Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Bör noteras också att BMW tycks ha fått bättre andrahandsvärde. Sommaren 2000 sålde jag min -98 528i typ fullutrustad med knappt 10 000 mil och fick 220 000, hade kostat drygt 500 000 ny efter rabatt. En kompis till mig köpte sommaren 2000 en -98 528 i tyskland med 5000 mil på aukt bmw-firma för 170 000. Sen har BMW:s andrahandsvärde steg för steg blivit bättre. Idag är väl en e61 2006 med 10 000 mil fortfarande värd ett par tiotusingar mer än motsvarande V70 (dock har den tappat mer i procent eftersom e61 var dyra nya)./PH
av Enzo
perhall skrev:Bör noteras också att BMW tycks ha fått bättre andrahandsvärde. Sommaren 2000 sålde jag min -98 528i typ fullutrustad med knappt 10 000 mil och fick 220 000, hade kostat drygt 500 000 ny efter rabatt. En kompis till mig köpte sommaren 2000 en -98 528 i tyskland med 5000 mil på aukt bmw-firma för 170 000. Sen har BMW:s andrahandsvärde steg för steg blivit bättre. Idag är väl en e61 2006 med 10 000 mil fortfarande värd ett par tiotusingar mer än motsvarande V70 (dock har den tappat mer i procent eftersom e61 var dyra nya)./PH
Man får nog kolla mer på modeller än på ett märke i sig. Däremot måste vi ställa in oss på att bilars andrahandsvärde generellt kommer att bli sämre.

Som en parentes kan jag säga att jag fick ut min XC90 MY03 i slutet av 2002 och sålde den nästan 3 år senare med 10K mil på mätaren med 32% förlust. Det var en välutrustad 2.5t. Hade jag väntat ett år till hade saken varit lite annorlunda.

Men ju mer skrot man lastar på bilarna, desto större tapp. Fördelen är ju att en välutrustad bil blir lättare att sälja, men man får inte tillbaka många ören på utrustning.
av Enzo
andreas_lofgren skrev:
Steff 99 skrev: Sedan kan var och en fundera vad kostnaden skulle vara för en motsvarande V70 med ett inköpspris på ca 400.000 alltså 100.000-150.000 under min BMW:s netto inköpspris.
Det är kanske inte i alla lägen så värst mkt mindre. Vad får man för en 3 år gammal V70II idag som kostade 400k ny - 250k? I så fall hamnar du på 4100 i månaden och sedan ska service läggas till eftersom det är gratis på BMW men inte Volvo.
Ja, fast ska du ha en motsvarande BMW med samma utrustning och prestanda så får du räkna med i alla fall 500K om inte mer i nypris för BMWn, och du får inte 350 för en sådan idag.

Det är som nån sa, lite typiskt för BMW-ägarna att överskatta värdet på beg. BMW. Dessutom är de ofta markant mkt dyrare att försäkra och laga när de väl pajar.

Men återigen, ibland fattar jag inte att folk drar in ekonomifrågan samtidigt som man skickar i massor av onödig utrustning i sina bilar och i samma veva oljar sig över att skatten är 800 kronor dyrare per år eller att bilen drar 0,5 dl mer per bil. Samtidigt som man köper en vinge för 5000:- eller lägger till 30000 för specialskinnklädsel eller 20-tumsfälgar med däck för 30 bitar.
av Steff 99
När man talar om att välja ny bil, så har merparten sällan dessa mer än tre år ev fyra.
Då är det värdeminskning och service som kostar.
Reperationkostnaden är sällan eller aldrig speciellt hög om man ser till snittet och att bilarna rullar mellan 8-10.000 mil
Försäkringskostnaden skiljer väldigt marginellt.
I storstad betalde jag 60 kr mer i månaden i försäkring på BMW i förhållande till V70.

Så skall man välja BMW 5 serie alt. V70 och om man bortser från en högre kapitalkostnad på BMW så tror jag att resten av kostnaden i kronor är försumbar.
Då är valet mer vad man har för krav på komfort alt. lastförmåga.
Nackdelen att åka Volvo är att man inte är speciellt ensam om att åka V70, det går ju 13 på dussinet, men gillar man att vara en i mängden så är valet enkelt. :|
av sandberg80
Intressanta diskussioner det blev här. Kul!

Kollar man framtiden och värdeminskningar så borde vissa bilar stå sig bättre och jag tror mycket grundar sig i miljövänlighet. Inte för att merparten egentligen bryr sig, utan man bryr sig om plånboken. Med högre bränslepriser blir det också viktigare med lägre förbrukning och lägre skatter.

Generellt så ser man ju också att småbilar väl börjar gå om stora bilar till att ha ett mindre procentuellt värdetapp också och inte bara i rena pengar som det alltid varit. Och där ligger ju varken V70 eller 5-serie bra till :D.

I BMW:ns fall ska man inte glömma bort att det är den ABSOLUT snålaste på marknaden idag om man vill ha diesel och automat i kombination med stor bil. Det tycker jag är positivt, inte bara för plånboken, men även för miljön.

Angående BMW:S andrahandsvärde så kanske det har stigit när antalet importbilar minskat? Känns som att BMW fick sig en rejäl törn i kvalitetsstämpel när den ena sämre importaren än den andra fanns på blocket till kompispris. Får rysningar av en gul M3 som gått 30 000 mil , importad och hemmastylad. Det känns extremt "o-premium".
Användarvisningsbild
av poseidon
Alla begagnade BMW äldre än 3-4 år är väl extremt opremium. Åk till närmsta förort, där går det 13 på dussinet av sånna..... Men man ser inte så många V70 :lol:
av Arese
Jag gillar både Volvo och BMW men när det gäller V70 och nya femman så är det helt enkelt så att femman lirar i en helt annan klass. Klart att en jämförbar bil blir dyrare i inköp. Klarar man sig utan en fullutrustad bil och med tex 2-litersdieseln så är min bedömning dock att man klarar sig på "Volvo-pengar" totalt sett.

Själv föredrar jag mer motor och då blir BMW:n dyr. Samtidigt så betalar jag hellre 500+ kkr för en 535 touring än 450kkr för en V70 T6 trots att jag i Volvon får både awd och automat. Eftersom bilarna inte är helt jämförbara i sina grundegenskaper tycker jag inte att utrustningen behöver vara det heller. Man får olika pinaler och egenskaper för sina pengar helt enkelt. Någon prioriterar el-stolar framför vägegenskaper - konstigare än så är det ju inte...

Blir sannolikt en 535i M-sport till våren :D

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av supersonic
poseidon skrev:Alla begagnade BMW äldre än 3-4 år är väl extremt opremium. Åk till närmsta förort, där går det 13 på dussinet av sånna..... Men man ser inte så många V70 :lol:
Vad har min kompis Hassan i förorten med det här att göra?? ;-// Förstår dock ironin! :D Tragiskt samhälle om man har förutfattade meningar om folk i förorten, dom kanske gillar att köra BMW? Kanske har de redan insett att BMW är en bättre bil fast vi svenskar blir blinda av vår Volvokärlek.

Visst detta är ett Volvoforum men vissa volvoälskare i tråden, håll er till fakta år 2010. EN BMW behöver inte vara dyrare än en Volvo i reparationer, ej heller försäkringsmässigt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sandberg80 skrev:IBMW:ns fall ska man inte glömma bort att det är den ABSOLUT snålaste på marknaden idag om man vill ha diesel och automat i kombination med stor bil. Det tycker jag är positivt, inte bara för plånboken, men även för miljön.
Om pengarna/förbrukningen+kombi+automat är viktig så väljer man verkligen inte en BMW. :D

Då sparar man istället några hundratusen kr och köper en Passat diesel med DSG lådan. Har provat den och den gick verkligen sjukt skitsnålt vid riktig körning i stan. :-O)
Användarvisningsbild
av supersonic
VolvoB20 skrev:
sandberg80 skrev:IBMW:ns fall ska man inte glömma bort att det är den ABSOLUT snålaste på marknaden idag om man vill ha diesel och automat i kombination med stor bil. Det tycker jag är positivt, inte bara för plånboken, men även för miljön.
Om pengarna/förbrukningen+kombi+automat är viktig så väljer man verkligen inte en BMW. :D

Då sparar man istället några hundratusen kr och köper en Passat diesel med DSG lådan. Har provat den och den gick verkligen sjukt skitsnålt vid riktig körning i stan. :-O)
Passaten är ett mycket bra köp! :D

Men nya 5-serien är i en annan division! Det jag tycker framkommer bra i tråden är hur en F11 520D Automat verkligen är ett alternativ till andra bra kombivagnar. :-)-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]