Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller med om att V70/XC70 är grymt flexibla bilar som är utmärkta för familjens vardag! Måste faktiskt tillstå att jag saknar en V70 på uppfarten lite :D

Kul eller involverande att köra är de dock inte, hur många bredfälgar eller sportchassin man än slänger på, och borde som någon nämnt passa utmärkt med dieselmotor. Icke desto mindre var det något av en smärre chock när min fru fick sin nya V70 2,4d i vintras efter närmare 8k mil i 2,5FT. Dieseln var ett ordentligt nedköp avseende både ljud- och gångkomfort, prestanda och framförallt körbarhet med sitt korta register. V70:n med diesel kändes inte alls lika påkostad som våra tidigare bilar med i princip samma utrustning.

Så visst spelar motorn fortsatt stor roll för hur bilen uppfattas!

Mvh
Arese
Amli skrev:Verkligen kul att höra VolvoB20 att du är så nöjd med din bil! Även jag är trots allt väldigt nöjd med min bil. Då jag bor i Norrland numera och kör mycket på dåliga vägar i inlandet, oplogade grusvägare m.m får jag verkligen oxå användning av min bil. Det känns att den växer en ytterligare ett snäpp när vintern och snön börjar falla. Jag använder inte min dragkrok lika mycket som din förmodligen men jag burkar alltid lägga i och dra upp svärföräldrarnas båt t ex och det är i en ganska brant backe med rullgrus. Inga som helst problem.

Det finns alltd saker som skulle kunna vara bättre men om man ser det stora hela är onekligen en väldigt allsidig och bra bil! :-)-)
Faktum är att V70 o särskilt XC70 är bilar som verkligen växer när det är kallt ute. Om BMW 525i eller 528i rullar på tyst och sofistikerat på sommarväg, märks nackdelarna mot Volvon på vintern. Volvon har stora backspeglar, imfria rutor (hyfsat iaf), bra värme, bra strålkastare... och allt det där som verkar så grovhugget och lite osofistikerat på sommaren blir helt plötsligt en fördel. /PH
Själv tyckte både jag o min sambo att blev ett lyft när vi bytte bort vår V70 2.5t -08 aut mot en V70 2.4d -10 aut.
Vi upplevde båda 2.5t:n som seg och trött, fick varvas rejält för att börja "leva".

Dieselknacket är väl ingen skönsång direkt men bottenvridet gillar jag skarpt samt att den blandade förbrukningen gått från 1,1l till 0,75l/mil.

Tyckte iofs inte vi bytte ner oss när vi bytte från V70 T5 -02 man. till D5 -07 aut. heller. o då var ju ändå T5:an mkt rappare än 2.5t:n.

Antar att svagheten med 2.5t:n var att automatlådan inte jobbade särskilt bra ihop med motorn, trots att vi fixade uppgradering av mjukvaran.

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]