Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eos1ds
Momentum skrev:Jag tror att en del HW förbättringar skett, kanske redan MY10
Som är förutsättningar för den nya SW
Inte så mycket i Sportläget, utan mera i det vanliga Drive läget
För den nya SW påverkar ju hur det vanliga Drive läget uppför sig också
Hej! Jag får nog tillägga att sportläget är guld värt, riktigt bra respons rentav just"sport"ig. Men, jag känner att det har
hänt nånting med drive läget, den känns mycket tightare och "intuitiv". Svårt att beskriva men... Min mek på bilia samt säljaren påtalade att alla My-11 XC70 D5:or skall ha sportläge enl manualen samt specs på volvocars.se mfl. Men tydligen hann man inte få färdigt den nya sw:en tills de första 11:orna levererades. Därav vilka prodveckor som man kan uppdatera. Stor skillnad nu jmf med i Juni när jag påtalade detta för Bilia etc. Då visste de inget som vanligt.
Man ville t o m ha betalt för uppdat från början!!? Dock ändrade man sig rätt snabbt. Hoppas det går att uppdatera även äldre bilar. Ha det gott!
Hva holder Volvo på med?
Få sportsfunksjon på alle former for automatgear. :idea:
Konkurenter har jo hatt dette i lang tid allerede. :-(O)
Hvorfor ikke sport på på en D3-awd motor(420 nm)
F.eks Bmw har jo sportfunksjon på bare 163 hk og 380 nm i nye F10/11(nye 5 serie).
Twendor
Twendor skrev:Hva holder Volvo på med?
F.eks Bmw har jo sportfunksjon på bare 163 hk og 380 nm i nye F10/11(nye 5 serie).
Twendor
Volvoland er et lille land. :wink:
Twendor
Det kan ju vara så att det ska vara någon fördel att välja top-of-the-line modellerna, utan möjlighet till en mjukvaruuppgradering efteråt
Momentum skrev:
Twendor
Det kan ju vara så att det ska vara någon fördel att välja top-of-the-line modellerna, utan möjlighet till en mjukvaruuppgradering efteråt
Ah, vafan, du menar att Volvo ska tjäna pengar på sin bilförsäljning? :?: :?: :?: :wink:
Det jeg ville med mitt innlegg, var at automatene faktisk har potensiale for å få "sportsfunksjon"!
Derfor Volvo gi oss det ved bilkjøpet.
Har kjørt flere modeller av Volvo de siste årene som etter modifisering/trimming/optimalisering har fått en mye mere sportslig oppførsel etter dette.
På min 960 3.0 -1994 modell var det jo både vinterprogram og sportsfunksjon på automaten ;-//
Twendor
Twendor skrev:Det jeg ville med mitt innlegg, var at automatene faktisk har potensiale for å få "sportsfunksjon"!
Har kjørt flere modeller av Volvo de siste årene som etter modifisering/trimming/optimalisering har fått en mye mere sportslig oppførsel etter dette.
På min 960 3.0 -1994 modell var det jo både vinterprogram og sportsfunksjon på automaten ;-//
Twendor
Att den hade vinterprogram hade dock sina skäl:) Varken ESP eller ETC eller ASR...
Men det var en kul vinterbil. Men drog ca 1.7 på milen.
Jeg er eller var fornøyd med min automat. XC60 my10. Helt til jeg prøvde et par Bmw biler. En ny f11 nye 5 serie og en gammel bmw 330 og de begge hadde sportsfunksjon. Da ble plutselig en Volvo automat gammeldags.
Men fungerer helt fin til det daglige.
Twendor.
Twendor skrev:Det jeg ville med mitt innlegg, var at automatene faktisk har potensiale for å få "sportsfunksjon"!
Twendor
Ja, ja. Jag håller faktiskt med dig. Tweekmöjligheter skulle vara jättekul. Även mot en mindre avgift skulle det vara något jag uppskattade.
Titta här vad jag ramlade över, många tycker automatlådan slirar för mycket, men det är en finess, framfördes som en fördel 2005
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... view/94410
Det är visst en av orsakerna att dessa automatlådor kräver en speciell olja

"Dessutom kommer en ny automatisk växellåda att lanseras under året. Även den är sexväxlad och erbjuds som tillval med D5 och 2,4D. Den nya automatlådan bidrar till en mycket snabb respons, speciellt vid kick-down. Den har också en lock-upfunktion som tillåts slira över ett brett varvtalsområde. Det ger en effektiv dragkraft och bra körbarhet, inte minst vid körning med tung last eller släpvagn."
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)