Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev:Volvos Geartroniclådor slirar upp till 70-80 km/h. Åtminstone samtliga som jag har kört vilket vid det här laget börjar bli ett gäng.
Under acceleration, alltså.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
andreas_lofgren skrev:Volvos Geartroniclådor slirar upp till 70-80 km/h. Åtminstone samtliga som jag har kört vilket vid det här laget börjar bli ett gäng.
Nä, det räckte med lite motlut o jämn fart.

Kändes 100% omotiverat då Volvodieslarna ju har massivt vrid och tuffar upp utan någon som helst anledning att behöva varva upp.

På min manuella märks inte ens motlutet på 6:an. Automataren borde inte vara någon skillnad ju.
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:
Nä, det räckte med lite motlut o jämn fart.

Kändes 100% omotiverat då Volvodieslarna ju har massivt vrid och tuffar upp utan någon som helst anledning att behöva varva upp.

På min manuella märks inte ens motlutet på 6:an. Automataren borde inte vara någon skillnad ju.
OK, då har förvånande nog jag definitivt en annan programmering på min Geartronic/V50/D5. Märks tydligt när näst högsta växeln låser i jämn stadstrafikkörning (kring 50km/h) och likaså högsta (på V50 5:e) växeln vid landsvägskörning. Lätt gaspådrag blir som på en manuell, helt utan slir. I starka uppförsbackar utnyttjar den vridet till 100%, så länge det näst högsta växeln räcker till. Däremot har jag inte fått den att låsa på lägre växlar, oavsett omständigheter.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Volvo kanske har en egen powershift på gång. Det hade verkligen varit framtiden. Hörde också något rykte om att Getraglådan (dagens Powershift) inte var en bra låda men vet egentligen inte vad som var fel med den. Jag har provkört en enda gång och den var rätt trevlig, något långsam men ändå OK. Dock satt den på 2,0F så det är svårt att ha den motorn som enda referens.

Lite OT: Jag kan bli irriterad på de som rättar en när man kallar Powershift för en automatlåda. Jag är väl medveten om skillnaden rent mekaniskt men för mig som kör så är upplevelsen samma eller tom BÄTTRE med en Powershift/DSG än en traditionell automat. Samma spak, den växlar själv etc. En traditionell automatlåda är oerhört mycket mer komplex rent mekaniskt än en DSG eller Powershift och erbjuder egentligen inte bättre prestanda. Snarare tärtom. Gissar även att den är tyngre. Håller tummarna för en bra Powershift som man erbjuder till alla modeller från 1,6D till V8:an.
Användarvisningsbild
av kave
Provkör så får du se. En manuell både känns och är kvickare.
Om inte annat kan man köpa till skinnklädsel, bättre stereo för pengarna du sparar.
Fakta: volvolådorna är omoderna och växlar dåligt ihop med diesel
de ökar förbrukningen
skatten ökar
bilen blir långsammare och väger mer.

Föv tycker jag att just d5 är en av väldigt få dieslar sompassar bra med manuell. Vw och bmw passar bättre med auromat.
Vad gäller japanska lådor är mina erfarenheter positiva, undantaget mazda 323 från 1981.
av Bitez
Personligen skulle jag aldrig köpa en manuell bil. speciellt om man bor i stan. Att man får lite högre förbrukning är ju o gilla läget. Med de flesta automaterna kan man ju växla själv också ;)
Användarvisningsbild
av Xytras
Själv skulle jag aldrig köpa en automat, finns roligare saker att lägga pengarna på och så lat är jag inte så jag inte orkar växla själv :D

Det är väl bara att konstatera att alla tycker olika och tur är väl det...vore riktigt tråkigt om alla åkte precis likadana bilar eller hur?
av Enzo
Xytras skrev:Själv skulle jag aldrig köpa en automat, finns roligare saker att lägga pengarna på och så lat är jag inte så jag inte orkar växla själv :D

Det är väl bara att konstatera att alla tycker olika och tur är väl det...vore riktigt tråkigt om alla åkte precis likadana bilar eller hur?
Vevar du igång motorn för hand? Kopplar du ur bromsservon? Du kör väl utan AC antar jag, den kostar ju i paritet med en automatlåda och drar väl ungefär lika mycket. För att inte tala om att veva rutorna för hand. Ja tänk vad mycket man kan spara om man drar ned på komfortdetaljerna. Både i rena pengar och i bränslekostnader.

Själv är jag förbannat lat, jag koncentrerar mig på körningen och ser till att han en stark motor så jag alltid har tillräckliga prestanda trots automat. Ja det kostar några kronor mer om året men det är det värt.

Man ska inte underskatta latheten. Och ja, är det långa sträckor så flyger jag oftast, bekvämare än bil.

Men visst, på min tävlingsbil har jag manuell låda, men där spelar ju tiondelar roll också, det gör de inte i vanlig trafik.
av Arese
Tycker man inte att det är roligt att ha roligt ska man såklart ha automat :D

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Variosboy
Enzo skrev:
Xytras skrev:Själv skulle jag aldrig köpa en automat, finns roligare saker att lägga pengarna på och så lat är jag inte så jag inte orkar växla själv :D

Vevar du igång motorn för hand? Kopplar du ur bromsservon? Du kör väl utan AC antar jag, den kostar ju i paritet med en automatlåda och drar väl ungefär lika mycket. För att inte tala om att veva rutorna för hand. Ja tänk vad mycket man kan spara om man drar ned på komfortdetaljerna. Både i rena pengar och i bränslekostnader.

Själv är jag förbannat lat, jag koncentrerar mig på körningen och ser till att han en stark motor så jag alltid har tillräckliga prestanda trots automat. Ja det kostar några kronor mer om året men det är det värt.

Man ska inte underskatta latheten. Och ja, är det långa sträckor så flyger jag oftast, bekvämare än bil.

Men visst, på min tävlingsbil har jag manuell låda, men där spelar ju tiondelar roll också, det gör de inte i vanlig trafik.
Att det med volvos yxiga autmater skulle vara komfortablare ser jag som ytterst tveksamt..
Men det är klart att det finns många här i avlånga landet som inte kan växla smidigt manuellt, så för dessa gäller det ju att automat är komfortablare.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Tyvärr inte. Släcker motorlampan då[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Motorn tappar tomgången när den bö[…]

Tror Volvo glömde betala fakturan så h&[…]