ThomasT skrev:
Han menar att de inte har en susning om vad de sysslar med...
Om man vänder på steken så visar väl Volvos utspel med "Polestar" att det går
alldeles utmärkt att trimma bilar? (Givet att man har nå'n som helst koll på hur man ska göra då
förstås. :mrgreen: ) Vidare visar väl Volvos (och många andra tillverkares)
metodik att "trimma sina egna bilar" att trimning inte är helt vansinnigt livsfarligt?
Många biltillverkare tippar ju faktiskt i exakt samma motor i flera modeller och använder
bara olika mjukvara, d.v.s. de "chippar" ju sina bilar de med sett ur ett visst perspektiv.
Volvos sugmotor på 140 resp. 170 hk. V70 D (126 hk), 2.4D (163hk) och D5 (185 hk) är ju bara
några exempel. Att de sedan t.o.m. utöver dessa "interna chiptrimningar" trimmar ytterligare
via täckmanteln "Polestar" är väl ännu mer en indikation på att "det funkar att trimma"?
Att det sedan skulle vara 100% vansinne att trimma med en extern firma... Om så hade varit
fallet så hade nog en trimfirma som sålt såpass mycket trim att det ger en årsomsättning
på över 30 millar haft skapligt mycket motorras till både höger och vänster vilket hade
dödat företaget per omgående. Uppenbarligen finns firmorna kvar så helt vansinnigt kan det
ju inte vara...?
Sen kan jag inte låta blir att fundera... :)
Min förra bil (inte en Volvo men men...) hade jag inne på märkesverkstaden 4 gånger på 7 månader för mjukvaruuppgradering. Känns inte som att biltillverkaren hade direkt stålkoll heller om man nu måste byta programvara lika ofta som man tankar bilen? Kanske inte relevant i sammanhanget, men ganska kul? Innan man häcklar trimfirmor ska man kanske sopa rent framför egen dörr för jag kan ju inte tro att alla dessa uppgraderingar görs för att det är kul? Det måste ju ha varit generalschabbel hos tillverkaren? Eller...? ?:-/
ThomasT skrev:
Sanningen kanske ligger någonstans där imellan...
Det stämmer nog väldigt väl skulle jag tro.