Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Nu är jag ingen stor fan av vare sig BMW:s 2,0d eller D5 men utifrån mitt perspektiv så har de ju bägge sina för- och nackdelar i förhållande till varandra. BMW:n är snålare i verkligheten och går diskretare, tystare och jämnare. D5:an har mer karaktär och ett trevligare ljud under full belastning. Med automatlåda i bägge är prestandaskillnaden knappast avgörande.

Den stora nackdelen med 520d tycker jag är att bilen i övrigt är "för bra" för en dieselfyra, man vill ha en sexa. Om man utrustar den "som man vill ha den" blir den dessutom väldigt dyr. Men om man klarar sig med en hyfsat modest utrustning så stämmer säkert TV:s kalkyl och det blir ungefär samma totalkostnad som en V70 D5.

TV:s kalkyl grundar sig på att V70:n kostar 336 netto och BMW:n 367 netto. Om jag skulle välja mellan dessa två alternativ skulle jag gå på BMW:n även om den skulle kännas lite sniken.

Mvh
Arese
av Arese
Ja du Kave, livet är för kort för att spenderas bakom en dieselfyra :D

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av kave
Arese: Jag håller med dig helt :)
En del kör runt i billiga bilar och är nöjda med det :)
av Lövet
kave skrev:andreas: Som sagt andreas, bara att gratulera om du inte märker skillnad. Då "slipper" du ju fundera på de dyrare modellerna. Själv lutar det åt
Var har jag skrivit att jag inte märker skillnad? Du kan ju ta och gissa varför jag aldrig agt en bil med färre än fem cylindrar.

MEN fem cylindrar innebär inte att D3/D5 är tystare än 520d. Den har dock ett trevligare ljud i all sin bullrighet. Innebär det att det är en bättre motor än 520d? Nej.
av viktore
Arese skrev:Nu är jag ingen stor fan av vare sig BMW:s 2,0d eller D5 men utifrån mitt perspektiv så har de ju bägge sina för- och nackdelar i förhållande till varandra. BMW:n är snålare i verkligheten och går diskretare, tystare och jämnare.
Vilket du mest troligt inte har något somhelst belägg för när vi diskuterar D5 215hk. :D
Användarvisningsbild
av kave
löfgren: Återigen, jag skulle vara jätteglad om jag inte märkte någon skillnad.

Jag testkörde den nya X3 2.0d för ett tag sedan. Motorn ger ifrån sig så mycket vibrationer i 120 så backspegeln går inte att använda. Växlar man ner manuellt till 6 eller 7 så försvinner dock vibrationerna.

Detta har jag aldrig upplevt i någon bil med D5 motor.

Men som sagt, är man känslig så är man.
av Arese
viktore skrev:
Arese skrev:Nu är jag ingen stor fan av vare sig BMW:s 2,0d eller D5 men utifrån mitt perspektiv så har de ju bägge sina för- och nackdelar i förhållande till varandra. BMW:n är snålare i verkligheten och går diskretare, tystare och jämnare.
Vilket du mest troligt inte har något somhelst belägg för när vi diskuterar D5 215hk. :D
Vad har du för belägg att det inte stämmer? :D Hur mycket skiljer enligt EU-normen mellan MY11 och MY12?
av Lövet
kave: X3 är inte F11 på samma sätt som du inte skulle såga D5 motorn för att den bullrar och vibrerar som besatt i S40N/V50 :wink:
Användarvisningsbild
av Variosboy
andreas_lofgren skrev:Enligt Teknikens Värld (som får sina siffror från KVD) så är andrahandsvärdet på BMW högre i både procent och kronor. Sedan skiljer det inte 100.000kr på en normalutrustad modell. Däremot om man plockar in Summum och navigator osv och ska ha samma grejer på BMW så hamnar man kring den skillnaden. Men den genomsnittliga Volvon är inte en Summum utan snarare en Kinetic eller eventuellt nån Businessvariant och då är skillnaden väsentligt mycket mindre. Men den finns alltid kvar på inköpspriset, dock ej totalt som ses ovan.

Om man gör en helt ovetenskaplig sökning på blocket efter V70 kinetic, momentum och summum från modellår 2008 och framåt så ser man att det fördelar sig såhär:

Kinetic: 482 st
Momentum 1102st
Summum 505st

Så dom följer ju en normalfördelningskurva ganska bra, värt att notera är att det just nu finns fler summum än kineticbilar ute, även om det bara handlar om ett 20-tal.. :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]