Tarsiger skrev:Soulman var idag 07:49 kanske ledsen då han tyckte att jag sågade teknikutvecklingen.
Men läs noga igen och se att det inte är så farligt. Flera system är redan bra, andra är på bättringsvägen eller kräver mer förmåga hos förarna för att utnyttjas väl. Ett exempel är ACC (Adaptive Cruise Control) som hos Volvo kan hålla 1.0 - 2.6 sek tidlucka till framförvarande. Så nära vill inte erfarna bilförare åka i vilsam landsvägskörning och både trafikverket, polisen och körskolorna anger 3 sek som minimum. Tre dagar efter att jag påpekat detta i en stor motortidning hade Volvo plötsligt tagit bort tidsiffrorna från hemsidan. ACC torde dock bli både billigare och bättre framöver, så att det med råge tillgodoser tresekundersregeln.
Många ägare av nya bilar vill gärna för vänner och bekanta rabbla hela listan av säkerhetsförkortningar som deras bil kan skylta med - ABS, DSTC, SRS, ACC och så vidare. Varje förkortning blir ett glädjeämne i sig och ett samtalsämne vid jobbfikat. Ju fler förkortningar desto säkrare bil, kan man tro av biltillverkarnas marknadsföring.
Det är inte fel att förhålla sig lite distanserad till detta. Bilens tjänstevikt och kupéutrymmen runt föraren är viktigare än många av förkortningarna.
Det här behöver kommenteras, tycker jag.
För det första kan det vara bra att reda ut lite begrepp. Volvo har två skiljes säkerhetssystem med automatisk bromsning i produktion idag. Det ena är city safety som är byggt runt en laseravståndsmätare och sen ett system med onödigt långt namn som ingår i paketet driver support och som är byggt runt en radar och en kamera. City safety bromsar för glansiga eller reflekterande saker i låg fart och på kort avstånd. Det andra systemet detekterar bilar och fotgängare och är aktivt i alla hastigheter och kan börja bromsa på längre avstånd än city safety, därav möjligheten att helt undvika krock i upp till 35 km/h. City safety klarar det upp till ca 20 km/h.
Adaptiv farthållare brukar man inte räkna som en säkerhetsfunktion, utan ses ofta som något som ökar bekvämligheten för föraren som därmed kan slappna av bättre och t.ex. hålla mer uppsikt åt sidorna och kanske ger bättre säkerhet på så sätt.
Det är tänkbart att någon med djup insikt i systemen skulle kunna sabotera dem, men det går att sabotera för andra bilister på många sätt, t.ex. genom att hälla ut olja bakom bilen när man kör genom en kurva. Varför någon skulle vilja göra detta förstår jag dock inte, och det gör nog inte polisen heller om de skulle komma på någon med att göra så.
Angående tidsluckan för farthållaren så är den mycket riktigt en till strax under tre sekunder i landsvägsfart och mer än det i lägre fart. 1 sekund är lägsta rekommenderade lucka enligt bland annat tysk polis. I Sverige har jag för mig att det är straffbart att köra närmare än 0.5 sekunder. 3 sekunder däremot är ganska långt om någon rekommenderar det som minsta lucka. Kan du ge mig lite länkar till dem som du påstår rekommenderar 3 s?