Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CalleV70
Variosboy skrev: 2. När jag pratade med folk, och provkörde dieseln med automat 2008 så var den riktigt bedrövlig funktionsmässigt. växlade konstigt, och nytjade på inget sätt dieseln vridmoment.
Elektroniken gör att automaten växlar effektivt. Svårt att veta om du vill utnyttja vrid eller effekt? Lådan växlar mycket optimalt vid acc och bränslebesparande vid jämn fart. När du växlar manuellt och tror du är smartare än elektroniken, så tror jag tvärtom. Fast jag kan ju inte bevisa annat än med mycket experimenterande. Håller med om att den förbrukar mer soppa, men komforten uppväger detta. Exvis vid fullgasomkörning. Då krävs proffs för att växla effektivare än auromaten
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CalleV70 skrev:Elektroniken gör att automaten växlar effektivt. Svårt att veta om du vill utnyttja vrid eller effekt?
Inte svårt alls, det löstes för 20 år sedan även av volvo, det var en knapp där man valde sport / ekonomi.

Programmeringen av elektroniken har varit motsatsen till effektiv i styrningen av lådan, man har prioiterat komfort och låser därför inte lock-up i fösta taget vilkek gör att man offrar ekonomi och prestanda.
av Steff 99
Ynot skrev:
Så det blir en D3:a för mej med Polestar (8900:-)till våren :D
Det finns inga besked om att det kommer någon Polestar effektoptimering till D3 2,0 eller 2,4 AWD
av Lazy
Steff 99 skrev:
Ynot skrev:
Det finns inga besked om att det kommer någon Polestar effektoptimering till D3 2,0 eller 2,4 AWD
Stämmer, men när jag bad om effektoptimering till min nya V60 D3 fick jag beskedet av säljaren att det inte är klart än men att det kommer o förhoppningsvis redan till våren.
av Steff 99
Ynot skrev:
Steff 99 skrev:
Ynot skrev:
Stämmer, men när jag bad om effektoptimering till min nya V60 D3 fick jag beskedet av säljaren att det inte är klart än men att det kommer o förhoppningsvis redan till våren.
Vi är många som hoppas.....men därifrån till verklighet kan vara oändligt tyvärr. :-O)
Användarvisningsbild
av Honke
Ynot skrev:Jepp så tänkte jag med, 25000:- mer för D5:an nja.
Ja o lägg därtill att D5 även är dyarare i försäkring, skatt och drivmedel. All den merkostnaden för att bilen ska vara 1 sekund snabbare från 0-100km/h? Nej tack!
av svendufva
Jag fattar inte vilka ofattbart låga förbrukningar vissa har. Har inte kommit under litern med min ännu trots försiktig körning. 0,71 blandat? Jo möjligen om blandad körning är 90 km/t på landsväg.
Användarvisningsbild
av len
VolvoB20 skrev:
CalleV70 skrev:Elektroniken gör att automaten växlar effektivt. Svårt att veta om du vill utnyttja vrid eller effekt?
Inte svårt alls, det löstes för 20 år sedan även av volvo, det var en knapp där man valde sport / ekonomi.

Programmeringen av elektroniken har varit motsatsen till effektiv i styrningen av lådan, man har prioiterat komfort och låser därför inte lock-up i fösta taget vilkek gör att man offrar ekonomi och prestanda.
20 år sedan var det väl inte elektronik som styrde?? Var väl hydraulik och tryckkännare dvs väldig svår att optimera.
Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar att man offrar ekonomi, lock-up och prestanda för att få komfort?
Min erfarenhet är att man har komfort och ekonomi (vad man nu får med den lådan) och att lock-up alltid går in snabbt! Men för att få prestanda/effekt får man trycka till på gasen (och ökad förbrukning..). Men jag kör mest landsväg och tycker den är ok...Svarar när jag gasar och växlar snabbt upp på jämn motorvägskörning :mrgreen:
av MW76
Hej och tack för intressant forum..nykomling!

Min första resa...Linköping-Märsta bilen hade gått 30 mil, farthållare på 125 snitt på datorn 0,73.. kändes som en besvikelse
Nu dryga 3000 mil samma sträcka och tempo 0.64..
Inkörd motor eller ngn annat som ny mjukvara på service eller likn vet ej men mindre drar den.
av ZizzoZ
Va på en långtur med nya bilen i lördags.. 4 Vuxna personer + fullt bagage. 120 - 140 Km/h i ca 45 mil + 3 stopp längs med vägen Pga gravid kvinna i bilen :P.. Men Iaf. Färddatorn sa 6.8l / 100km. Vid pumpen mätte jag upp 6.66l/100km. Det tyckte jag va j*vligt bra. Jag har manuell låda och bilen har nu rullat totalt 155 mil.

Men dock ska jag nämna!! Andra gången jag tankade fullt (första gången jag såg min faktiska förbrukning) så höll jag på att dö. 9.38l/100km vid pumpen! Mycket dieselvärmare då och även ingen ecco driving :twisted:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]