Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Emiljonsson7 skrev:En sak jag märkt av parkvärmare (oavsett eldrivna eller dieseldrivna) nu på vintern är att de givetvis är kanon för att att komma in i en varm kupé etc men nackdelen när det snöar och fortfarande är minusgrader är att snön smälter på rutorna, rinner ned till dörrens ovankant (vilken i Violvos fall är nästan plan) och där fryser åter vattnet till is. Inget jätteproblem men när det nu snöar bannemej varje dag så växer denna iskaka och igår fick jag hacka med isskrapan för att ens kunna komma åt dörrhandtaget. Inte ens biltvätten förmådde få bort all is så när man åkkte ut så var isen och därmed smutsen kvar......Har inte heller lust att hacka bort isen heller med risk för åverkan på lack etc. OK - ett I-landsproblem men ändå...... 8)
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Det har man varit med om när det varit minus och snöat 20 cm på natten och all snö smält av på taket av värmaren och runnilt ned och frusit runt hela bilen så den ser ut som en inglasad pansarvagn, men det smälter ju av till våren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
VolvoB20 skrev:
Emiljonsson7 skrev:En sak jag märkt av parkvärmare (oavsett eldrivna eller dieseldrivna) nu på vintern är att de givetvis är kanon för att att komma in i en varm kupé etc men nackdelen när det snöar och fortfarande är minusgrader är att snön smälter på rutorna, rinner ned till dörrens ovankant (vilken i Violvos fall är nästan plan) och där fryser åter vattnet till is. Inget jätteproblem men när det nu snöar bannemej varje dag så växer denna iskaka och igår fick jag hacka med isskrapan för att ens kunna komma åt dörrhandtaget. Inte ens biltvätten förmådde få bort all is så när man åkkte ut så var isen och därmed smutsen kvar......Har inte heller lust att hacka bort isen heller med risk för åverkan på lack etc. OK - ett I-landsproblem men ändå...... 8)
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Det har man varit med om när det varit minus och snöat 20 cm på natten och all snö smält av på taket av värmaren och runnilt ned och frusit runt hela bilen så den ser ut som en inglasad pansarvagn, men det smälter ju av till våren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
He, he - Ja när jag tänker efter finns det ju fördelar - Man slipper slagmärken från andras dörrar och kakan av is kanske är avskräckande för den inbrottssugne. Dessutom är det som att åka med en yttre störtbåge så kanske sitter man tom bättre skyddad :D
Någon som har jämnfört vilken bil som blir varm snabbast om man utgår ifrån att både bensin-bilen och diesel-bilen är kalla (säg -10 ), dieseln har hjälp av värmaren. Vilken bil blir behagligt varm i kupén först?

// Jiha
jiha skrev:Någon som har jämnfört vilken bil som blir varm snabbast om man utgår ifrån att både bensin-bilen och diesel-bilen är kalla (säg -10 ), dieseln har hjälp av värmaren. Vilken bil blir behagligt varm i kupén först?

// Jiha
Bilen med tillskottsvärmare blir varm snabbast.
Elvärmaren skulle jag tippa är på ca 500-700W (Elmotorvärmaren). Anldeningen till detta är att Volvos kupé-element (lösa delen man ställer på golvet) är på 600 resp 1200 W beroende på vilket effektläge man valt. De kan ju inte dra mycket över 2000 watt tillsammans för då hade säkringen gått (har detta själv).

Så jag skulle tippa på att dieselvärmaren ligger på mycket högre effekt. Vet att Lastbilar har värmare som kankomma upp i flera tusen Watt. Vet inte om det var det du menade men.......så tolkade jag frågan :)
Hej!
Kan någon förklara fördelen med parkvärmare!!! Det finns bara fördelar. Jag har upptäckt värmarens fördelar denna bistra vinter :D , kör den dagligen.
Ställer timern på 7:30 då jag kör till jobbet ca: 15 minuters körsträcka och har inte märkt någon symptom på dåligt batteri. Jag använder direktstarten vid kortare besök ex, Maxi. Bilen är skönt varm när man kommer. Instämmer med andra man blir bortskämd och det skulle vara svårt att vara utan den nu.
En annan fundering, hur är det med räckvidden om man kompletterar med fjärrstyrning till denna "guldvärmaren". Jag har inte upplevt att värmaren ryker eller luktar illa och i såfall så är väl det den enda nackdelen som jag ser det.

Mvh Lasse Rox kör numera s80 2,4d "med bränslevärmare"
Rox skrev:En annan fundering, hur är det med räckvidden om man kompletterar med fjärrstyrning till denna "guldvärmaren".
"Upp till 600 meter vid fri sikt", http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 316508.htm

Någon som vet vad det skulle kosta att komplettera med denna fjärrstarten?
GreenTurtle skrev:
Rox skrev:En annan fundering, hur är det med räckvidden om man kompletterar med fjärrstyrning till denna "guldvärmaren".
"Upp till 600 meter vid fri sikt", http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 316508.htm

Någon som vet vad det skulle kosta att komplettera med denna fjärrstarten?
Man får ju Jimmy-Leg när man tänker på hur bra fjärren är :-DD
Finns bara fördelar med park. värmaren. Tänkte först montera dit vanlig motor och kupefläkt och ändå ha tiduret, men gjorde inte det och det behövs inte. Helt underbart att ha värmaren när man handlar och springer på stan. Helt underbart helt enkelt. Du kommer märka alla fördelar :D

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]