- mån 25 jul 2011, 23:21
Troligtvis finns det där ifall man utav annan anledning måste byta partikelfiltret, eller manar du att det finns under 12000-mila servicen?
Moderator: Moderatorer
vedboden skrev:Jag fattar inte riktigt vad du menar med allt du skriver Bitez...Mig veterligen var jag ganska så tydlig... I ditt första inlägg nämner du en budget på 200.000kr, du vill ha en så bränslesnål som möjligt men med självklart bra drag i....
fredrikwt skrev:Måste vara så då, jag har det som sagt skriftligt, i flera mail fram och tillbaka för jag ifrågasatte och sa att jag var ganska säker på att så var fallet - men icke.Det luriga när det gäller bl.a. dieslar är att man på bilprovningen kopplar in sig på bilens system och kollar efter felkoder, man mäter inte längre några avgasvärden. Finns det då t.ex. en felkod som säger att filtret ska bytas då det ingår som del av "avgasvärden" så kan eller får du en anmärkning vilket jag gissar blir en ombesiktning. Man mäter nämligen inga avgasvärden utan enbart vad du får ut från bilens system.
Flera bilmärken har ju till en början tydligen angivit att byte ska ske vid ett visst antal mil som sen visat sig vara onödigt - har jag hört - detta kanske är orsaken till detta, att man först har angett byte som en serviceåtgärd som sen har uppdaterats. Kian som vi har som andrabil har serviceåtgärder reviderats till färre åtgärder än när vi köpte bilen.
Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]