Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falk
Nå'n som har fått några konkreta besked från sin verkstad/Volvo i detta ärende. Det verkar ju vara ett vanligt problem av tråden att döma.
Jag skulle gärna ha lite mer kött på benen i detta ärendet när jag lämnar in bilen på måndag...

:D
Användarvisningsbild
av 164E
Jag har pratat med min verkstad, men de hittade ingen info som gått ut - inte ännu i alla fall - från Volvo angående att det skulle vara något generellt fel på dämparna. Får återkomma igen senare och höra efter mer.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
på min volvo verkstad var det sist jag prata med dom 12st som var drabbade vi har fått svaret dom bokar inte in nån tid för dom ännu dom väntar svar från göteborg vad dom ska göra. visst bytt på en taxi men fick samma fel igen.
Användarvisningsbild
av Falk
Verkstan har kikat på min bil nu och konstaterat att den inte är riktigt kry.

Det finns i nuläget inte någon officiell information från Volvohåll angående det här problemet.
Men eftersom det är såpass markant på min bil vill de börja med att byta dämparna mot nya (ur en annan batch hoppas man) så får vi se om det fungerar fortsättningsvis.
När (om) det kommer ett åtgärdspaket från Volvo tar de nya tag.

(En eloge till Bilia I Alvik för det sätt på vilket de hanterar mig och mina bilar...) :)
Användarvisningsbild
av Falk
Jag konstaterar att "stötdämparproblemet" i viss mån är temperaturrelaterat. Om bilen stått inomhus och är varm "kluckar" det bara lite lätt i början på fjädringsrörelsen om man t.ex. kör över ett fartgupp eller passerar en svacka i vägbanan. Så länge bilen är garagevarm verkar framvagnen trots "kluckljudet" kunna fjädra något så när obehindrat.
I natt hade vi neråt -16°C i Sthlm och bilen stod ute. När jag åkte till jobbet i morse passerade jag ett par fartgupp och min "test-svacka". Jag noterar att vid -12°C upplevs framvagnen i stort sett stum efter lite infjädring. Det "kluckar" i början av fjädringsrörelsen och det känns som om det tar stopp med en smäll efter en tredjedel av rörelsen.

Yttrar det sig likartat på övriga bilar med samma problem?
Användarvisningsbild
av 164E
Falk skrev:Jag konstaterar att "stötdämparproblemet" i viss mån är temperaturrelaterat. Om bilen stått inomhus och är varm "kluckar" det bara lite lätt i början på fjädringsrörelsen om man t.ex. kör över ett fartgupp eller passerar en svacka i vägbanan. Så länge bilen är garagevarm verkar framvagnen trots "kluckljudet" kunna fjädra något så när obehindrat.
I natt hade vi neråt -16°C i Sthlm och bilen stod ute. När jag åkte till jobbet i morse passerade jag ett par fartgupp och min "test-svacka". Jag noterar att vid -12°C upplevs framvagnen i stort sett stum efter lite infjädring. Det "kluckar" i början av fjädringsrörelsen och det känns som om det tar stopp med en smäll efter en tredjedel av rörelsen.

Yttrar det sig likartat på övriga bilar med samma problem?
Nu när temperaturen varit högre än tidigare i januari har inte dämparna varit stumma, så nog är det temperaturrelaterat. Jag har inte testat på samma sätt som dig, men tycker att det låter som om mina dämpare skulle kunna beskrivas på liknande sätt som dina.

Har någon hört något från sina verkstäder om vad som är på gång från Volvos sida ang. detta? Min verkstad konstaterade sist jag pratade med dem att de inte kunde hitta någon info om att det skulle vara ett problem med dämparna på V70 MY10.
Användarvisningsbild
av micketrono
Ja jag har precis samma symtom...min vart helt bra när det blev lite mildare men nu igår när temperaturen kröp ner igen så kom kluckandet tillbaka!! :-(O)

Ringde alldeles nyss till verkstaden (Bollnäs) men dom hade inte hört nånting om det här problemet...mekanikern sa att man får räkna med ett visst "arbetsljud"...vilket skitsnack!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Att stötdämparna blir svinhårda vid låg temp är väl inget konstigt, oljan blir ju trög som sirap inne i dämparna så det blir ju ultra-sport läge helt av sig själv ?:-/

Det kommer ju dock att sätta mycket hård press på infästningar av dämparna i kaross och hjulupphängning och det är väl där kluck ljudet uppstår. Kanske där probelemt sitter.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16
Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]

Premium Sound - inget ljud

Starta om med hemknappen och starta om bilen.

Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]