Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Den värsta aut-låda jag kört är steptronic'en till BMW 320 -04. Seg och diffus, gummibandskänsla. Den har dessutom ingen lockup, antagligen för att göra den relativt svaga motorn "responsiv". Bensinförbrukningen är en katastrof pga frånvaron av (riktig) lockup. Drar närmare litern blandad.

För övrigt så märker jag också en fördröjning på Geartronic när man skall i väg fort, men det är när man står stilla, och typ skall göra en vänstersväng i en T-korsning och vill hinna ut snabbt. Då kan den tänka lite väl länge (ibland farligt länge) innan det åker iväg. I övrigt kunde programmeringen gärna vara mer konservativ, t.ex. vid moderat gaspådrag där den går upp till 24-2500 helt i onödan.
av Amli
VolvoB20 skrev:
Jag hoppas verkligen att Volvo inte kommer att spela i samma liga som BMW.

När jag försökte byta från Volvo till BMW fick jag göra följande:
-Byta förnämlig Volvoframkomlighet med AWD till BMWs bakhjulsdrift.
-Byta +200 hk dieselhästar mot BMWs 177 hk i en fyra
-Byta volvo helläder mot BMW skittråkiga tyg
-Byta Volvos stora stereo men subwoofer till BMWs "transistorradio"
-Byta Volvo superabra exenonljus mot BMW trötta halogenlampor
-osv
-osv

Så jag hoppas verklgien att volvo inte lyckas ta sig upp i BMWs liga.
Säger ju ingenting om bilen i sig. Mer bara att BMW inte rymdes inom din bilbudget.
av Amli
StringerBell skrev:Den värsta aut-låda jag kört är steptronic'en till BMW 320 -04. Seg och diffus, gummibandskänsla. Den har dessutom ingen lockup, antagligen för att göra den relativt svaga motorn "responsiv".
Den värsta automaten jag kört satt i en Transitbuss från sent 80-tal. Men jag kan inte riktigt se hur det har med de fabriksnya bilar vi diskuterar här :wink:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Amli skrev:
StringerBell skrev:Den värsta aut-låda jag kört är steptronic'en till BMW 320 -04. Seg och diffus, gummibandskänsla. Den har dessutom ingen lockup, antagligen för att göra den relativt svaga motorn "responsiv".
Den värsta automaten jag kört satt i en Transitbuss från sent 80-tal. Men jag kan inte riktigt se hur det har med de fabriksnya bilar vi diskuterar här :wink:
Du läser tråden dåligt:
Primus skrev: BMW:s låda var redan vi presentationen av förra generationens 3-serie bättre än Volvos lådor nu. Vi pratar alltså om ca 10 år sedan. Jag kan köpa att BMW har bättre lådor då det är en dyrare bil. Men att Volvo får stryk idag av en 10 år gammal låda från BMW tycker jag är svagt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Säger ju ingenting om bilen i sig. Mer bara att BMW inte rymdes inom din bilbudget.
Det säger väl allt, BMWn kostar 120.000 - 150.000 kr mera, då vore det ju bra konstigt om man inte fick något för för så mycket extra pengar. det enda ärliga är ju jämför med andra bilar i samma prisklass.

Eller så skulle man ju kunna jämföra volvon med en Kia Picanto som kostar 120.000-150.000 mindre än volvo, lika mycket päron och äpplen det.

Om priset på bilen/budgeten är helt ointressant så kan man ju jämföra med en 911 Turbo 4wd, den växlar snabbt och drar lätt både Volvon och BMWn.
av Amli
StringerBell skrev:
Amli skrev:
Du läser tråden dåligt:
Primus skrev: BMW:s låda var redan vi presentationen av förra generationens 3-serie bättre än Volvos lådor nu. Vi pratar alltså om ca 10 år sedan. Jag kan köpa att BMW har bättre lådor då det är en dyrare bil. Men att Volvo får stryk idag av en 10 år gammal låda från BMW tycker jag är svagt.
Sorry :oops:
av Amli
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:Säger ju ingenting om bilen i sig. Mer bara att BMW inte rymdes inom din bilbudget.
Det säger väl allt, BMWn kostar 120.000 - 150.000 kr mera, då vore det ju bra konstigt om man inte fick något för för så mycket extra pengar. det enda ärliga är ju jämför med andra bilar i samma prisklass.

Eller så skulle man ju kunna jämföra volvon med en Kia Picanto som kostar 120.000-150.000 mindre än volvo, lika mycket päron och äpplen det.

Om priset på bilen/budgeten är helt ointressant så kan man ju jämföra med en 911 Turbo 4wd, den växlar snabbt och drar lätt både Volvon och BMWn.
Jag håller med dig helt i att det inte känns rätt att jämföra Volvo och BMW. Det är som du säger helt olika prisklasser.
Men det jag menar med mitt inlägg är att det säger inget om att BMW som bil är bättre eller sämre. Du konstaterade bara att du inte hade råd. Allt det du hade på din Volvo finns ju hos BMW (och inget av det lär vara sämre förutom möjligtvis ljuset...) bara att det kostar mer. Det är vad jag menar med att det inte säger något om bilen i sig. Bara prisklassen.
av Steff 99
VolvoB20 skrev:

Diskussionen och tyckandet är konstigt....
Volvo V70 spelar inte i samma liga som BMW oavsätt vilken utrustning du plockar på din V70, därför är jämförelsen löjlig.
Precis som du skriver så är skillnaden "nästan " lika stor mellan en Kia av äldre modell och en V70II som mellan en ny BMW 5-serie och en V70II
Efter som du också jämförde en standardutrustad 5:a mot en V70II momentum.
Men här i detta forum så vill man oftast jämföra andra märkens modeller som är 5-10 år gamla mot nya V70II först då kommer oftast V70II ut som segrare , o skam borde det vara annars.
Jag tycker att min V70 MY2010 (fullutrustad) är en värdig konkurrent mot en ny Passat, men att jämföra den mot en E -klass eller en 5-serie då blir man ju bara avundsjuk, att sedan då börja att tala om en 911 (997) turbo oj oj ...då vill man inte tillbaka till en skåpbil som V70...men nu är alla dessa bilar tillverkade till olika konsument grupper och det finns köpare till alla som väl är.
Där blir det fel att jämföra V70II och den utrustningen som finns från en bil som har ett start pris på 250.000kr och även automatlådan med bilar som vänder sig till helt andra konsumenter och prisläge.
av Amli
Ja, jag förstår inte heller varför det alltid ska jämföras med just BMW. BMW, Audi och Mercedes spelar i en högre division än Volvo, så är det bara. Men det betyder väl inte att Volvo är en dålig bil för det? Är Mercedes S-klass en dålig bil bara för att den är billigare än en Bentley Continental? Jag valde t ex min bil före en Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro för den har många andra egenskaper som passade mig som småbarnsförälder bättre. Sen är det förstås ett plus att den var billigare.
Det finns alltid något som är bättre. Man betalar för vad man får. Väldigt många tycker t ex att Skoda Octavia Scout är en bättre bil än Volvo XC70 och kan inte förstå varför man ska betala extra för att det är en Volvo. Samma sak där.

Jag är jättenöjd med min bil och det är väl trots allt det som räknas i slutändan?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Då kan vi ju jämför saker i samma prisklass. Ser verkligen fram mot den dag en dubbelkopplingsatomat finns med Volvos 5:or.

Körde DSG i VW och det var verkligen ha-begär, inget slirande, växlarna matas i snabbt, bilen blir både snabbare och snålare med automat jämfört med manuell, fy fan vilken go upplevelse. Kostar dessutom samma som volvos automat.

Har aldrig gillat automat i i hela mit liv på grund av den försämrade prestandan och ökade förbrukningen, men efter att kört DSG fattar jag inte att någon kan vilja spaka själv.

Kom igen Volvo, släpp en DSG till de större motorena,
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]