- sön 10 okt 2010, 09:59
Automat sart på värmera eller ej, spelar ingen roll vad du gör när motorn är på.
Det är timer ur på värmare som suger ur massa ström & andra saker du gör när moton inte är på
plamek skrev:Jag får intrycket av att min XC70 D5 2010 också drar en hel del (för mycket) ström när den står parkerad. En gång när bilen var splitterny blev den totalt utan ström över natten. Och nu om bilen har stått en vecka dippar spänningen av startmotorn såpass att tex klämskydden till fönsterhissarna måste återställas. Jag är så glad att jag inte gjort någonting som helst med elsystemet i bilen, jag har inga extraljus, ingen dragkrok och jag tänkte montera in en amatörradio i bilen men bestämde mej för att avvakta med det tills vidare. Tror att det hade varit "bekvämt" för verkstaden att hänvisa till att man själv varit in i elsystemet i bilen och mixtrat.
"Du har använt dieselvärmaren för mycket", (den har i princip aldrig gått att använda pga låg batterispänning).
"Du kör för korta sträckor", (autostarten till dieselvärmaren bockade jag av redan i bilhallen när jag hämtade bilen och har aldrig använts sen dess).
"Moderna bilar drar mycket ström", (jag har tidigare ägt en V50 2,0D och sedan en V50 D5, dessa kunde stå parkerade över en vecka utan att ens tveka när man vred om startnyckeln, men de var kanske inte moderna bilar...)
Nåväl, garanti eller inte, det känns som om jag också skulle vilja testa metoden med amperemeter och ett par kablar genom huvspringan för att ta reda på hur mycket ström bilen tar i viloläget egentligen. Att mäta är att veta :!:
Automat sart på värmera eller ej, spelar ingen roll vad du gör när motorn är på.
Det är timer ur på värmare som suger ur massa ström & andra saker du gör när moton inte är på
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.