Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PEETER
Bosa skrev:Om det nu är så våldsamt viktigt för er att veta anledningarna till varför jag kommer att köra på bensin om det blir ett köp av en FT är det dels för räckvidden, mackarna i byn har inte etanol samt den största anledningen är att handtagen på mackarna där jag huserar inte har en spärrfunktion på etanolhandtagen.
Och innan ni börjar gasta om det också är det så enkelt att jag har ett handikapp och kan helt enkelt inte hålla in handtaget under den tiden det tar att fylla tanken.
Håller med dig..Vad är problemet? kör på vad ni vill och skit i andra!! Bara så ni vet jag kör på bensin och skiter i miljön.hahahaaa
av perhall
PEETER skrev:
Bosa skrev:Om det nu är så våldsamt viktigt för er att veta anledningarna till varför jag kommer att köra på bensin om det blir ett köp av en FT är det dels för räckvidden, mackarna i byn har inte etanol samt den största anledningen är att handtagen på mackarna där jag huserar inte har en spärrfunktion på etanolhandtagen.
Och innan ni börjar gasta om det också är det så enkelt att jag har ett handikapp och kan helt enkelt inte hålla in handtaget under den tiden det tar att fylla tanken.
Håller med dig..Vad är problemet? kör på vad ni vill och skit i andra!! Bara så ni vet jag kör på bensin och skiter i miljön.hahahaaa
Ja, det var jätteroligt. Blir väldigt sugen på att flytta till Karlskoga. Det är ju en sån där stor stad där ingen bryr sig om vad andra gör.
PEETER skrev:
själv har jag passerat stadiet att tycka det är tufft att förstöra miljön i onödan

sjävklart förstår jag att folk tankar bensin i sin FT, och det finns anledningar för flera, men för de utan handikapp eller brist på E85-tillgång, varför väljer ni bensin? Är det räckvidd som är stora grejen köper man väl en diesel och inte en som drar 1 liter bensin per mil?

Miljöräddning går väl lite ut på att Ingen kan göra allt, men alla kan göra lite. Och att tanka 4 gånger istället för 3 i månaden är Ingen enorm uppoffring för mig. Framförallt
när det blir
billigare
Användarvisningsbild
av SvenB
FWH skrev:
Räckvid är (tillsammans med varvtal vid 110 km/h på högsta växel och ljudnivå i kupén vid samma parametrar) en underskattad data punkt vid bilval enligt mig.
Okej, så om man tankar bensin i en 2,5FT får man lägre ljudnivå i kupén och lägre varvtal vid 110km/tim än om man tankar E85. Det var intressant.
av PEETER
perhall skrev:
PEETER skrev:
Ja, det var jätteroligt. Blir väldigt sugen på att flytta till Karlskoga. Det är ju en sån där stor stad där ingen bryr sig om vad andra gör.
Här bor folk som kan tänka själv och göra som dom själva vill utan pekpinnar.Här har vi Gälleråsen vad har ni i fjollträsk?
Användarvisningsbild
av Gurra82
Camel skrev: Färddatorn i min V70N 2,5T som visade 1000 km kvar till tom tank 37 km efter tankning.
Bild
Körde oxå en lång semestersväng i norge sommaren 2010, efter tankning i norge, när vi hade kört 17 mil hemåt, då visade min färddator 1670 km till tom tank, efter 17 mil! Skall tilläggas att bilen drog 0,49 uträknat vid pump efter den semestern.
Jag har väldigt svårt att förstå att man börjar hojta om inskränkt frihet när några andra argumenterar för att det är vettigt att tanka förnybara bränslen som är mildare mot vår miljö. En minst sagt märklig reaktion.
Det är inte förbjudet att tanka bensin i sin F-bil, men det är förbannat korkat om man erbjuds ett vettigare alternativ och ändå väljer det dumma.
Ingen här eller någon lag tvingar till något. Friheten finns ju.
Herregud.
Sen tror jag knappast att Peeter får mycket stöd från sina grannar, till att göra Karlskoga till Sveriges rökruta.

Jag vet inte om det är tillåtet eller ens säkert, men det räcker att ha med sig ett gem om man liksom vill aktivera spärrfunktionen på tankpistolen. Så gjorde jag en gång i tiden när stiftet saknades på en vanlig bensinpistol på "min" mack.
Användarvisningsbild
av FWH
KKR skrev:
FWH skrev:
Räckvid är (tillsammans med varvtal vid 110 km/h på högsta växel och ljudnivå i kupén vid samma parametrar) en underskattad data punkt vid bilval enligt mig.
Okej, så om man tankar bensin i en 2,5FT får man lägre ljudnivå i kupén och lägre varvtal vid 110km/tim än om man tankar E85. Det var intressant.
Nej, nej!!!!

Det var inte så jag menade..

Man får längre räckvid - bara.

Det andra vara på OT snack...
Användarvisningsbild
av Guligan
betterlead skrev:
Guligan skrev:Att man orkar lägga sig i vad andra fyller tanken med... :roll:
FT är typad på följande sätt:
Drivmedel 1: Bensin
Drivmedel 2: Etanol
Flexifuel innebär att man kan flexa mellan dessa bränslen, eller hur? Respektive ägare bestämmer nog bäst på egen hand hur han eller hon alternerar mellan dem.
Är det nu plötsligt fel att försöka bilda opinion för ett bättre klimat? Det känns faktiskt ett snäpp viktigare än att snacka LED-lampor på backljuset.
Vad spelar det för roll i sammanhanget i vilken ordning bränslena s a s typas?
Det känns ju en smula märkligt att bli kritiserad för att man häller i den soppa som bilen är typad för.
Kom igen med synpunkterna om/när det finns en renodlad etanolmotor.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.

V60 sliter däck bak