Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Ponera att det kommer Polestar uppgradering till D3. Varför skulle någon i andra hand betala mer för en D5 Polestar 225 hk än en D3 Polestar 225 hk? Det är ju exakt samma bil! Eller?

Mvh
Arese
Det spelar ingen roll att det är samma bil effektmässigt. En BMW 318d blir ingen BMW 320d bara föra att man chippar den. En bil är registrerad som en viss modell och det är den som sedan styr inbytesvärdering, försäkringsvärdering osv. Polestar får en ny effektangivelse men det blir ingen annan modell för det.
Konstigt att Polestars första argument på hemsidan är att bilens andrahandsvärde förbättras (ungefär som att 8900 skulle bli 12000...).

I Volvohandeln får man antagligen samma som en original eller kanske ett par tusen mer om det är rätt bil i övrigt. Hos övriga handlare samma eller kanske t o m avdrag. Privat antagligen lite mer men färre potentiella köpare.

PH
av Arese
Andreas, självklart blir det ingen ny modell bara för att man chippar den. Men vad skulle drivkraften för dig vara att betala mer för D5:an i ovanstående exempel? Det är det jag funderar över då bägge bilarna är lika orginal Volvo med samma effekt och omfattas av samma grantier, det enda som skiljer på bilarna är emblemen.....
Användarvisningsbild
av FWH
Man kan ju ta bort en Polestar för någon hundralapp (plus reg bes antar jag) om man är orolig för att den är svårsåld eller mindre värd.
Men om jag skulle lägga ut min XC60 D5 awd Polestar på blocket. Hur skulle någon då säkert veta att det inte är en D3 awd med trim? Kollar man upp registreringen står det ju bara diesel, motorvolym och effekt i kW. Jag har dock både ätit och druckit för lite idag så jag kanske tänker helt galet :wink:
Arese skrev:Andreas, självklart blir det ingen ny modell bara för att man chippar den. Men vad skulle drivkraften för dig vara att betala mer för D5:an i ovanstående exempel? Det är det jag funderar över då bägge bilarna är lika orginal Volvo med samma effekt och omfattas av samma grantier, det enda som skiljer på bilarna är emblemen.....
Drivkraften skulle vara att jag skulle få mer betalt vid en försäljning eller ett försäkringsinlösen.

Själv (och antagligen alla utanför Jagrullar) skulle jag vara väldigt tveksam till att köpa en chippad bil överhuvudtaget. Chippning signalerar gasglad chaufför och det är inget jag betalar extra för direkt.
Arese skrev:Andreas, självklart blir det ingen ny modell bara för att man chippar den. ....
Det beror väl på hur man ser det. Ta tex gamla bensinaren som fanns i två versioner, en på 140 och en på 170 hk, motorn var ju EXAKT den samma i båda bilarna, den enda skillanden var att man "spärrat" 140 hk versionen i mjukvaran. Laddade man i 170 hk mjukvaran så var ju både hårdvara, mjukvara och effket 100% identiska. Då har man ju bytt modell i allt förutom dekalen på bakrutan och en siffra på ett papper.
av Arese
andreas_lofgren skrev:
Arese skrev:Andreas, självklart blir det ingen ny modell bara för att man chippar den. Men vad skulle drivkraften för dig vara att betala mer för D5:an i ovanstående exempel? Det är det jag funderar över då bägge bilarna är lika orginal Volvo med samma effekt och omfattas av samma grantier, det enda som skiljer på bilarna är emblemen.....
Drivkraften skulle vara att jag skulle få mer betalt vid en försäljning eller ett försäkringsinlösen.

Själv (och antagligen alla utanför Jagrullar) skulle jag vara väldigt tveksam till att köpa en chippad bil överhuvudtaget. Chippning signalerar gasglad chaufför och det är inget jag betalar extra för direkt.
Menar du att en Polestaruppgraderad D3 signalerar mer gasglad chaffis än en Polestaruppgraderad D5? Det är ju de modellerna vi diskuterar..... Givet den logiken skulle man ju aldrig välja en beggad D5 före en beggad D3 heller!

Varför skulle en D5:a Polestar värderas högre än en D3 Polestar egentligen givet att det är samma bil?
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
av Arese
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:Andreas, självklart blir det ingen ny modell bara för att man chippar den. ....
Det beror väl på hur man ser det. Ta tex gamla bensinaren som fanns i två versioner, en på 140 och en på 170 hk, motorn var ju EXAKT den samma i båda bilarna, den enda skillanden var att man "spärrat" 140 hk versionen i mjukvaran. Laddade man i 170 hk mjukvaran så var ju både hårdvara, mjukvara och effket 100% identiska. Då har man ju bytt modell i allt förutom dekalen på bakrutan och en siffra på ett papper.
Finns otroligt många exempel på modeller som har samma maskin men olika mappningar. I detta fall så ändras ju dock inte modellbeteckningen från D3 till D5 bara för att du blir kund hos Polestar.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Ad-blue trix?

I bensinbilar på 80 och 90 talet, innan vi f[…]

Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?