Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#505713
Steff 99 skrev:... man sålde nog ca 4000 XC60 i Sverige 2010 av en total produktion på nära 70.000 bilar...
Lite statistik: 5059 sålda i Sverige av 83670 producerade (varav 141 i Malaysia ??:-/ )
#505723
Stämmer inte längre med sedan vs kombi i Europa. I alla fall BMW, Audi, VW och Ford säljer nu allt fler kombi.

Vi Nordbor var föregångare och mer moderna än övriga världen på det området också :D

Tror att det beror på den ekonomiska utvecklingen. Idag är man inte 60+ när man köper sin första nybil :D
Man är mitt uppe i livet med småbarn och ett helt annat lastbehov än man har som äldre utan hemmaboende barn.

Däremot stämmer det att USA och Asien inte kör kombis. USA måste man tillfredställa som biltillverkare men försäljningen i Asien har ju varit marginell för Volvo tills alldeles nyss! :D

Visst borde Volvo och SAAB lansera kombimodellen före sedanen (i alla fall i Europa). Där hade man ju något unikt fram till för ca 10 år sedan - sin spetskompetens vad gäller herrgårdsvagnar (Familjebilar).
Nu har ju tyvärr snart BMW, Audi, VW gått om allihopa.
#505808
Det var väl länge sedan Audi, BMW och VW gick förbi Volvo både när det gäller tillverkningsvolym, modellutbud och design.
Det är väl bara att koppla till denna tråden där V70 kommer med en instrumentbräda som lanserades på BMW 2003 och redan är påväg bort på deras nya modellutbud.
Förstår inte varför man inte valde att följa 60-modellens interiör
#506612
Woaw,,, hurra, kritiken har tydligen tagit skruv, nu går man tillbaka till en riktigt defroster som täcker hela vindrutan så man slipper is och imma längs sidorna.

Det var ju verkligen en totalidiotisk besparing man gjorde på V70II när man skippade ena defrostermunstycket med resultat att defrostern blev rätt kass.....fattar inte hur dåliga defrostern kunde gå ihop med volvos säkerhetstänk.
#506662
Att defrostern syntes bli bättre nämnde jag här 1 mars 18:41 men vad man ser på denna senaste bild är - förutom en kantrand som möjligen kan tyda på skinn (som nyss nämndes) - en avlång öppning längst fram under vindrutans vänstra del.

Detta kan vara en öppning för att i vindrutan underifrån spegla in vissa instrumentvärden (t ex hastighet) så att blicken inte ska behöva sänkas ända ner till hastighetsmätaren. Detta kallas HUD (Head-Up Display) och används sedan länge i stridsflygplan där föraren i HUD har så mycket information att det räcker för hela flygningen inklusive start och landning. Dessutom är det så projicerat att linjer och siffror ser ut att ligga en bra bit framför huven ("vindrutan"), detta för att ögonen inte ska behöva ackomodera mellan fjärran och nära i onödan.

Bilvarianten är i jämförelse mycket primitiv och jag tror att bilden måste granskas med närseende. Utvecklingspotentialen är stor, även om det nog inte kan bli riktigt bra med spegling i en välvd ruta (flygplanen har en plan snedställd glasskiva innanför huven).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]