Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Att Rica använde PPC är kanske inte så konstigt, det har Autotech gjort också utan att BSR varit inblandad i mjukvaran. Det finns ytterligare ett par varianter av softloaders för OBDII uttag runt om i världen.

/Thomas
av Twendor
Men det er Bsr sin PPC3 som virkelig er Moderne. Den er liten som en middels mobiltelefon og laster inn og ut trimprogram på ca 80 sec. Samt oppgradering via Hdmi kabel og PC på ca 15 sek. Samt at den på Volvobiler også er en komplett feilkodeleser inkludert i prisen.
Twendor
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag har en vän som inte har speciellt mycket till övers för "trimfirmor"...

Han har doktorerat på förbränningsteknik på KTH, och jobbat ett gäng år åt GM med att utveckla turbomotorer. Han jobbar numera åt Scania.

Han menar att de inte har en susning om vad de sysslar med iom att de inte mäter alla parametrar i motorn när de utvecklar nya programvaror. Han nämnde här ett stort antal punkter som övervakades när man körde motorn under utveckling. Bland annat så övervakades cylindertryck och varvtal på turbon men även temperatur i cylindrar samt på ett antal fler ställen på vägen ut. De mäter inte heller alla avgasvärden mm mm.
De kör på känn -"Det brukar fungera..."

Sanningen kanske ligger någonstans där imellan...

.
av perhall
Funk skrev:
Freddi skrev:
Funk skrev:BSR är duktiga, men kan inte snickra ihop mjukvaror åt den som vill ha något annat än exakt den hårdvara som dom själva levererar.. jag har t.o.m hört att vissa mjukvaror inte fungerar om man byter till annan downpipe än vad dom själva levererar.

Jag frågade om detta oxå, och det hela berodde på att BSR helt enkelt inte ville sälja trimsatser där kunden själv hade monterat en massa, för BSR okända, delar. Med okända menade man tydligen t.ex. en katalysator som har okänt mottryck, okänt flöde och okänd reningsgrad. Av den anledningen så kunde BSR inte till 100% veta hur en bil skulle bete sig med hårdvara som de helt enkelt aldrig hade testat. Jag såg att nå'n representant från BSR hade beskrivit det här...

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a

Låter det som en rimlig förtklaring?
Javisst, att dom inte orkar/vill ta sig tid att göra det för att dom om inte anser sig kunna tjäna pengar på det.. Men förklaringen haltar en aning, ingen mappare sitter med alla kombinationer i en databank. Andra mappar bilen efter vad som sitter i den, i realtid.... BSR gör normalt inte detta alls till vanliga kunder.

/Thomas
Det är väl här som Polestar blir så bra, den programvaran är efter VIN-nr exakt anpassad efter vad som redan finns i bilen./PH
Användarvisningsbild
av Funk
Som sagt tidigare, till en nyare standardbil är Polestars mjukvara en nobrainer, dessutom med full koll på alla parametrar och kommande uppdateringar. Denna styrka är samtidigt nackdelen..om man är beredd att tumma en aning på originalkonceptet så har dom inget att erbjuda alls.

Om det finns en mjukvara som är godkänd att ha i bilen, varför över huvud taget då ladda i och ur ?

/Thomas
av Freddi
ThomasT skrev: Han menar att de inte har en susning om vad de sysslar med...

Om man vänder på steken så visar väl Volvos utspel med "Polestar" att det går
alldeles utmärkt att trimma bilar? (Givet att man har nå'n som helst koll på hur man ska göra då
förstås. :mrgreen: ) Vidare visar väl Volvos (och många andra tillverkares)
metodik att "trimma sina egna bilar" att trimning inte är helt vansinnigt livsfarligt?
Många biltillverkare tippar ju faktiskt i exakt samma motor i flera modeller och använder
bara olika mjukvara, d.v.s. de "chippar" ju sina bilar de med sett ur ett visst perspektiv.

Volvos sugmotor på 140 resp. 170 hk. V70 D (126 hk), 2.4D (163hk) och D5 (185 hk) är ju bara
några exempel. Att de sedan t.o.m. utöver dessa "interna chiptrimningar" trimmar ytterligare
via täckmanteln "Polestar" är väl ännu mer en indikation på att "det funkar att trimma"?

Att det sedan skulle vara 100% vansinne att trimma med en extern firma... Om så hade varit
fallet så hade nog en trimfirma som sålt såpass mycket trim att det ger en årsomsättning
på över 30 millar haft skapligt mycket motorras till både höger och vänster vilket hade
dödat företaget per omgående. Uppenbarligen finns firmorna kvar så helt vansinnigt kan det
ju inte vara...?

Sen kan jag inte låta blir att fundera... :)
Min förra bil (inte en Volvo men men...) hade jag inne på märkesverkstaden 4 gånger på 7 månader för mjukvaruuppgradering. Känns inte som att biltillverkaren hade direkt stålkoll heller om man nu måste byta programvara lika ofta som man tankar bilen? Kanske inte relevant i sammanhanget, men ganska kul? Innan man häcklar trimfirmor ska man kanske sopa rent framför egen dörr för jag kan ju inte tro att alla dessa uppgraderingar görs för att det är kul? Det måste ju ha varit generalschabbel hos tillverkaren? Eller...? ?:-/

ThomasT skrev: Sanningen kanske ligger någonstans där imellan...
Det stämmer nog väldigt väl skulle jag tro.
av perhall
Funk skrev:Att Rica använde PPC är kanske inte så konstigt, det har Autotech gjort också utan att BSR varit inblandad i mjukvaran. Det finns ytterligare ett par varianter av softloaders för OBDII uttag runt om i världen.

/Thomas
Är det verkligen BSR som själva har utvecklat PPC:n? Jag skulle spontant tro att de köper in den men jag kanske har fel.
Användarvisningsbild
av Funk
Är det verkligen BSR som själva har utvecklat PPC:n? Jag skulle spontant tro att de köper in den men jag kanske har fel.
Utan att veta så har jag hört samma sak... troligen är det en generiskt utvecklad OBDII loader från Kina som vilket företag som helst kan fylla med egen mjukvara och sätta egna dekaler på.

/Thomas
av perhall
Funk skrev:
Utan att veta så har jag hört samma sak... troligen är det en generiskt utvecklad OBDII loader från Kina som vilket företag som helst kan fylla med egen mjukvara och sätta egna dekaler på.

/Thomas
OK, för här i tråden låter det ju som att BSR är the shit och de andra stackars trimfirmorna måste köpa PPC från BSR för att överleva... /PH
av Freddi
perhall skrev:Jag skulle spontant tro...
Funk skrev: Utan att veta så har jag hört samma sak...
I stället för att köra det vanliga gissastuket som många kör ringde jag BSR och frågade och PPC är 100% utvecklad av BSR (i Sverige, inte i Kina). Så var det med det.

Varför sitter ni och gissar så mycket istället för att fråga dem som vet om man nu vill veta hur det ligger till?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Kanon!! Tack så mkt! Det var lite mer att ta[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hade min bil inne på service idag och min PT[…]

Tack för era svar. Bromsskivan sitter inte […]