- tor 09 jun 2011, 15:17
Nu är jag ingen stor fan av vare sig BMW:s 2,0d eller D5 men utifrån mitt perspektiv så har de ju bägge sina för- och nackdelar i förhållande till varandra. BMW:n är snålare i verkligheten och går diskretare, tystare och jämnare. D5:an har mer karaktär och ett trevligare ljud under full belastning. Med automatlåda i bägge är prestandaskillnaden knappast avgörande.
Den stora nackdelen med 520d tycker jag är att bilen i övrigt är "för bra" för en dieselfyra, man vill ha en sexa. Om man utrustar den "som man vill ha den" blir den dessutom väldigt dyr. Men om man klarar sig med en hyfsat modest utrustning så stämmer säkert TV:s kalkyl och det blir ungefär samma totalkostnad som en V70 D5.
TV:s kalkyl grundar sig på att V70:n kostar 336 netto och BMW:n 367 netto. Om jag skulle välja mellan dessa två alternativ skulle jag gå på BMW:n även om den skulle kännas lite sniken.
Mvh
Arese
Den stora nackdelen med 520d tycker jag är att bilen i övrigt är "för bra" för en dieselfyra, man vill ha en sexa. Om man utrustar den "som man vill ha den" blir den dessutom väldigt dyr. Men om man klarar sig med en hyfsat modest utrustning så stämmer säkert TV:s kalkyl och det blir ungefär samma totalkostnad som en V70 D5.
TV:s kalkyl grundar sig på att V70:n kostar 336 netto och BMW:n 367 netto. Om jag skulle välja mellan dessa två alternativ skulle jag gå på BMW:n även om den skulle kännas lite sniken.
Mvh
Arese
Always apex everything
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017