Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Jag hör mycke om strul vid uppdateringar, hara själv råkat t för att det strular, men då går det med ganska enkla medel att lösa snabbt.
Enligt mig så händer det inte specielt ofta at det strular, men har hört andra som har mycke strul. (jag tror en hel del strul beror på att man har för klena batteriladdare, eller ansluter dom dåligt, så batterispänningen dippar i känsliga lägen)
av VXC70
du man ser hela tiden under uppdateringen bilens spänningsnivå i vida. och man måste ju använda extern strömkälla för att klara att ladda med mjukvaror så oftast äre Ctek som används. så talare ovan du har nog fel enligt min mening.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ceteck i all ära, men vilken storlek? (är en Cetek tilräckligt snadb att öka strömen när det behövs?) I vissa moment verkar det gå åt rätt mycke kräm.

Sen är det inte Bilens spänning du ser i vida, utan den spänning som är i DiCE (som ioförsig får sin matning från bilen)
av Xekich
Varför ska man uppdatera mjukvaran i bilen? Kommer den dra 0,5l mindre/mil eller nöta mindre däck efter uppdateringen eller vad..?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Xekich skrev:Varför ska man uppdatera mjukvaran i bilen? Kommer den dra 0,5l mindre/mil eller nöta mindre däck efter uppdateringen eller vad..?
Mjukvaran styr alla elektroniska funktioner i bilen.
Ibland uppdaterar man för att lösa ett problem, få bort en så kallad "bugg".
Ibland uppdaterar man för att konstruktörerna/programmerarna kommit på att något går att göra annorlunda, och som innebär possitiva saker för föraren, funktioner, eller sättet de befintliga funktionerna fungerar på.

Så allt rör inte bara motorstyrningen och växellådan (automat), utan även instrumentering, färddator, stereo, fönsterhissar, handbroms mm mm... Kort sagt allt! Precis som i viken dator som helst!
Användarvisningsbild
av CarMan
Du kasnke slipper att motorlampan tänds om 4000 mil eller nån annan felkod som "felaktigt" varnar.
Användarvisningsbild
av kave
Eller också kanske man just får en lampa som varna om allvarliga motorfel efter uppdateringen som kräver återbesök.
Eller också lägger hela radion av som också kräver återbesök.
Som sagt, Volvo kommer med största sannolikhet sluta uppdatera alla bilar löpande.
Användarvisningsbild
av CarMan
Varför skulle du få dom felen av mjukvaran?
av Cox
Om befintlig mjukvara är kass, så varför skulle inte nästa vara felande det händer faktiskt. Nu är det inte troligt man allt kan hända när man släpper en buggrelease. Jobbar själv numera i IT-branschen så jag vet vad jag talar om.

//cox
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]