Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:Ja, det låter bra. För att fortsätta lite OT så tankade jag "BMW M Meter" till min iPhone 3GS. Mäter 0-100 bland annat. Provade det för ett par dagar sedan när det var snö/isfritt på vägarna. Efter första rundan stod det "Amazing! Are you already driving a BMW M model?" :lol: :wink: 0-100 på 5,4s första repan och 5,6 på andra. Låter lite väl bra....

Fick 6 blankt med Dynolicious precis efter. D-läget i, plattan i mattan.
Fantastiskt att din bil bara går bättre och bättre! :roll: :wink:
Ni missade kanske att jag skrev "Låter lite väl bra..." efter 5,4/5,6s :wink:

Men jag vet att den gör det på ca 5,9-6,1s. Det kanske blir lite fel tråd att lägga in den i, men eftersom vi redan är ot kanske vi kan gå liite mer ot? :)
Detta är som synes bara i D-läget. Det går att kapa nån tiondel genom att lägga i tvåan "manuellt" lite tidigare än vad bilen själv vill.
[youtube]Bq1mT6xTt1Y[/youtube]
kave skrev:Jag testade igår igen skillnaden mellan DSTC aktiverat eller avstängt i djup snö. Med DSTC aktiverat kommer man fram bättre än avaktiverat, åtmisntone i djupsnö. Sen om det är mer preload på bakaxeln eller bara "diffbromsningen" som gör skillnad vet jag inte.
En liten illustration:
Men det där ser väl inte så bra ut? Den står ju och spinner med framhjulen och bakhjulen (åtminstonde det närmast kameran) är still? Jag trodde haldex från Gen 3 med instant traction skulle ge 4wd direkt?
bilgalen skrev:
Men det där ser väl inte så bra ut? Den står ju och spinner med framhjulen och bakhjulen (åtminstonde det närmast kameran) är still? Jag trodde haldex från Gen 3 med instant traction skulle ge 4wd direkt?
Det är hjulet på andra sidan som spinner. Det tar lite tid innan DSTC går in och bromsar vänster bakhjul
kave skrev:
bilgalen skrev:
Det är hjulet på andra sidan som spinner. Det tar lite tid innan DSTC går in och bromsar vänster bakhjul
Jag reagerade mest på att höger bakhjul står still när främre hjulet spinner. Vad hände med instant traction?
men det är väl ingen diffspärr eller -broms på den? Så så fort det spinner fram, börjar kardan till bak rotera, men bara ett hjul (det vänstra i detta fall) roterar. Så våra vilar är ju "2-hjulsdrivna" till skillnad från vanliga "en-hjulare".......
bilgalen skrev:
Jag reagerade mest på att höger bakhjul står still när främre hjulet spinner. Vad hände med instant traction?
I princip alla bilar med 4WD, om vi undantar rena terrängbilar, har öppna differentialer på fram och bakaxel.
Detta innebär att så fort ena sidan på bilen har bättre eller sämre grep än den andra blir det bara driving på två hjul.
Precis som en framhjulsdriven bil enbart är enhjulsdriven.
Ex Subaru och Saab har diffbromsar som ska hjälpa litet, men enbart på bakaxeln, men de allra flesta, Audi, Volvo nöjer sig med att låta bromsarna gå in och bromsa det hjul som spinner.
Lär gärna på hur en differential fungerar.
XC90_Executive skrev:Ni missade kanske att jag skrev "Låter lite väl bra..." efter 5,4/5,6s :wink:

Men jag vet att den gör det på ca 5,9-6,1s. Det kanske blir lite fel tråd att lägga in den i, men eftersom vi redan är ot kanske vi kan gå liite mer ot? :)
Detta är som synes bara i D-läget. Det går att kapa nån tiondel genom att lägga i tvåan "manuellt" lite tidigare än vad bilen själv vill.
Jag vill ha en V8!! (D)
Amli skrev:
XC90_Executive skrev:Ni missade kanske att jag skrev "Låter lite väl bra..." efter 5,4/5,6s :wink:

Jag vill ha en V8!! (D)
Förbaskat tråkigt at dom inte klämde in V8'an i XC60!!!! XC90 går bort för mig, för stor och för "gammalmodig", S80 går bort, vill ha kombi!

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]