- tor 07 jun 2012, 23:35
Guru skrev:Har reagerat lite på att den ibland visar momentat närmare det dubbla mot vad den borde göra och funderat lite på om det var regenereringen. Pendlar ca 8,5 mil enkel resa varje dag och ca var tredje dag så ligger momentana förbrukningen märkbart högre på samma sträcka i jämn 90-lunk, runt 7,5-9 l/100km mot "normala" 3,5-5l/100km. Tycker också att det är lite för ofta då det mesta är landsväg o motorväg.GerryE skrev:Helst ska man inte märka av det men enklast ser du det på att den momentana förbrukningen ligger mycket högre än normalt.mati skrev: Dessutom inbillar jag mig att partikelfiltret regenererar väldigt ofta. Varje 30-40 mil eller så. Jag vet att det inte är ovanligt ofta iofs, men med tanke på att jag bara kör 70- och 90-landsväg (bor på landet, jobbar på landet), borde den inte producera så mycket sot tycker jag. När bilen var ny gick rensningen igång kanske en till två gånger per tankfyllning, alltså i snitt efter 100 mil.Fråga, hur märker man att regenereringen körs?
På min gamla V50 2.0D kändes det när den började regenerera, märktes på motorgången. Har faktiskt aldrig reagerat på att denna gjort det vilket får anses som bra.