker annolunda även F10/11 har sitt för och emot.

Ja sedan när det gäller drivlinan så är BMW bättre, men med stor reservation till 520D..hur den 4cyl motorn till 525D blir återstår att se, men 6:orna är helt klart en klass för sig.

Att referera till Autopower för att få en objektivbild på frågan tror jag inte skulle bli annolunda än det svar som du gav, där är man enormt färgad till att det finns bara ett märke och det är BMW, detta forumet trots att det är ett Volvoforum ger väldigt ofta en nyanserad bild i sina svar och det är inte så kategoriskt att Volvo alltid är bäst.
Sluta blanda in 530d och 535d. Det är 520d och V70 D5 som jämförs om jag förstått det hela rätt. Även om en 520d inte är "ROLIG" att köra - så måste ju ändå en V70 eller 5-serien vara roligare än den andra. Och som tidigare skrivits så är inte en V70 en rolig bil att köra.

Det jag inte tog med i min argumentering jag skrev från början var just lastutrymmet och baksätet. Varför? Jo normalt sett så sitter jag själv fram. Nu har jag själv inte barn - men har man det så sitter dom bak och eftersom att dom är mindre än en vuxen person så får dom med lätthet plats i baksätet på både en V70 och 5-serie. Lastutrymmet anser JAG som fullt gott i både V70 och 5-serien. Har man behov av det största möjliga utrymmet - så har jag ju redan reserverat mig för detta när jag skrev: "ÄVEN OM VOLVON OCKSÅ HAR SINA FÖRDELAR". Så är det ju alltid. Vi kan säkert hitta fler grejor som Volvon är bättre på än BMWn. Och söker man just dessa kvalifikationer så är ju Volvon det rätta valet.

Varför skulle Jagrullar.se vara mer objektivt än att fråga på Autopower.se? Båda forumet är belägrade av hängivna bilägare som (tydligen) gör allt för att motivera sina bilval. Hur du kan se mig som enormt färgad - samtidigt som jag har ägt tre Volvos det sista året kan jag inte förstå. Jag försöker till skillnad från många andra se båda bilarnas fördelar - men jag kan också erkänna när jag ser att den ena är "bättre" än den andra beroende på hur man ser på saken och vad man har för krav. :-)-)
av Steff 99
NiKeMaN skrev:
Det jag inte tog med i min argumentering jag skrev från början var just lastutrymmet och baksätet. Varför? Jo normalt sett så sitter jag själv fram. Nu har jag själv inte barn - men har man det så sitter dom bak och eftersom att dom är mindre än en vuxen person så får dom med lätthet plats i baksätet på både en V70 och 5-serie. Lastutrymmet anser JAG som fullt gott i både V70 och 5-serien. Har man behov av det största möjliga utrymmet - så har jag ju redan reserverat mig för detta när jag skrev: "ÄVEN OM VOLVON OCKSÅ HAR SINA FÖRDELAR".
Det är inte lätt att veta att du utelämnar vissa saker och att man skall läsa dina svar också mellan raderna, hade du skrivit detta så hade det varit enklare, för när jag talar om utrymme så gäller det inte bara förarplatsen, normalt köper de flesta en kombi för att kunna lasta, annars är det ett ganska onödigt val.

Men ursäkta att jag trampade på din ömma tå. :(
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:Nä en fullutrustad 520d skulle jag föredra framför en välutrustad V70 D5, om jag slapp betala kalaset :D .
Ja en "fullutrustad" 520 vore nog den sista bilen jag skulle köpa om jag skulle lägga 900.000 av egna pengar på en bil. (Japp det går att utrusta en 520d så slutpriset blir 900.000)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]