Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av na96gen
Jag räknade en del innan jag nästa bytte bort min D5a mot en T6a. Då jag bara kör 1500mil per år gick det jämt upp. Det jag vinner i förbrukning förlorar jag i skatt och service. Har inte blivit någon affär än då jag inte funnit något exemplar jag vill ha. Lite kräsen på viss utrustning och skick. Och nu vill man ju ha en faceliftad.. Men 350' emellan, nja..

Men om jag stod vid valet av två snarlika bilar tog jag T6an alla dagar i veckan, helst en MY11 och framåt så man får 304hk motorn. Lite snålare och trevligare tycker jag.

Lycka till!!
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Öppnar tråden igen. Är det kedja på den äldre T6 motorn oxå? Har den några stora nackdelar? Hur mycket drar en T6 awd automat om man räknar vid pumpen?
av perhall
Några kommentarer till tråden.
Varför ska man välja en D5 om man kör mycket och en T6 om man kör lite? Ju mer man kör, desto mer glädje av en T6!
Möjligen är det bullrigare däck på XC70 T6 än V70 T6 men XC70 håller jag ändå för att vara minst lika tyst, man sitter ju längre från vägen. Konstigt nog inte mer vindbrus från de större speglarna vad jag har märkt.
Bromsarna är nog tillräckligt bra på båda...
Skulle alla dagar i veckan välja en T6!
PH
Användarvisningsbild
av Krollspell
Gotlandsbästa skrev:Öppnar tråden igen. Är det kedja på den äldre T6 motorn oxå? Har den några stora nackdelar? Hur mycket drar en T6 awd automat om man räknar vid pumpen?
Jag har ganska lång erfarenhet av både den "gamla" och nya T6 motorn. Du kan utan problem köra landsväg 110-120 km/h och hamna mellan 0.8 och 0.85. Blandat med mycket stad ligger jag oftast på ca 1.1 - 1.2.

Jag tror att du kommer att tycka att T6 motorn är roligare alla dagar i veckan än en D5:a.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Krollspell skrev:
Gotlandsbästa skrev:Öppnar tråden igen. Är det kedja på den äldre T6 motorn oxå? Har den några stora nackdelar? Hur mycket drar en T6 awd automat om man räknar vid pumpen?
Jag har ganska lång erfarenhet av både den "gamla" och nya T6 motorn. Du kan utan problem köra landsväg 110-120 km/h och hamna mellan 0.8 och 0.85. Blandat med mycket stad ligger jag oftast på ca 1.1 - 1.2.

Jag tror att du kommer att tycka att T6 motorn är roligare alla dagar i veckan än en D5:a.

Tack för svaret, D5 ligger oxå på 0,8 på motorvägen vid lite högre farter. Skatten billigare.. :-D Men har gamla motorn kedja eller kamrem?

// Peter.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Gotlandsbästa skrev:
Krollspell skrev:

Tack för svaret, D5 ligger oxå på 0,8 på motorvägen vid lite högre farter. Skatten billigare.. :-D Men har gamla motorn kedja eller kamrem?

// Peter.
Jag tror att den gamla sexan hade rem, den var väl i grunden samma motor som de 5 cyl, fast man tagit bort en cyl?
Men bäst att någon mera tekniskt kunnig får svara på detta :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har accat ikapp med en likadan T6:a som min D5:a på skoj.

T6:an försvinner som en raket och det känns som min D5:an står still.

T6:an är lika mycket snabbare än min D5a, än vad nya VEA D4 är långsammare än min D5a.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
perhall skrev:D5... skatten billigare än vad? Inte än T6 väl!? Inte om vi pratar D5 AWD...
PH

Va nog lite otydlig, skatten på T6an är drygt hälften av den jag har på D5an idag. :-)

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]