Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Columbus
Nja dom gör nog inte bort sig men..när man "laddar" på rejält (menar inte laddtrycket) med hk och vrid så är det svårare att klara kraven på nox (kväveoxider) och kol­väten. Håller helt med om att det är många kronor per Newtonmeter (mycket intressantare än hk) på en 2,4 D my10 (om ryktet stämmer med 460Nm). Sen finns det säkert en hel del "politik" oxo :lol:
Blir intressant att följa fortsättingen 8)
av Twendor
Polestar sin trim har jo flere begrensninger:
Trimmen må ha uendrede avgassutslipp(Co2 og NOX) samt topphastighet som fra fabrikk osv.
Mens profesjonelle trimfirma ikke har slike begrensninger.
De kan øke HK og NM til de parametrene som gir best kjørbarhet for motoren, uten å ta hensyn til begrensninger som Polestar må ta.

Det er stor sannsynlighet for at Uavhengige trimfirma, kommer ut med bedre trim/optimaliseringer enn det Polestar får fram. Da Polestar ikke kan få ut det optimale i motorene, de har typegodkjenningskrav som må oppfylles.

Private trimfirma må "nedkryptere" motorstyringen for å få økt motorkraft ut av motoren. Mens Polestar får motorstyringen ferdig til omprogramering. Hva som krever mest ingeniørkunst er enkelt å forstå?

Det positive med Polestar er at fabrikkgarantier fortsatt består. Men det kan vel tegnes/kjøpes hos private også.
av Freddi
Columbus skrev:Intressant debatt om olika förslag vem som trimmar "värst". Nu är det ju inte bara effekt som gäller för Polestar. Motorn skall även klara av emissionskraven som gäller (eller till och med klara framtida krav). Jag vet inte hur de "andra" gör men...så här skriver i alla fall Polestar Från och med 2010 års modell anpassar Volvo samtliga sina dieselmotorer till de nya Euro 5 reglerna.

Mig veterligen testats emissionskraven enligt NEDC, d.v.s. en körcykel som är extremt lugn och sansad, d.v.s. att den extra effekten som en trimsats ger aldrig behöver användas under testen och därav lär resultaten av NEDC-kvalificeringen inte påverkas alls av trimningen. Man kan se det lite som att NEDC-körcykeln endast kräver 40% gaspådrag som mest ochh då är det inte så marigt för en trimmare att lägga den extra effekten tillgänglig först efter 40% varpå emissionsklassningen från NEDC-körningen inte ens påverkas alls.
Columbus skrev:Nja dom gör nog inte bort sig men..när man "laddar" på rejält (menar inte laddtrycket) med hk och vrid så är det svårare att klara kraven på nox (kväveoxider) och kol­väten.
Testas verkligen NOx och HC på full macka...?

http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
http://www.bmw.se/se/sv/_teaserpool/dow ... 2009-1.pdf

// Freddan
av AndS
En fördel med Polestar är också att man här har tillgång till all information om vad olika komponenter i bilen klarar innan man hamnar inom områden som kan ge skador, ökad förslitning eller haveri. Åtminstone kan man ju hoppas att det är så då Volvo själva är involverade.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:En fördel med Polestar är också att man här har tillgång till all information om vad olika komponenter i bilen klarar innan man hamnar inom områden som kan ge skador, ökad förslitning eller haveri. Åtminstone kan man ju hoppas att det är så då Volvo själva är involverade.

Visst är det så för det är ju Volvo själva som har gjort mappningen och tagit fram mjukvaran. Polestar är ju bara återförsäljare av mjukvaran.
av fbo
Twendor skrev:Polestar sin trim har jo flere begrensninger:
Trimmen må ha uendrede avgassutslipp(Co2 og NOX) samt topphastighet som fra fabrikk osv.
Mens profesjonelle trimfirma ikke har slike begrensninger.
De kan øke HK og NM til de parametrene som gir best kjørbarhet for motoren, uten å ta hensyn til begrensninger som Polestar må ta.

Det er stor sannsynlighet for at Uavhengige trimfirma, kommer ut med bedre trim/optimaliseringer enn det Polestar får fram. Da Polestar ikke kan få ut det optimale i motorene, de har typegodkjenningskrav som må oppfylles.

Private trimfirma må "nedkryptere" motorstyringen for å få økt motorkraft ut av motoren. Mens Polestar får motorstyringen ferdig til omprogramering. Hva som krever mest ingeniørkunst er enkelt å forstå?

Det positive med Polestar er at fabrikkgarantier fortsatt består. Men det kan vel tegnes/kjøpes hos private også.
Vad gäller typgodkännadet har du fel, I sverige där det är lagligt, till skillnad från Norge så görs en ny registreringsbesiktning. Därmed kan man trimma optimalt mot de förutsättningar som motor och växellåda kan erbjuda.

Vad gäller ingenjörskonsten så kan du fundera på vem som gör den störst insatsen. Volvos ingenjörer i volvovs motortestceller i Göteborg, eller BSR på ett skrivbord i Växjö? Att hacka sig in i styrenheten är inte den stora utmaningen när det gäller att trimma motorn.

Mvh
av Twendor
Kan man optimalisere/trimme en motor foruten å ta hensyn til avgassene i Sverige?

Har ingen kjennskap til Volvos ingeniører og motorutvklingsavdeling. Men det virker som at det har skjedd noe innen den avdelingen de siste årene. Flere nyutviklede gode motorer med et anstendig drivstofforbruk.

Angående BSR sine motoringeniører, som jeg forøvrig heller ikke har kjennskap til. Tror jeg at de har mulighet til å utvikle gode optimaliseringer da de har en rekke bilfabrikanters motorstyringssystemer og motorer å sammenligne med. De trenger ikke å være lojal mot bare ett bilmerke (Volvo).
av Freddi
fbo skrev:Vad gäller ingenjörskonsten så kan du fundera på vem som gör den störst insatsen. Volvos ingenjörer i volvovs motortestceller i Göteborg, eller BSR på ett skrivbord i Växjö?
Givetvis är det Volvo som lägger ner mest arbete eftersom det gör allt "från början". BSR ändrar ju bara några väl valda inställningar, men att detta skulle vara "av ondo" är ungefär likadant som att säga att "det är bara Volvo som kan montera 19" fälgar och sänkfjädrar på bilen..." bara för att det är Volvo som har byggt resten av bilen...
av AndS
Freddi skrev:
fbo skrev:Vad gäller ingenjörskonsten så kan du fundera på vem som gör den störst insatsen. Volvos ingenjörer i volvovs motortestceller i Göteborg, eller BSR på ett skrivbord i Växjö?
Givetvis är det Volvo som lägger ner mest arbete eftersom det gör allt "från början". BSR ändrar ju bara några väl valda inställningar, men att detta skulle vara "av ondo" är ungefär likadant som att säga att "det är bara Volvo som kan montera 19" fälgar och sänkfjädrar på bilen..." bara för att det är Volvo som har byggt resten av bilen...
Den stora skillnaderna är väl att Volvo har bättre koll på vilka gränser man inte ska överskrida, så att man inte orsakar onödigt slitage eller felaktigheter.
av xc60fwd
Jag har preliminär leveransvecka 17 på min xc60 2,4 fwd och börjar nu fundera på Polestar som släpps i maj. Frågan är ifall jag kommer att bli besviken. Jag tänker såhär: jag kommer att köra mest i stan och jag har fått för mig att uppgraderingen har störst effekt när man har kommit upp i hastighet, dvs landsvägskörning.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]