Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Bromsar oftast inte alls eller menar du en gång bromsade det inte.
Förövrigt pratar du om citteysafte som tråden handlar om. mendan Tarsiger yrar om acc o lite andra saker, vilket är skilda saker.
av Cox
Jag har inte yrat om något bara svarat på det du yrar om. Och ja jag menade när bilen visades för pressen och det vart ett fiasko. Nu har jag inte koll på om systemet fallerat flera gånger inför press men jag har för mig att detta har hänt mer än en gång.
Nått annat har inte jag haft någon synpunkt i denna tråd.
Användarvisningsbild
av CarMan
Systemet har bara falirat en gång när presse sett en obemanad bil.
Tycker det är viktigt att alltid vara korekt i det man skriver.
Om det hänt en gång så ska man inte skriva att det hänt många gånger.

den som yrar är varken du eller jag, det är den adra snubben som är lite ledsen för att han inte bestälde ACC på sin bil
av Cox
:D då är vi överens, och självklart kan man vara lite lessen över att man inte fått det man trott. Men det åligger ju köparen att man måste sätta sig in i vad man köper. Inte köper man väl ett tex hus utan att besiktiga detta och veta vad man får. Detsamma gäller ju när man köper bil.
av Tarsiger
CarMan skrev:JAg pratar om hur systemet fungerar, inte vad det står in nån instruktionsbok !!!
Det är dryga sekunden imellan varje steg
kanske det är det som på någa vis står i den texten, att det är 1-2,5 sekunders skillnad mellan varke steg.

Skit i kännslorna, jag vet hur det funkar i verkligheten, du svamlar!

Sittysafty är ett laserbaserat system. o ska inte förknippas med nån gammal militär radarutrustning från hedenhös tid

Här är man chanslös!
Vem som helst kan läsa instruktionsboken. Att misstolka den enligt ovan är att agera mot bättre vetande på ett sätt som inte gagnar deltagarna här i forumet. För läsarna börjar det bli tydligt att CarMan är den som både besitter och kan uttrycka kunskap värd namnet. Härifrån avvikande åsikter eller ifrågasättanden tycks inte vara riktigt comme il faut utan avfärdas som svammel från någon som yrar och bör sågas. Från att nedlåta sig till polemik på denna nivå betackar man sig gärna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Förstår inte riktigt vad du skriver.
Men då det du tidigare skrivet inte stämmer med hur systemet funkar så är det inte så konstigt att man reagerar!
Sen om det står som du sa i instruktionsboken eller inte det vet jag inte (har inte läst den)

Men jag vet hur systemet fukar.
Det var samma sakk för ett år sedan när du skrev exakt likadant i en annan tråd, alla andra som i verkligheten hadde systemet i sina bilar påtalade att det är onormalt långt på läge 5 (dom flästa ligger på läge 3)

Men du som inte har systemet o inte provkört en bil med systemt, du vet at det är 2,5 sek på läge 5...
av Erst
Tarsiger skrev:Soulman var idag 07:49 kanske ledsen då han tyckte att jag sågade teknikutvecklingen.

Men läs noga igen och se att det inte är så farligt. Flera system är redan bra, andra är på bättringsvägen eller kräver mer förmåga hos förarna för att utnyttjas väl. Ett exempel är ACC (Adaptive Cruise Control) som hos Volvo kan hålla 1.0 - 2.6 sek tidlucka till framförvarande. Så nära vill inte erfarna bilförare åka i vilsam landsvägskörning och både trafikverket, polisen och körskolorna anger 3 sek som minimum. Tre dagar efter att jag påpekat detta i en stor motortidning hade Volvo plötsligt tagit bort tidsiffrorna från hemsidan. ACC torde dock bli både billigare och bättre framöver, så att det med råge tillgodoser tresekundersregeln.

Många ägare av nya bilar vill gärna för vänner och bekanta rabbla hela listan av säkerhetsförkortningar som deras bil kan skylta med - ABS, DSTC, SRS, ACC och så vidare. Varje förkortning blir ett glädjeämne i sig och ett samtalsämne vid jobbfikat. Ju fler förkortningar desto säkrare bil, kan man tro av biltillverkarnas marknadsföring.

Det är inte fel att förhålla sig lite distanserad till detta. Bilens tjänstevikt och kupéutrymmen runt föraren är viktigare än många av förkortningarna.
Det här behöver kommenteras, tycker jag.

För det första kan det vara bra att reda ut lite begrepp. Volvo har två skiljes säkerhetssystem med automatisk bromsning i produktion idag. Det ena är city safety som är byggt runt en laseravståndsmätare och sen ett system med onödigt långt namn som ingår i paketet driver support och som är byggt runt en radar och en kamera. City safety bromsar för glansiga eller reflekterande saker i låg fart och på kort avstånd. Det andra systemet detekterar bilar och fotgängare och är aktivt i alla hastigheter och kan börja bromsa på längre avstånd än city safety, därav möjligheten att helt undvika krock i upp till 35 km/h. City safety klarar det upp till ca 20 km/h.

Adaptiv farthållare brukar man inte räkna som en säkerhetsfunktion, utan ses ofta som något som ökar bekvämligheten för föraren som därmed kan slappna av bättre och t.ex. hålla mer uppsikt åt sidorna och kanske ger bättre säkerhet på så sätt.

Det är tänkbart att någon med djup insikt i systemen skulle kunna sabotera dem, men det går att sabotera för andra bilister på många sätt, t.ex. genom att hälla ut olja bakom bilen när man kör genom en kurva. Varför någon skulle vilja göra detta förstår jag dock inte, och det gör nog inte polisen heller om de skulle komma på någon med att göra så.

Angående tidsluckan för farthållaren så är den mycket riktigt en till strax under tre sekunder i landsvägsfart och mer än det i lägre fart. 1 sekund är lägsta rekommenderade lucka enligt bland annat tysk polis. I Sverige har jag för mig att det är straffbart att köra närmare än 0.5 sekunder. 3 sekunder däremot är ganska långt om någon rekommenderar det som minsta lucka. Kan du ge mig lite länkar till dem som du påstår rekommenderar 3 s?
Användarvisningsbild
av CarMan
3 sak är vad man lär ut att man ska hålla.
City safety funkar på sånt som inte är blankt också ! men en förutsättning när att lasern ska kunna studsa mot ytan, därfö har testobjkten alltid reflexer.
Men jag har testat med brun kartång, o det funkar lika bra.

City Safety är igång från hstigheter 0-50 har jag förmig, eller var dt bara till 40 ?
Det detekterar bilar i vissa fall kan den ta en MC
Det detekterar bara fordon i samma fil som färdas i samma färdriktning
Vid torr väderlek kan bilen undvika en kollision i hastigheter upp till 30 km/h i högre hastigheter mildras bara skadorna.

Det andra broms hjälp systemet funkar i hastigheter från 35 km & upp till 200
Detta system kräver att bilen har en radar & en kamera (City safety hade ju endast laser)
Deta system går först in o varnar föraren så föraren själv ska kunna reda ut sitrationen på bästa sätt (det är ju trots allt han som ser alla saker i omgivningen)
Om jag nu inte mins fel så är det väll 3 avstånd man idag kan välja på att den ska varna?? (är det dessa avstånd ni har blandat ihopp med farthållaren?)
Om föraren inte gör nått så går systemet in o lägger å bromasrna så allt spel ska försvinna o blien ska bromsa fortare när föraren väl väljer att bromsa.
Sen har alla volvos bilar ett hjälp bromssystem, där bilen går in o bromsar extra hårt om föraren trycker så hårt på pedalen så trycket blir 1600 bar eller va det är.
det systmet nu gör är att den sänker gränsvärdet till 800 bar (så om föraren bara bromsar lite halvjärtat så komer blien ändå bromsa som om föraren stog med all tyngd på pedalen)
Men om nu föraren trots allt inte har reggerat så kommer bilen att bromsa med (på dagensbilar) 100% bromskraft, för att mildra en olycka så mycke det går.

När en bil nu har fått denna radar & kamera, så får den massa andra saker på köpet.
en sak är att City safety andvänder dessa & kan detektera fotgängader, alltså samma kreterier som för det jag skrev aldra fösst, men att bilen kan stanna för en fotgängare också, inte bara bilar.
Men för att kunna stanna för en fotgängare så måste bilen se att det är en fotgängare. Forgängaren måste vara över 80cm hög
Bilen måste se huvud & axlar, samt kropp.
Bär man på stora föremål kan bilen inte urskila att det är en mäniska o stannar inte.
man måste desutom röra sig som en mäniska, så det är inte bar en refelx o då stannar bilen (går inte alls att jämföra desa fina system med nån gammal militär radar)
Användarvisningsbild
av CarMan
ACC = Adaptiv Cruce Controll är en annan sak man får på köpet.
Bilen hållar önskat avstånd i tid till bilen framför (går att välja 5 steg) där läge 2 eller3 är vad folk till vardags uten farthållare håller. skulle gissa på att läge 4 är ca 3 sak, men har inte kollat nån gång.
denna farthållare kan bromsa bilen med 30% den motorbromsar mäst, men kan lägga på bromsarna om det verkligen behövs, men huvud syftet är att köra mjukt.
då den bara kan bromsa med 30% så kan den gå in o varna med ljud & dioder på ett mycke längre avstånd än vad du ställt in ett annat system på som vi inte har gått igenom ännu...
Detta då blien har detekterat att hans 30% bromsning inte kommer att klara fartminskningen, då väntar hen inte till sista sekund utan påminer föraran om att bromsa eller på annat sätt reda ut sitruationen (du som förare kanske ser att bilen framför kommer att svänga av vägen, o då finns ju inte hindret när du kommer fram)
av Biltoken
Jag hade bara kört ca 100 mil med min XC60 när CS räddade mig från en kollision.

Körde av från motorvägen och la mig således i avkörningsfilen i kanske 80-90 km/h.
Hade några bilar ca 75-100m framför mig och tittade snabbt ner på mittkonsollen för att byta radiokanal el liknande.
När jag tittar upp står bilarna framför mig i princip helt stilla.
Jag ställer mig på bromsen men typiskt för de flesta inte tillräckligt hårt.
Bråkdelen av sekund senare märker jag plötsligt att bilen TVÄRBROMSAR själv.

Jag kan inte avgöra vilken hastighet bilen hade när den började bromsa själv men tror kanske 40-50 km/h. Bilarna framför börjar samtidigt rulla sakta framåt och jag undviker en krock med ca 1m marginal. Men att bilen bromsade själv är helt klart. Själv hann jag inte ens uppfatta faran såpass att jag skulle tvärbromsat.

Det hela gick så fort.
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]