Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#498788
Skoda gör naturligtvis bra och moderna bilar. Jag provkörde Superb innan mitt slutval som alltså föll på V70. Ruggigt rymlig bil och hade jag haft småbarn kvar i huset, hade det kanske blivit en sådan.
Men, men. Att köra Skoda eller Passat på svenska motorvägar med dessa trähjulsbilar är bara för mycket. Knaggigt och ett helvetes oljud - där har vi skillnad i premium eller komfort när man jämför med V70.
Det är i varje fall min slutsats.
#498870
Däremot (lite OT) så tycker jag att en Superb ger mer "vill ha" känsla än nya Passaten...

Personligen hade jag mer än gärna kört en E-klass T, men prislappen när man lagt på lite tillbehör är :-O)
#499056
FWH skrev:Däremot (lite OT) så tycker jag att en Superb ger mer "vill ha" känsla än nya Passaten...

Personligen hade jag mer än gärna kört en E-klass T, men prislappen när man lagt på lite tillbehör är :-O)
Inte så värst OT jämfört med en del annat här:)

Superb funkar som kombi, sedanen är ful tycker jag. Men håller med om bullret. T o m en A6 bullrar ju en hel del mer än en V70II och då får ju inte Skodan vara lika tyst... Mercan är nog tyst som Volvon dessutom (ännu) rymligare. Och också lite halvtrist att köra.

Helt klart har Skoda blivit mer premium och Volvo har tappat, åter till min lista:)
2002:
Superb 2,0 187900
Superb 2,8 V6 227900
S80 2,4 Addition 271900
S80 2,9 323900

Och några andra märken också:
VW Golf 129900
S40 1,6 Addition 171900

V70 2,4 Addition 263900
Citroën C5 2,0 16V kombi 166900
Ford Mondeo 2,5 V6 kombi 209000
MB C200 kombi 291400
Opel Vectra 2.2 Elegance kombi 187300
Peug 406 SE 2,2 kombi 176900
VW Passat 2,0 Variant 203300
VW Passat 2,5 170 hk V5 Variant 220700

Alla har blivit betydligt dyrare, utom Volvo och Merca...

Nu börjar jag bli som forumkollegan som ritar grafer... så nu slutar jag. /PH
#499107
Ja, håller med om att en Superb sedan inte ser något vidare ut, kombi funkar däremot och inredningen i de dyrare modelerna är inte så tokig, men ljudnivån är inget vidare.
#499202
Nu skall vi också tänka på att merparten som tar ut en tjänstebil inte hänger på olika bilforum och är intresserade av bilar, vad man däremot är intresserad av är att det inte skall kosta något, eller i varjefall så lite som möjligt.
Merparten bryr sig inte om det bullrar lite mer bara man kommer undan med en 50 lapp i månaden.
Det var någon här på forumet som skrev ..jag har förmånsbil en ny V70 som läcker olja, jag skiter i om det läcker olja o motorn skär men jag gillar inte att oljan som läcker ut förstör plattorna utanför mitt garage.
Jag tror att den inställningen inte är ovanlig många bryr sig inte om det är en V70 eller Superb bara månadskostanden är låg.
#499266
perhall skrev:Jag önskar jag kunde skicka dig hela vår utredning men tyvärr...

Nybilspriser 2002 (RSV).:
S80 2,9 204 hk 323900
Audi A6 3,0 220 hk 331500
BMW 525i 192 hk 317000

Volvo V70 2,4 Addition 263900
Audi A6 Avant 2,4 V6 270200
BMW 520i touring 314500

XC90 D5 163 hk aut 398800
XC90 2,5T 200 hk aut 398800
MB ML270CDI aut 393900
MB ML320 aut 411500
BMW X5 3,0 404000
BMW X5 3,0d 404000

Volvo S40 1,6 Addition 181900
BMW 316i sedan 209900
Audi A4 1,6 208800

Inga större prisskillnader - jämför med en nybilsprislista idag!
PH
Du pratade om år 2000 nu vart det 2002 i stället. Tittar man på bilpriserna under hela 1980 och 90 talet så var skillnaden oftast stor mot Volvo.

1990 kostade t ex en 740 Turbo 189 000 kronor, motsvarande BMW 535i kostade 326 100 kronor. 1995 kostade en 940 Turbo 202 000 kronor, motsvarande BMW 525i kostade 322 000 kronor.
Men 2008 kostade en S80V8 AWD 501 900 kr och en mostvarande BMW 540 471 500kr. (utan AWD)

Så din jämförelse är tämligen haltande, men sett över tiden kan man säga att BMW, Merca och även Audi (från 1983) varit betydligt dyrare än vad Volvo varit, Mercedes utom tävlan.

Sen vet jag inte vad bilpriserna har med premium att göra? Det är ju samma förkastliga trick som Saab nu försöker göra, man säljer samma Opel/Buick baserade bil med rena fantasipriser, inte är väl Saab premium för det?

Notera även att en BMW 525 2011 enligt dina uppgifter är 5 000 kronor billigare än vad den var 1995, detsamma gäller Audi A6 2.8 (3.0 fanns inte) kostade 1 000 kr mer 1995 då den kostade 332 500 utan quattro.

Nej nu slutar vi jämföra prisfall mellan märken för så här kan man sitta länge och jämföra. Så jag hävdar fortfarande att Volvo inte är billigare generellt sätt idag än vad BMW, Audi är.

Så här kan man sitta länge att göra en tämligen meningslös jämförelse, och den har inget med premium att göra, lika lite som Skoda har det.
#499272
Krollspell skrev: Så här kan man sitta länge att göra en tämligen meningslös jämförelse, och den har inget med premium att göra, lika lite som Skoda har det.
Precis... Skoda skall jämföras med Volvo och inte med riktiga premium märken ! :lol:
#499276
Steff 99 skrev:
Krollspell skrev: Så här kan man sitta länge att göra en tämligen meningslös jämförelse, och den har inget med premium att göra, lika lite som Skoda har det.
Precis... Skoda skall jämföras med Volvo och inte med riktiga premium märken ! :lol:
Absolut, Volvo är inte Mercedes och BMW, men Skoda ska definitvt heller inte jämföras med Volvo.
#499281
Jag anser att Skoda kan jämföras med både Volvo och Mercedes som exempel. Det är bara att provköra och se vad som känns mysigast/prisvärdast/rymligast eller vad som nu prioriteras. Motor/knappar vs. status. Ford Mondeo bör egentligen plocka många V70-spekulanter på pris kontra släktskap, men har inte nämnts i denna tråd så mycket?

En billigare vardagsbil ger på sikt en 911SC -> 911 3.2 -> 911 Turbo osv i garaget om man ser på alternativkostnaden. Jag själv är dock inte intresserad av Ford, tyvärr, så det blir ingen Porsche Turbo på ett tag.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]