Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
gooose skrev:Prova att söka efter ljudet med ac på och av slagen så kommer ljudet mer troligt att förekomma i läge ac på
remmen belastas mer med ac på och då kommer ljudet mer frekvent

//Gooose
Allt detta med AC på/av har jag testat hur länge som helst. Hoppas vi menar samma ljud här...mitt problem är att detta ljud när uppkommer hörs som jag nämnde tidigare lite brummande, ungefär som inifrån kylskåpet, hörs ännu tydligare med AC av. Har inte hört ljudet nu under hela min semester, då jag har kört ganska långa pass.
Idag kom den igen, efter ca 7mil körning (3.5 i vardera riktning), återigen tror att detta styrker min teori om regenerering. När denna process är igång dras igång några fläktar eller andra enheter?
Användarvisningsbild
av 164E
Zera skrev: .... återigen tror att detta styrker min teori om regenerering. När denna process är igång dras igång några fläktar eller andra enheter?
Jag hörde ett kylskåpsbrummande ljud i min 2,4D MY10 och kopplade det först till ljudet som diskuterats här, men har kommit fram till att det i mitt fall är regenereringen som skapar vibrationer eller nå't annat... oftast kan jag säga när regenereringen startat pga förändrad ljudbild i bilen (om det inte är för mycket bakgrundsljud). En koll på att det sker en ökad bränsleförbrukning brukar bekräfta detta.
av NorskDrive
Kan bekrefte at vår 2010 DRIVe også har en burrende lyd ved lett belastning rundt 1700 omdr.Lyden minner meg om slik blaffring man får i kupe`om man kjører kun med det ene sidevinduet nede..
Dette er jo en PSA motor,så veldig rart hvis også de har problemer med ac/drivreim.. Må være noe annet enn motor som skaper lyden... :-(O)
av Gallardo
Undrar om det är samma ljud som jag har i min D3. Ett skorande ljud vid 1300-2000rpm ungerfär. Volvo säger att det är normalt :cry: Tycker att det i så fall är helt sjukt!

Har ni fått nån ordning på det? Nån som fått den nya spännaren?
av Vfrrr
Har varit tyst i den här tråden angående remspännaren ett tag. Är det nån som fått problemet åtgärdat? Finns det en ny remspännare ute nu?
av Selcall
Har byttet remspännare i slutet av Augusti.

Den nye har fortsatt ljudet men det er mindre samt att det kommer ved andre varvtal. Skillnaden gjør at man inte tenker på det lika mycket och at det faktiskt går å kjøre med släp utan å irritera seg....

Selcall
av Kristian6
Hei. Angående denne skorrande lyden ved 1600 rpm som det prates om i denne tråden. Jeg har tidligere nevnt at jeg har denne skorringen på min 1,6 DRIVe. Min motor har jo ikke denne remspenn-problematikken, MEN nå har min ÅF byttet sving-hjulet, og da ble det en helt ny bil!!!! Skorringen mellom 1600 og 1800 rpm er borte!!!!!!
Användarvisningsbild
av adyvaly
Det är för mycket fel i den nya 2,4d ,jag har också samma motor ock hade varit i service med bilen för att byta remspännare,ac,styrenhet......och flera saker,hade bilen i ett år,jag är så trött,jag undrar om det är samma fel i D5 eller kanske det är bättre bensin? (I) (I) (I) (I)

Jag har också ny på gång fr&arin[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

VOC fram sänker inget, då får du […]

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]