Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KKR skrev:
ThomasT skrev:
Fick jag en bra deal skulle jag gärna byta in min mot en likadan fast med 1.6D/D2. Nu ser det istället ut som om detta kommer bli min första och sista Volvo...

.
Det är precis detta jag menar med mitt inlägg. Volvo måste ta sitt ansvar och komma med en bra deal annars reagerar kundena som du gör, aldrig mer Volvo. Ta kontakt med marknads/reklamations-avdelningen på Volvo. För att peppa dig lite. Var inne på http://www.bytbil.com, det finns 25 nya Volvo C 30 1,6D/D2 att köpa.
Jag tror tyvärr inte de är intresserade att förhandla. Och personligen har jag extremt svårt att motivera att lägga upp över 100kkr extra och få något som inte skiljer sig nämnvärt från det jag åker idag...

.
Nu hänger jag inte med riktigt, kan ni förklara så jag förstår?

Ni köper en bil.
Bilen är felfri & fungerar helt normalt enligt ved den är konstruerad att göra.

Men endå tycker ni att volvo ska byta in bilen för du tog inte reda på hur denna produkt fungerar???

det är som att köpa en gas bil o sen begöra att man ska byta in den för att du inte togreda på att du inte kan tanka den där du bor.
eller att köpa en bygg fläckt o begära att man ska byta in den, då du inte tog reda på at din propp går om du kör den samtidigt som tvättmaskinen. (det är ju knapast nåt fel på byggfläckten, eller hur)
ThomasT skrev:
DanneF skrev:Jag har Kört en V50 1.8F sen Mars 2006 och gjort en hel del kallstarter i 20 minus utan problem, bilen har gått 700-800mil max på bensin och har rullat tot 9500mil nu med resten på E75/E85,
Jag måste säga att jag förstår inte all kritik mot 1.8F motorn, min går klockrent och har alltid gått klockrent.

1 gång har jag haft startproblem, mitt i sommaren med 25c+ men det var ett mjukvarufel som löste sig med en uppdatering.

Jag tycker tyvärr att Etanol i överlag fått oförskämt dålig kritik.
Grattis till att din bil alltid startat. Det betyder dock inte att att den alltid gör det för alla... Som det påpekas tidigare i tråden så går det åt stora mängder etanol för att starta när det är kallt och risken är stor för att bilen surar ner sig.

Jag får även passa på att gratulera till en felfri 1.8F, dock förstår jag inte varför du inte förstår att många har problem med sina 1.8F bara för att just ditt exemplar fungerar felfritt.

Det är ungerfär som att att säga: -"Jag förstår mig inte på personer som påstår att de är sjuka, jag har minsann aldrig varit sjuk..."

Jag och många andra får tyvärr leva med att motorn uppför sig som en gammal förgasarmotor som trimmats med för stora Webrar så den inte kan hålla tomgång och surar ner sig å har sig...(den fungerar dessutom precis lika illa på 100% bensin).

.
Men är det inte märkligt att det skall skilja sig så mellan exemplar av bilen? Byggs inte bilarna under kontrollerade former, eller får de anstälda ett par säckar med delar att sätta ihop efter eget huvud? Det innebär ju att det är som att köpa grisen i säcken när man beställer en ny bil. Man måste helt enkelt prova exakt det exemplar man ska köpa.
CarMan skrev:Nu hänger jag inte med riktigt, kan ni förklara så jag förstår?

Ni köper en bil.

Men endå tycker ni att volvo ska byta in bilen för du tog inte reda på hur denna produkt fungerar???

det är som att köpa en gas bil o sen begöra att man ska byta in den för att du inte togreda på att du inte kan tanka den där du bor.
eller att köpa en bygg fläckt o begära att man ska byta in den, då du inte tog reda på at din propp går om du kör den samtidigt som tvättmaskinen. (det är ju knapast nåt fel på byggfläckten, eller hur)
Jag måste förklara varför jag föreslog att Volvo borde göra något. Eftersom jag är supernöjd med min 1,8F och ThomasT är missnöjd med hur hans fungerar, så måste det vara så att det är något fel på hans bil som verkstaden inte kan/vill lösa.
CarMan skrev:Nu hänger jag inte med riktigt, kan ni förklara så jag förstår?

Ni köper en bil.

Helt riktigt att du missuppfattat läget, min bil är på intet vis felfri.

Den korta versionen är att bilen har svårt att hålla tomgångvarvtalet, så den fladdrar å far. Detta är alltså oberoende av bränsle/temperatur mm mm så uppför den sig i ALLA lägen. Jag har under året fått 5-6 olika uppdateringar av motorstyrdonet varav de flesta inofficiella då jag var en av de 2-3 bilar som Volvo testade på under sommarhalvåret. Visst... det har blivit bättre, det verkar som att jag inte längre riskerar att bilen dör helt plötsligt när man kopplar ur... men den har fortfarande en tomgång som pendlar allt mellan 300rpm till 1200rpm...
Men du kanske anser att det är helt normalt på en modern bil....?

.
har du konstant en pendlande tomgång så har du ett aktivt fel, det brukar man snart hitta.
Händer det oavsett bränsle så är det garanterat ett motore relaterat fel.
(händer det bara på E85 ? Det har ju varit lite si o så med bränslekvaliten på e85 senaste året!)

Oavsett fel så har det ju inget i denna tråd att göra ? eller?
Fjolnir skrev:Men är det inte märkligt att det skall skilja sig så mellan exemplar av bilen? Byggs inte bilarna under kontrollerade former, eller får de anstälda ett par säckar med delar att sätta ihop efter eget huvud? Det innebär ju att det är som att köpa grisen i säcken när man beställer en ny bil. Man måste helt enkelt prova exakt det exemplar man ska köpa.
Den lilla förklaring jag fått hittils(det körs inte med öppna kort utan informationen är extremt knapphänt) är att det beror på toleranser i ett antal komponenter. Och är det så att man har otur så lirar inte prylarna med varandra. Och de försöker kompensera med att programmera bort problemen. Man kan tydligt se en del av det genom att gasa upp till 100kmh+ och låta motorn falla ned till tomgångsvarv där varvtalet genast börjar pendla kraftigt. När hastigheten sedan passerar 80kmh så stabiliseras sig tomgången direkt. Det var under en provrunda med min kontakt som han visade hur en av programmeringsåtgärdena grep in för att försöka tygla varvtalet när motorn inte klarar att reglera...

.
CarMan skrev:har du konstant en pendlande tomgång så har du ett aktivt fel, det brukar man snart hitta.
Händer det oavsett bränsle så är det garanterat ett motore relaterat fel.
(händer det bara på E85 ? Det har ju varit lite si o så med bränslekvaliten på e85 senaste året!)

Oavsett fel så har det ju inget i denna tråd att göra ? eller?

Enda gången som tomgången inte pendlar alls är när bilen står still, så fort den rör sig det minsta så är det problem.

Det händer som sagt oavsett bränsle.

Och nej, det har inget överhuvudtaget med trådens ursprungsämne att göra.

.
Hej! Kul med en etanoltråd utan så mycket etanolskitsnack...
Jag har inga problem med 2.0F och tankar alltid från blå pumpen.

Försöker använda motorvärmaren så ofta det går, men jag tycker ofta det inte märks så stor skillnad på att starta med motorvärmare eller utan. Märker heller ingen skillnad på hur snabbt värmen kommer.
Kanske kopplar jag inte in värmaren tillräckligt länge. Hur länge ska man köra motorvärmaren före start vid tex -10C ?
frgusto skrev:Hej! Kul med en etanoltråd utan så mycket etanolskitsnack...
Jag har inga problem med 2.0F och tankar alltid från blå pumpen.

Försöker använda motorvärmaren så ofta det går, men jag tycker ofta det inte märks så stor skillnad på att starta med motorvärmare eller utan. Märker heller ingen skillnad på hur snabbt värmen kommer.
Kanske kopplar jag inte in värmaren tillräckligt länge. Hur länge ska man köra motorvärmaren före start vid tex -10C ?
Ja, jagrullar har för oss som kör på alternativa bränlsen helt klart blivit en trevligare plats att vistas på senaste halvåret . Bara för att man gillar bilar behöver man inte hålla fanan högt för att få vara miljösvin. Den fanan håller våra motorjournalister högt och det räcker.

2 timmar borde vara lagom att använda motorvärmare innan avgång vid -10. Jag kan också verkligen rekommendera ett OBDII interface till din bil för att läsa ur temperatur med högre upplösning, och även en massa annat matnyttigt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Min gamla V70 höll på sådär[…]

Enligt Volvos chattsupport är där kä[…]

CarPlay i v70 2016

Frågan är. Hur påverkas denna n&a[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Jo precis Det är ändå bra detta t[…]