Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I de senaste 4 årens Volvomodeller så är stereon helt integrerad, det är alltså ingen lös enhet som är ditskruvad som det var förr.

Väljer man Premium Sound får man högtalare från Dynaudio och en stereo som har tidskomp bland annat.
Vad 2x450W klass D har med välljud att göra har ingen aning om, men infinity är ju generellt bra grejer i alla fall...
Btw så är inte alltid en stor magnet den bästa lösningen på en bra "motor".. Det går alltså inte att titta på magneten på ett element och avgöra om det är ett bra eller dåligt element enbart genom den iaktagelsen, materialvalet i konen har också olika fördelar och nackdelar, men jag kan hålla med om att de flesta bilstereoanläggningar som "skickas med" från fabrik är riktig dynga!

Åk till en Volvoandlare som har en bil med Premium Sound och sub, och jag lovar att du kommer att lämna din baslåda hemma....
Variosboy skrev:I de senaste 4 årens Volvomodeller så är stereon helt integrerad, det är alltså ingen lös enhet som är ditskruvad som det var förr.
Ok, men hur ser det ut på -04orna?
Väljer man Premium Sound får man högtalare från Dynaudio och en stereo som har tidskomp bland annat.
Både Dynaudio och tidskomp låter som bra idéer. Jag var inne på att fixa tidskomp i min Peugeot, men kom aldrig så långt.
Vad 2x450W klass D har med välljud att göra har ingen aning om, men infinity är ju generellt bra grejer i alla fall...
2x450W är ingen garanti för välljud, precis som du antyder. Jag behövde effekten för den slutna dubbel-kammaren i subben (egentligen 1½ sluten) för jag har ett ganska tjockt ryggstöd att ta mig igenom. Lådan sitter väldigt tight mot ryggstödet i kofferten, knappt något läckage. Jag spelar dock sällan fullt, men vill ha lite effekt-reserv. Musik ska kännas med hela kroppen. Bäst hittills i stereon är "You're a Winner" med Earth Wind and Fire. De flesta producenter glömde bort vad HiFi är någon gång på 80-talet. Nästan all musik är söndermixad/-processad efter det.

Btw så är inte alltid en stor magnet den bästa lösningen på en bra "motor".. Det går alltså inte att titta på magneten på ett element och avgöra om det är ett bra eller dåligt element enbart genom den iaktagelsen, materialvalet i konen har också olika fördelar och nackdelar, men jag kan hålla med om att de flesta bilstereoanläggningar som "skickas med" från fabrik är riktig dynga!
Jotack... Jag har hört bredbandskoner av aluminium (eller var det magnesium?) som lät alldeles fantastiskt.
Men då är vi inne på udda märken och modeller. (Inget fel i det på något sett, Dynadio tillhör ju denna grupp, tillsammans med Lowther och Martin Logan. Elektrostater har ju inte magneter över huvudtaget, men då sitter de ju inte i bilar. :lol: ) Generellt sett ute i stereobutikerna är magnetstorleken en bra indikation.

Åk till en Volvoandlare som har en bil med Premium Sound och sub, och jag lovar att du kommer att lämna din baslåda hemma....
Nu har jag ju redan skaffat en "ny" bil, som inte har sub. Frågan är om den har "Premium Sound"?
Mabuse skrev:
Variosboy skrev:I de senaste 4 årens Volvomodeller så är stereon helt integrerad, det är alltså ingen lös enhet som är ditskruvad som det var förr.
Ok, men hur ser det ut på -04orna?
Inga problem, det är bara sista generationen volvobilar där det inte går att uppgradera stereon.
Mabuse skrev:
Variosboy skrev:Vad 2x450W klass D har med välljud att göra har ingen aning om, men infinity är ju generellt bra grejer i alla fall...
2x450W är ingen garanti för välljud, precis som du antyder.
Klass D är så långt man kan komma från Klass A, Man har switchat sluttransistorerna i steget ungefär som i en induktionsspis eller en ESAB svets (det är alltså inte bara strömförsörjningen som är switchad utan även själva förstärkardelen). Ger mängder med effekt utan att förstärkaren blir så varm men audiofilerna brukar spinga och gömma sig.
Nu blir det dyrt med bra ljud. OBS! Volvo har plockat bort HP från momentum/summum! Åtminstone på XC60. Paketen kostar dock lika mycket! 15+15. M.a.o en prishöjning men på ett sätt att du inte ska se den som officiell! Valde du summum hade du så att säga ett lägre tillägg för PS. Nu utgår allt från bas-modellen och du får köpa till HS eller PS även då du beställt Momentum/Summum. OBS alla har inte uppdaterat sina prislistor på nätet och volvocars.se halkar som vanligt i fullständig uppgradering (stämmer lite här men inte där).
fresa skrev:Nu blir det dyrt med bra ljud. OBS! Volvo har plockat bort HP från momentum/summum! Åtminstone på XC60. Paketen kostar dock lika mycket! 15+15. M.a.o en prishöjning men på ett sätt att du inte ska se den som officiell! Valde du summum hade du så att säga ett lägre tillägg för PS. Nu utgår allt från bas-modellen och du får köpa till HS eller PS även då du beställt Momentum/Summum. OBS alla har inte uppdaterat sina prislistor på nätet och volvocars.se halkar som vanligt i fullständig uppgradering (stämmer lite här men inte där).
På XC60 ingår HP fr.o.m Momentum, vad man väljer till är multimedia och förberedd för RTI och 7" skärm.
Eller menar du att det är ändrat nu nyligen , senast i helgen så gällde detta !
Steff 99 skrev:
fresa skrev:Nu blir det dyrt med bra ljud. OBS! Volvo har plockat bort HP från momentum/summum! Åtminstone på XC60. Paketen kostar dock lika mycket! 15+15. M.a.o en prishöjning men på ett sätt att du inte ska se den som officiell! Valde du summum hade du så att säga ett lägre tillägg för PS. Nu utgår allt från bas-modellen och du får köpa till HS eller PS även då du beställt Momentum/Summum. OBS alla har inte uppdaterat sina prislistor på nätet och volvocars.se halkar som vanligt i fullständig uppgradering (stämmer lite här men inte där).
På XC60 ingår HP fr.o.m Momentum, vad man väljer till är multimedia och förberedd för RTI och 7" skärm.
Eller menar du att det är ändrat nu nyligen , senast i helgen så gällde detta !

Volvocars hemsida ligger ofta efter. Så gör också dom flesta återförsäljare. På nätet har dom flesta prislista från 2010-11-XX medans Bilia har prislista från 2011-01-05. Där framgår att det inte längre ingår HP från momentum. Därför är pristillägget inte längre 14000 för PS utan 18600! Var inne och påpekade detta idag på Bilia och fick bekräftelse att det är så. Stå på dig om du fått 14000 för uppgradering till PS.
Väljer man Premium Sound får man högtalare från Dynaudio
Inte nu längre, i alla fall inte på alla modeller. Högtalarna är numera från Harman, vilket inte skall blandas ihop med Harman Kardon. Och enligt mig så låter som numera sämre, men det är ju i alla fall delvis tycke och smak...

/Thomas
VolvoB20 skrev:Klass D är så långt man kan komma från Klass A, Man har switchat sluttransistorerna i steget ungefär som i en induktionsspis eller en ESAB svets (det är alltså inte bara strömförsörjningen som är switchad utan även själva förstärkardelen). Ger mängder med effekt utan att förstärkaren blir så varm men audiofilerna brukar spinga och gömma sig.
Det stämmer inte riktigt heller. Kanske var det så förr, men inte nu längre.
Det finns gott om diskussioner på http://www.hififorum.nu med positiva omdömen om KlassD från audiofiler. Det är klart att en IcePower från Bang&Olufsen inte kan mäta sig med audiofilförstärkare i 50'000kr klassen, men de flesta är överrens om att IcePower, Tripath, och Hypex KlassD (och KlassT) låter mer hifi är konkurrenterna i samma prisklass, om man inte är beredd att nöja sig men någon procent av klassD-förstärkarnas uteffekter.

När man väl sitter i en bil, och jagar hifi tycker nog jag ändå att när man väl nått IcePower kvalité på förstärkeriet så är resten av pengarna slängda i sjön. Vaken kupéns akustiska egenskaper, vindbrus, eller däckbuller gör att man kommer längre utan att elda för kråkorna. Såvida man inte pimpar för att höja ghetto-imponator-faktorn, men då är det ju inte hifi man är ute efter längre.
VolvoB20 skrev: Nej, Pengarna räckte inte ---- :cry: :cry: :cry: Har bara hi-perf + sub. Och nu går det aldrig att uppdatera. Suck
Hmm, jag sitter i samma båt - HP + sub i xc70n, men jag saknar tryck i "mid-basen", gott om djuuupt muller o vass diskant, men det fattas lite ändå..
Har dock aldrig lyssnat på PS, jag va för snål vid beställningen..

Att det inte går att byta sterokomponenter fattar jag, men borde det inte gå att:

-Byta ut elementen i allt, inkl. subben, till vassare grejjer??
-Ev sätta passiva delningsfilter på dörrhögtalarna, för att de ska slippa djupbasen? (Eller sitter det nått där när man valt till Sub??)
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]