- fre 14 jan 2011, 18:10
Enzo skrev:Jag tror inte D5 har bättre ekonomi än 2.5FT. Högre inköpspris, högre skatt, dieseln lär inte bli billigare utan är snart över 14 kr. Räkna in bränslevärmare och regenering av partikelfilter och en D5 ligger minst på 0.8. Till med den "snåla" 1.6 drive ligger på 0,6-0,7. Någon gång kanske dieselbilsägare också få betala för sina utsläpp. Men många verkar tro att en dieselbil har bättre ekonomi. Man gör helt enkelt misstaget att lita på förbrukning vid EU körcykel. Att detta är rena bluffen verkar inte många förstå. Till och med DieselJesus verkar tro på EU körcykeln i senaste Aftonbladet Bil, där han fortsatte sitt drev mot biobränslen och hyllades dieseln - "dieseln kan man lita på". Rena lögnerna naturligtvis.MattiasD skrev:Ja det vore ju bra om etanolen nu kostade hälften av dieseln. :mrgreen:5cylindrar skrev:Frågan är även hur mycket det är värt i extra förbrukning för att slippa diesel. Jag anser att 2 dl extra är rimligt.Etanol innehåller 55% mindre energi jfm diesel, dvs om en V70 med dieselmotor drar 0.8 l/mil (vilket D5 gör) är det helt okej att motsvarande etanolmotor drar 0.8*1,55 = 1,24 l/mil. 2.5FT drar tom ofta mindre.
En D5 drar dessutom ofta mindre än 0,8. Jag kommer inte upp i det ens med enbart stadskörning. Och tar man en rent framhjulsdriven så drar ju en V70 oftast en bra bit under hälften jämfört med en FT på ren E85.
Hur man än räknar så blir bränsleekonomin betydligt bättre med en diesel än en etanolbil.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14