Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GerryE
Guru skrev:
GerryE skrev:
mati skrev: Dessutom inbillar jag mig att partikelfiltret regenererar väldigt ofta. Varje 30-40 mil eller så. Jag vet att det inte är ovanligt ofta iofs, men med tanke på att jag bara kör 70- och 90-landsväg (bor på landet, jobbar på landet), borde den inte producera så mycket sot tycker jag. När bilen var ny gick rensningen igång kanske en till två gånger per tankfyllning, alltså i snitt efter 100 mil.
Fråga, hur märker man att regenereringen körs?
Helst ska man inte märka av det men enklast ser du det på att den momentana förbrukningen ligger mycket högre än normalt.
På min gamla V50 2.0D kändes det när den började regenerera, märktes på motorgången. Har faktiskt aldrig reagerat på att denna gjort det vilket får anses som bra.
Har reagerat lite på att den ibland visar momentat närmare det dubbla mot vad den borde göra och funderat lite på om det var regenereringen. Pendlar ca 8,5 mil enkel resa varje dag och ca var tredje dag så ligger momentana förbrukningen märkbart högre på samma sträcka i jämn 90-lunk, runt 7,5-9 l/100km mot "normala" 3,5-5l/100km. Tycker också att det är lite för ofta då det mesta är landsväg o motorväg.
av mati
Nu har jag fått EGR:en utbytt. Det känns som en helt annan bil. Den har blivit mycket rappare och mjukare, och framför allt rycker den inte längre. Problemet är alltså förhoppningsvis löst. Hoppas bara att det inte kommer tillbaka.
av tobben
Har en Volvo V70 Drive 2011. Det är andra gången på två år som jag lämnar in den pga att den stannar. Det blir en kemisk reaktion mellan miljödieseln (ca 5%) och ett medel som finns i en behållare på bilen (medlet heter adaptiv?).
Har varit i kontakt med produktansvarig på Q8. De har haft 10 bilar med dessa problem sedan 2010. Volvo har ersatt Q8 genom goodwill. De erkänner problemet, men ändå inte.
Problemet är störst för bilar som står uppställda under en längre tid. Min bil står stilla upp till 8-10 dagar "varannan vecka". Kanske det är därför det tar upp till ett år innan problemet kommer.
Har tittat på bränslefiltret och där finns en brun gägga som täpper till genomströmningen.
av mati
tobben skrev:Har en Volvo V70 Drive 2011. Det är andra gången på två år som jag lämnar in den pga att den stannar. Det blir en kemisk reaktion mellan miljödieseln (ca 5%) och ett medel som finns i en behållare på bilen (medlet heter adaptiv?).
Har varit i kontakt med produktansvarig på Q8. De har haft 10 bilar med dessa problem sedan 2010. Volvo har ersatt Q8 genom goodwill. De erkänner problemet, men ändå inte.
Problemet är störst för bilar som står uppställda under en längre tid. Min bil står stilla upp till 8-10 dagar "varannan vecka". Kanske det är därför det tar upp till ett år innan problemet kommer.
Har tittat på bränslefiltret och där finns en brun gägga som täpper till genomströmningen.
Menar du additivet (Eolys heter det väl?) för partikelfiltret? Ska inte detta fungera med alla sorters diesel? Är det i så fall bara Q8s diesel som har det här problemet? Lite oroväckande tycker jag.
av gsson
mati skrev:Nu har jag fått EGR:en utbytt. Det känns som en helt annan bil. Den har blivit mycket rappare och mjukare, och framför allt rycker den inte längre. Problemet är alltså förhoppningsvis löst. Hoppas bara att det inte kommer tillbaka.
Jag vill inte vara glädjedödare, men jag min bil kändes oxå bra efter egr-bytet.

Men efter ett par veckor så blev det likadant. Lämnade sen in den på ett annat ställe. De hade den inne ½ dag, påstod att de inte hade gjort nått med den.

Men nått hade de gjort. Det vibrerade inte lika illa (dock vibrationer, inte direkt premium). Så nått jävla fulfix verkar det finnas.

Så nu väntar jag bara ut tiden tills man kan göra sig av med skiten. Man vill ju inte förlora för mycket lixom...

(Aldrig mer Volvo iaf, Usch!)
av mati
gsson skrev: Jag vill inte vara glädjedödare, men jag min bil kändes oxå bra efter egr-bytet.

Men efter ett par veckor så blev det likadant. Lämnade sen in den på ett annat ställe. De hade den inne ½ dag, påstod att de inte hade gjort nått med den.

Men nått hade de gjort. Det vibrerade inte lika illa (dock vibrationer, inte direkt premium). Så nått jävla fulfix verkar det finnas.

Så nu väntar jag bara ut tiden tills man kan göra sig av med skiten. Man vill ju inte förlora för mycket lixom...

Det är precis det jag är rädd för, att det kommer tillbaka alltså. Jag tror faktiskt inte att felet ligger i EGR:en. Det jag befarar är att EGR-bytet är en symtomåtgärd men att själva grundproblemet ligger någon annanstans.
Vi får hoppas att jag har fel och att du hade otur. Alternativet är ju att göra sig av med bilen så länge den fungerar. Stackars den som köper den då.
Men... Vad ska man skaffa för åkdon istället? Vilka bilar finns det som fungerar? Jag vill inte välja mellan pest och kolera... :cry:
av gsson
mati skrev:
gsson skrev: Jag vill inte vara glädjedödare, men jag min bil kändes oxå bra efter egr-bytet.

Det är precis det jag är rädd för, att det kommer tillbaka alltså. Jag tror faktiskt inte att felet ligger i EGR:en. Det jag befarar är att EGR-bytet är en symtomåtgärd men att själva grundproblemet ligger någon annanstans.
Vi får hoppas att jag har fel och att du hade otur. Alternativet är ju att göra sig av med bilen så länge den fungerar. Stackars den som köper den då.
Men... Vad ska man skaffa för åkdon istället? Vilka bilar finns det som fungerar? Jag vill inte välja mellan pest och kolera... :cry:
Jo, jag frågade dem hur jag skulle kunna sälja bilen? Du kan ju byta in den hos oss fick jag som svar. Idioti.

Jag har för övrigt spanat in Mazda Cx-5. Trivsam. Men det är ju så tröttsamt och hålla på att byta, samt att man förlorar pengar. :/
av mati
gsson skrev: Jo, jag frågade dem hur jag skulle kunna sälja bilen? Du kan ju byta in den hos oss fick jag som svar. Idioti.

Jag har för övrigt spanat in Mazda Cx-5. Trivsam. Men det är ju så tröttsamt och hålla på att byta, samt att man förlorar pengar. :/
Byta in den mot en annan Volvo med samma fel? Eller blev du kanske erbjuden en bil med andra fel istället, för omväxlingens skull? Och de säljer sedan din bil vidare till en stackare som tror att han köper en hyfsat ny och bra bil. Jag vet, jag är sarkastisk, det kom bara över mig...

Mazda, intressant. Hur ser den ut prismässigt och hur är andrahandsvärdet på den? Själv har jag kikat lite på en Avensis. Den är nästan lika stor som V70, och den finns dessutom som 119-grammare, precis som DRIVen alltså. Jag vill ju helst inte byta ner mig när det gäller bränsleekonomi. Tyvärr kostar den en slant.
Håller med dig. Det är tröttsamt, men framför allt är det fruktansvärt tråkigt och ytterst onödigt att behöva byta bort en två år gammal bil. Ska det vara så här för ett märke som vill bygga premiumbilar?
av gsson
mati skrev: Byta in den mot en annan Volvo med samma fel? Eller blev du kanske erbjuden en bil med andra fel istället, för omväxlingens skull? Och de säljer sedan din bil vidare till en stackare som tror att han köper en hyfsat ny och bra bil. Jag vet, jag är sarkastisk, det kom bara över mig...

Mazda, intressant. Hur ser den ut prismässigt och hur är andrahandsvärdet på den? Själv har jag kikat lite på en Avensis. Den är nästan lika stor som V70, och den finns dessutom som 119-grammare, precis som DRIVen alltså. Jag vill ju helst inte byta ner mig när det gäller bränsleekonomi. Tyvärr kostar den en slant.
Håller med dig. Det är tröttsamt, men framför allt är det fruktansvärt tråkigt och ytterst onödigt att behöva byta bort en två år gammal bil. Ska det vara så här för ett märke som vill bygga premiumbilar?
Jag blev faktiskt inte erbjuden nånting. Det som diskuterades var att jag kanske skulle byta in den. Idiot tyckte jag. Snarare sagt ett småflin kändes det som.

Nej, nu när garantin gått ut på bilskiten så kommer jag aldrig sätta min fot på det stället, den saken är klar.

Toyotan lär hålla bättre, dock känns den astråkig. :/ Men bra bil! =)

Observerade att det är förvånansvärt många DrivE-v70:sar som sålts av privatpersoner det senaste året. Misstänker att de har haft samma fel som oss. Vem säljer sin 1-2 år gamla som gått 2000-4500 mil? Kan inte vara en slump.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 30

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]