Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
sveax skrev:Och sedan detta: Det är ju inte sant. De som följer med i debatten vet att i bland annat USA håller på med etanol. Tyvär den mindre bra majsetanolen. Sedan håller de på i fler länder i Europa. Låt gå för att vi i Sverige har hållit på längre än andra länder i Europa, men vi har också kommit längst med att begränsa utsläpp av växthusgaser.
Håller på ja. Kan du beskriva i vilken omfattning du som nu tydligen är den enda här inne som följer debatten!

Hur som helst för att återknyta till det riktiga ämnet så finns det ju anledning till att Volvo inte satsar på etanolmotorer nu till en början eller evetuellt inte alls.
Användarvisningsbild
av SvenB
sveax skrev:
Jag menade inte att det var fel att ljud har ett intresse, jag vurmar själv för V8-ljudet. Men de som skriver om ljud blir inte "sågade". Men så fort någon tar med miljöaspekter eller, ve och fasa, etanol blir de sågade jämsmed fotknölarna.
Jag måste säga att jag håller med dig. Forumet måste vara öppet för olika åsikter. De som tycker att prestanda och tycker att något större förbrukning är det viktigaste skall ha sin plats. Men även de som tycker att vi skall sträva efter att komma bort från beroendet av fossila bränslen skall få vara med, utan att bli förlöjligade. Jag vet forumdeltagare som överväger att lämna forumet för att detta inte är möjligt.
av marcbe
Ni som är förvirrade över motorbeteckningarna, fundera över om det kan vara en långsiktig namnstrategi, med mer relevans än nu? :wink:
Användarvisningsbild
av sveax
bilgalen skrev:
Håller på ja. Kan du beskriva i vilken omfattning du som nu tydligen är den enda här inne som följer debatten!

Hur som helst för att återknyta till det riktiga ämnet så finns det ju anledning till att Volvo inte satsar på etanolmotorer nu till en början eller evetuellt inte alls.
Det räcker väl med att USA håller på, det bevisar ju att etanolen inte är en Svensk inhemsk satsning. Så till varför Volvo väntar med att eventuellt komma med en ny etanolmotor. Det kan ju vara så att man inte vill ha kommentarer om etanolens vara eller inte vara av våra svenska mororjournalister med Lasse Swärd & compani under introduktionen.
av bilgalen
sveax skrev:Det kan ju vara så att man inte vill ha kommentarer om etanolens vara eller inte vara av våra svenska mororjournalister med Lasse Swärd & compani under introduktionen.
Så bara därför struntar man att till en början lansera detta enligt vissa, helt fantasktiska miljöbränsle menar du? :D

Tillåt mig vara skeptisk. Men skulle gärna vilja höra Volvos version. För även om jag personligen inte tror på etanol som bränsle så tycker även jag att det är lite kostigt att det inte finns en enda etanolspis under hela första modellåret i vilket fall.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag tycker att det är märkligt att det inte finns någon renodlad etanolmotor på gång!?
av Amli
KKR skrev: Men även de som tycker att vi skall sträva efter att komma bort från beroendet av fossila bränslen skall få vara med, utan att bli förlöjligade. Jag vet forumdeltagare som överväger att lämna forumet för att detta inte är möjligt.
Jag håller med till 100% gällande beroendet av fossila bränslen. Det är bara så tröttsamt med denna predikan kring etanol som vissa här håller som framtidens super bränsle. Inte en enda av dessa personer kan svara på varför ingen annan biltillverkare satsar på det om det nu vore så överlägset. Eller något land för den delen... " Jo, det finns i USA" säger någon... Ja, men där finns å andra sidan allt...

Jag har dock inte sett en enda tråd där det talar som hybrider eller framför allt elbilar ??:-/
Etanol har samma framtidsutsikter som Betamax.. ;-//
av Amli
Variosboy skrev:Jag tycker att det är märkligt att det inte finns någon renodlad etanolmotor på gång!?
Det lär vara för att även Volvo inser att det inte är framtiden och lägger inte de redan små resurserna de har till en renodlad etanol motor. Däremot skulle jag bli lite förvånad om det inte dök upp någon konverterad variant för att glädja den svenska marknaden.
av Amli
Bitez skrev:Hmm... personligen tyckte jag nya S60 är skitful. Rundade strålkastare o dyl. för mycket hyundai över det. Befintliga karossen börjar ju bli lite gammal. Jag tycker V70 II och S80 har man lyckats jätte bra med. synd om den robusta looken försvinner och ersätts med en liten japanare.
Förstår vad du menar och håller med till en viss del. Men jag tror (hoppas) att den är snyggare i verkligheten. Som du beskriver S60 upplevde jag XC60 på de första bilderna, som jag tycker den påminner mycket om. Och den tycker i alla fall jag ser mycket bättre och robustare ut i verkligheten än på bild.
Användarvisningsbild
av na96gen
När nu T6:an levererar 304 hk, vad händer då med V8:an tro? Känns som ett litet hopp till 315 nu. Utvecklas den med tro eller kommer den att utgå?? Vore ju synd..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]