Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
P1800 skrev:I mitten av 80-talet såldes Mercedes 200D i sverige, kan man gissa på 60 DIN? 300D hade väl 82 DIN och ansågs vara snabb.0-100 på16 sekunder? Idag ses 109hk i en V70 som okörbart.
Gör samma jämförelse med en gammal dator. Skulle du köpa en dator idag med samma prestanda som i början på 90-talet bara för att det fungerade bra då? Tiderna förändras med andra ord... ;-//
av JHg
PeterTh skrev:Sedan nämndes 12000 milaservice ovan och jag kan meddela att jag har fått ett pris på den servicen på 14800kr eftersom man byter partikelfilter då.
Gäller detta bara 1.6D eller är det samtliga diesel modeller i Volvos program?
av RCE
Amli skrev:
Gör samma jämförelse med en gammal dator. Skulle du köpa en dator idag med samma prestanda som i början på 90-talet bara för att det fungerade bra då? Tiderna förändras med andra ord... ;-//
Fast datorns prestanda står i relation till de applikationer och operativsystem den skall använda, samt en bortsortering av gamla applikationer utav de tjänster den skall interagera med. Lite svårt att jämföra en bil med just en dator i detta fall :wink:
av perhall
Om något år kommer ju en uppdaterad 1,6DRIVe. 115 hk. Fler NM. 6-växlad. Det måste ju bli en utmärkt kombo. Den blir säkert ännu snålare än dagens. + start/stopp lär den ha också. Sen kan den säkert uppgraderas till ca 145-150 hk och blir då supersnål och ganska pigg. Om det fortfarande då innebär 5 år befrielse från fordonsskatt tror jag många kan tänka sig den. Kanske t o m jag tycker att det verkar ok med en diesel då + miljöhänsyn är ju intressant. Skulle vara schysst att nästan halvera förbrukningen istället för att minska den med 25% som med 2,4D.../PH
av Steff 99
perhall skrev:Om något år kommer ju en uppdaterad 1,6DRIVe. 115 hk. Fler NM. 6-växlad. Det måste ju bli en utmärkt kombo. Den blir säkert ännu snålare än dagens. + start/stopp lär den ha också. Sen kan den säkert uppgraderas till ca 145-150 hk och blir då supersnål och ganska pigg. Om det fortfarande då innebär 5 år befrielse från fordonsskatt tror jag många kan tänka sig den. Kanske t o m jag tycker att det verkar ok med en diesel då + miljöhänsyn är ju intressant. Skulle vara schysst att nästan halvera förbrukningen istället för att minska den med 25% som med 2,4D.../PH
Min ligger o snittar på 0,9l/milen med 70% landsvägskörning, helt normalt enligt Bilia (den skall ta 0,69 blandat)...så det är ju roligt för Volvo att V70 1,6d ligger nära uppgiven bränsleförbrukning. :roll:
av perhall
Steff 99 skrev:
perhall skrev:Om något år kommer ju en uppdaterad 1,6DRIVe. 115 hk. Fler NM. 6-växlad. Det måste ju bli en utmärkt kombo. Den blir säkert ännu snålare än dagens. + start/stopp lär den ha också. Sen kan den säkert uppgraderas till ca 145-150 hk och blir då supersnål och ganska pigg. Om det fortfarande då innebär 5 år befrielse från fordonsskatt tror jag många kan tänka sig den. Kanske t o m jag tycker att det verkar ok med en diesel då + miljöhänsyn är ju intressant. Skulle vara schysst att nästan halvera förbrukningen istället för att minska den med 25% som med 2,4D.../PH
Min ligger o snittar på 0,9l/milen med 70% landsvägskörning, helt normalt enligt Bilia (den skall ta 0,69 blandat)...så det är ju roligt för Volvo att V70 1,6d ligger nära uppgiven bränsleförbrukning. :roll:
Ja, jag är klart skeptisk till D5-motorerna av det skälet. En skryter om att de kör till fjällen på 0,73 med packning i 100 km/h, dvs. lika mycket som vår 525iA drar och 1 dl mindre än 2,5T - som ju är en ganska törstig bil... hoppas att det snart växer fram ett system som är lite mer baserat på riktiga siffror än EU-mix, det finns några färska exempel på EU-mix som är helt uppåt väggarna. Audi A8 4,2 FSI 9,5; Audi A4 211 hk 6,6, BMW 740iA 9,9... då känns ju t ex S80 V8 12,3 mera ärligt, eller S60 2,0T (nya) 7,7.../PH
av Steff 99
XC90_Executive skrev:Jag tycker att det låter rätt mycket. Men jag tror o andra sidan att det kommer minska nu när värmaren inte går lika mycket.
Eftersom värmaren inte fungerat den sista månaden är det den faktiska förbrukningen.
Men färddatorn är optimistisk , där har jag en snittförbrukning på 0.7 ...men det skall vara så, den kan tydligen diffa med 30% utan att det är något man skall hänga upp sig på ......det är kvalite det.. :twisted: :roll:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]