Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
varför får man man 205 hk i "gamla 2,4d med 163 hk org, men i min får man bara 195 hk? någon som vet?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Gurra82 skrev:varför får man man 205 hk i "gamla 2,4d med 163 hk org, men i min får man bara 195 hk? någon som vet?
Dåligt svar, men det beror på att din 2.4D är en helt ny motor jämfört med den 2.4D som fanns tidigare och som då var EXAKT likadan som storebror D5 förutom programvaran..
Tror i ditt fall att det har med turbostorlek att göra. (om jag minns rätt)
av fbo
Variosboy skrev:
Gurra82 skrev:varför får man man 205 hk i "gamla 2,4d med 163 hk org, men i min får man bara 195 hk? någon som vet?
Dåligt svar, men det beror på att din 2.4D är en helt ny motor jämfört med den 2.4D som fanns tidigare och som då var EXAKT likadan som storebror D5 förutom programvaran..
Tror i ditt fall att det har med turbostorlek att göra. (om jag minns rätt)

Det är två helt olika generationer av motorer där man har valt en mindre spec på turbon på den 175 Hk varianten som fanns i produktion under ÅM2010.

Jag tycker du ska titta mindre på hästkrafter i dieselfallet och mer på tillgängligt moment. Polestar 195 Hk 450 Nm är en fantastiskt pigg variant som ger väldigt mycket körglädje och har en bra respons även på lägre register.
Användarvisningsbild
av Gurra82
jag är helt och hållet nöjd med att man får 450 nm med trim, bara undrade varför man lyckas få 205 med den gamla motorn, men om jag försod rätt så är det alltså mindre turbo på 175 hk nya motorn jämfört med den gamla 2,4d motorn 163 hk och 185 hk? jag trodde nästan bara att polestar inte ville att den nya 2,4d motorn skulle få samma effekt som den nya D5 motorn
av Claesson
Någon som har koll på hur mycket försäkringen påverkas av en uppgradering, betalar redan nu hutlöst mycket för halvförsäkring, ligger på över 6000kr om året :( antar det blir ännu dyrare om jag trimmar den då detta är laglig trimning så att säga och att det då kommer stå i försäkringbolagens papper att den har de extra hästarna.

Här spelar ju klart ålder och krockfria år in också...men vore ändå intressant att veta.
Användarvisningsbild
av hozz
Finns det nån möjlighet att pruta på polestar ???
Japp. Jag talade om för min tekniker att jag är medlem hos Turbo Perfomance Club och är berättigad för rabatt på Bilia. I ett hujj fick jag 12% rabatt och tjänade drygt 1000:- genom att visa medlemskortet.
Övriga funderingar finns på Polestars hemsida http://www.polestar.se under "Om Performance" - " FAQ".

Hej, tänkte väcka en äldre trå[…]

B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]