Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
Vet ej säkert i skrivandes stud, har bara skummat igenom programet. (installerade detta i dag på pcn) :-) får kontrollera och återkomma med svar om det inte finns någon här som vet.
av Bitez
vedboden skrev:Jag fattar inte riktigt vad du menar med allt du skriver Bitez...
Mig veterligen var jag ganska så tydlig... I ditt första inlägg nämner du en budget på 200.000kr, du vill ha en så bränslesnål som möjligt men med självklart bra drag i....

Och då menar jag på att om du vill ha bra drag, kan du inte samtidigt få en snål bil... Vill du ha en snål bil, kan du inte få det med bra drag... Inte med den budgeten, det var vad jag menade...

Att du skulle hitta en 2.4d my08 alt. my09 tvivlar jag inte en sekund på... Om du jämför skattebefriad bil kontra en som kostar 4000kr/år, slår det på typ 350kr i månaden! visst, stirrar du blint på 350kr i månaden så är det bara o välja en sådan, men du skriver ju även att du vill ha en lite körglad bil, och då menar jag på att, om ett par hundra kronor/månad får budgeten o spricka så är det ingen idé...

Att du inte känner till paket o utförande o dyl. är ju inte konstigt, de flesta som inte har en volvo vet ju inte. Därav rekommenderade jag en 2.4d summum, för att du ska bli så nöjd som möjligt... :)))

Jag blir bara lätt irriterad över alla dessa ören man vänder då man gör en bilkalkyl, lika bra låta bli då.. om man enbart prioriterar drift kostnad, fine! Men man kan liksom inte begära både och, inte för den budgeten, det var min poäng. Betala lite mer i skatt o dyl, nån slant mer i bränsle, men ha en betydligt roligare och mera premium bil :)))) Skillnaden blir ju inte tusentals kr /mån, utan 2-3 hundra :))))))
av AndS
fredrikwt skrev:Måste vara så då, jag har det som sagt skriftligt, i flera mail fram och tillbaka för jag ifrågasatte och sa att jag var ganska säker på att så var fallet - men icke.

Flera bilmärken har ju till en början tydligen angivit att byte ska ske vid ett visst antal mil som sen visat sig vara onödigt - har jag hört - detta kanske är orsaken till detta, att man först har angett byte som en serviceåtgärd som sen har uppdaterats. Kian som vi har som andrabil har serviceåtgärder reviderats till färre åtgärder än när vi köpte bilen.
Det luriga när det gäller bl.a. dieslar är att man på bilprovningen kopplar in sig på bilens system och kollar efter felkoder, man mäter inte längre några avgasvärden. Finns det då t.ex. en felkod som säger att filtret ska bytas då det ingår som del av "avgasvärden" så kan eller får du en anmärkning vilket jag gissar blir en ombesiktning. Man mäter nämligen inga avgasvärden utan enbart vad du får ut från bilens system.
av vedboden
Sådär, nu är jag Volvoägare igen.

Det blev en V70 II 2.4D Momentum som gått 8500 mil, fullservad, bra sommardäck och vinterdäck. 158 000kr, tycker det vart ett bra pris.

Det som ska göras är:

Montera på drag
Fixa Polestar
Tona rutorna
Köpa fetare fälgar än original 16"

Jag har mixtrat och läst instruktionsboken osv men hur fungerar diesel värmaren som skulle vara original på alla volvo dieslar.
Jag har nåt som heter parkeringsvärmare men man kan ju inte göra just nå inställningar alls som jag fattar det, när den ska gå på och hur varmt det ska vara i kupen en viss tid osv.

Någon som kan ge mig en snabbkurs i hur man hanterar den?
av s6025t
Har du lyckats köpt en svensksåld diesel utan tidur värmaren är ju standard men tidur är tillval :o Antagligen har förra ägaren varit snål o inte lagt till tidur till värmaren det kostar 3500 från fabrik.Det ska gå att ladda hem tiduret hos volvoverkstaden kostnaden vet jag tyvärr inte.
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.
av s6025t
Tiduret är en mjukvara som en app till telefon volvo kopplar upp bilen mot en dator o tankar ner tiduret det du betalar för är ju bara en funktion som aktiveras i bilen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]