Falk skrev:Jag konstaterar att "stötdämparproblemet" i viss mån är temperaturrelaterat. Om bilen stått inomhus och är varm "kluckar" det bara lite lätt i början på fjädringsrörelsen om man t.ex. kör över ett fartgupp eller passerar en svacka i vägbanan. Så länge bilen är garagevarm verkar framvagnen trots "kluckljudet" kunna fjädra något så när obehindrat.
I natt hade vi neråt -16°C i Sthlm och bilen stod ute. När jag åkte till jobbet i morse passerade jag ett par fartgupp och min "test-svacka". Jag noterar att vid -12°C upplevs framvagnen i stort sett stum efter lite infjädring. Det "kluckar" i början av fjädringsrörelsen och det känns som om det tar stopp med en smäll efter en tredjedel av rörelsen.
Yttrar det sig likartat på övriga bilar med samma problem?
Nu när temperaturen varit högre än tidigare i januari har inte dämparna varit stumma, så nog är det temperaturrelaterat. Jag har inte testat på samma sätt som dig, men tycker att det låter som om mina dämpare skulle kunna beskrivas på liknande sätt som dina.
Har någon hört något från sina verkstäder om vad som är på gång från Volvos sida ang. detta? Min verkstad konstaterade sist jag pratade med dem att de inte kunde hitta någon info om att det skulle vara ett problem med dämparna på V70 MY10.