Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Återkommer med mera strukturerade intryck när jag faktiskt har hämtat bilen :wink:

Jag ville bara ge en motpol till ett annat sätt att köpa bil på. Man behöver inte springa på den mest "förnuftiga" bilen i alla lägen. Gör man det tvingas man handla dyrt och sånt gillar inte jag. Jag gillar att någon annan har handlat dyrt och sedan köper jag billigt. :twisted: Rent ekonomiskt skiljer det knappt några pengar upp till 1500 mil och lägger man till det med att jag köpte den långt under listpris för en 2.4D så har jag ganska mkt att tanka för.

Dessutom är det är kul att tanka. Det luktar gott.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det blir nog lätt så att när man ska köpa familjebil så är det så att ekonomin är en stor del av kalkylen!
Men börjar vi prata sommarbilar och bilar av andra, lite mer "exotiska" märken så har inte ekonomi något alls att göra med hur affären känns efteråt! :wink:
Gött att du lyckats kombinera båda! :-)-)
Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev:Återkommer med mera strukturerade intryck när jag faktiskt har hämtat bilen :wink:

Jag ville bara ge en motpol till ett annat sätt att köpa bil på. Man behöver inte springa på den mest "förnuftiga" bilen i alla lägen. Gör man det tvingas man handla dyrt och sånt gillar inte jag. Jag gillar att någon annan har handlat dyrt och sedan köper jag billigt. :twisted: Rent ekonomiskt skiljer det knappt några pengar upp till 1500 mil och lägger man till det med att jag köpte den långt under listpris för en 2.4D så har jag ganska mkt att tanka för.
Fick du intrycket av att din bil var tämligen "kall"?
av HerrDödén
Variosboy skrev:Men börjar vi prata sommarbilar och bilar av andra, lite mer "exotiska" märken så har inte ekonomi något alls att göra med hur affären känns efteråt! :wink:
Förvisso är det mycket hjärta i sommarbilen, men jag tycker det är fel att helt stänga ute den ekonomiska biten. Även jag har handlat mitt under brinnande finanskris (närmare bestämt i november 2008) och inköpspris jämfört med vad bilen är värd idag diffar 8-10% till min fördel vilket såklart är trevligt.

Självklart går det ändå inte att räkna hem affären p.g.a försäkrings- och underhållskostnader men vetskapen om att sommarskottet verkligen inte kostar en halv förmögenhet i månaden allt som allt gör det faktiskt ännu lite roligare att äga. Kunde bara vintern ta slut så... (:-)
av perhall
En av de mest korkade grejer jag känner till är en sparsam kollega som fick för sig att byta sin Peugeot 307 bensin (en törstig sak) mot en likadan med diesel. Och bytte gjorde han. Han kör(de - har inte pratat med honom på ett tag) 1200-1300 mil per år. Så han säljer sin törstiga bensinare billigt och lyckas till slut få tag på en diesel som gått lika långt för sisådär, jag minns inte exakt, men nånstans mellan 40 och 50 000 mer. Eftersom bensinaren från början är kall och dieseln het, och till det kommer byteskostnadet, prut på hans och inte på den nya etc. /PH
Användarvisningsbild
av AndersP
IDag var jag hos en VolvoHandlare i "Stockholm"
Blev bjuden 235-240 för min 3000 mil 2.4 D V70, när jag var intresserad av en XC60 D3 AWD med Summum Teknik, HGV och Driver Support + Fjärr till värmare + Panoramatak + Fast drag+COntinental dubbfria på alu. Det var väl allt.
Vad fick jag lägga emellan ? jo 242
Oprutat.
Rätt ok i inbyte men det går nog att skruva priset lite nedåt...tror jag
Slå till ?
av Amli
Att lägga 242K mellan till en XC60 D3 tycker jag lät väldigt mycket. Jag skulle säga max 200K. Är det dessutom den gamla interiören förmodar jag då den står i hallen. Du får förmodligen inte betala mer om du beställer en och får den exakt som du vill ha den. Det är ju bara väntetiden som kan vara jobbig, men det skulle jag lätt tagit.
av viktore
andreas_lofgren skrev:Jag kan inte låta bli att le lite åt priserna som diskuteras här. Jag köpte precis en V70 3.2 (visst, jag vet att motorn inte direkt är hetast på marknaden) men jag kan köra fram och tillbaka till månen för mellanskillnaden mot en diesel med tanke på vilket pris jag betalade för den.

Folk borde börja räkna själva vad som är mest lönsamt och inte bara springa benen av sig till dieselbilar och sedan betala överpriser för dem. Att betala över 50% för en 3 år gammal bil är vansinne enligt mig.

Ett ovanligt, politiskt inkorrekt och helt rätt val enligt mig. Har inte speciell koll på V70 3.2 men kan tänka mig att man får riktigt mycket bil för pengarna. Kombinationen geartronic plus förhållandevis törstig 6a(för det är väl inte den "nya" 3.2an du kommit över?) borde ju inte avskräcka med tanke på vad du kört för Volvo tidigare. 8)
av Lövet
Finns det två olika 3.2or till V70II?
Användarvisningsbild
av crumpets
3.2 fick väl en miniuppdatering av nåt slag som sänkte förbrukningen lite för något år sen?

EDIT: såg att du skaffat en. Mycket klokt val. Folk är paniskt rädda för stora bensinare just nu, om ett par år när prisskillnaderna diesel/bensin jämnats ut i det allmänna medvetandet och folk slutar panileta allt som går på diesel borde det innebära att prisraset för din del inte blev alls lika allvarligt som den stackare som sålde den nu.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]