Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falk
Fel hittills på min tjänste-V70II 2.4D-175 Summum MY10 efter ca2 månader och 700mil.

1. Minnet till förarstolens inställning funkar bara med ena nyckeln. (F.ö. samma/liknande problem som jag hade på den förra tjänstebilen, en V70N 2.4-175 MY05. Konstigt att det är samma/liknande fel på bilar av två helt olika generationer. Fixades den gången med ny mjukvara.)
2. Missljud i framvagnen. Klonkande ljud VF. Som om något sitter löst. Uppstod efter ca450 mil.
3. VF sidoruta. "Auto-upp" funkar inte. Rutan vänder halvvägs. Om man "re-kalibrerar" klämskyddet funkar det till nästa gång man använder bilen.
4. Det har vid två tillfällen drällt stora mängder bränsle från tankpåfyllningen. Detta trots att tanklocket varit ok monterat/fastskruvat.
5. Tanklocksluckan poppar inte alltid upp när man trycker på knappen och är ibland svår att stänga.
6. Bakluckan är svår att stänga (studsar upp, typ...). Justering behövs.
7. Skinnet på ratten har en liten ojämnhet/skada. Bör åtgärdas då jag befarar att det kommer att bli värre med tiden.
8. Säkerhetspärren till motorhuven var nedböjd så att den var svår att "peta på" har förorsakat en repa i lacken på frontsköldsplasten.
9. Spolarmunstyckena duschar rutan alldeles för långt ner. Funkar inte schysst över 80km/h.
10. Halvljuset stod alldeles för lågt vid leverans.
11. Färddatorn visar för låg förbrukning.

Annars helt OK.
Man får inte ha för stora krav. Bilen kostade ju bara 310kSEK med lite kontakter och rabatter... :roll: 8)

:mrgreen:
av hansjkpg
P1800 skrev:Kan vi inte låta diskussionerna återgå till att gälla fel på V70II??????

Bra tråd, synd att trasa sönder den med principdiskussioner om bromskraftfördelning. Skapa gärna en ny tråd för detta ämne som faktiskt också kan vara intressant. :wink:
Förlåt då
Användarvisningsbild
av len
att diskutera skivor och varför de är dåliga på bl.a. V70 tillhör väl tråden?? Det är ju ett allvarlig fel som man kan utveckla tycker jag. Den har ju inte spårat ur som andra trådar.
Falk: färddatorn visar alltid lite lågt. Beror bl.a. på att bränslevärmaren inte räknas in i förbrukningen och är det minusgrader går den ganska mycket.
Användarvisningsbild
av Falk
len skrev:...Falk: färddatorn visar alltid lite lågt. Beror bl.a. på att bränslevärmaren inte räknas in i förbrukningen...
Jo jag vet... Men den visar "lite för lite" förbrukning även när värmaren inte går så mycket... Har testat att tanka fullt, nolla datorn, köra 50 mil i sträck och tanka fullt och jämföra.
Min gamla bil (bensinare) visade f.ö. också för lite.

8)
Användarvisningsbild
av Spid3r
En sak ska jag säga... har inte haft några fel (tack o lov) men det är inte Audi byggkvalité direkt. Jag älskar Volvo och hoppas de prioriterar det här med känsla och byggkvalité i interiören.
av Bitez
Egentligen så bör ju inget av dessa felan inträffa då man köper en helt ny bil. Framförallt då V70 har funnits så pass länge. Jag har också haft lite fel på min, bl.a värmare som drar ur batteriet o dyl. Sånt kan ju verkligen irritera en. Jag har betalat 325:- för min. men bygger man samma bil på volvocars landar man på 400 500kr. Oavsett om bilen är värd 325 eller 400k så är det hiskligt mycket pengar (i.af för mig) och då förstörs hela känslan med den nya bilen som har varit så dyr. Man vill ju inte ha en massa krångel även om man köper en ny bil för 90k, men det är än mer irriterande då man betalar 300k.

summa sumarum är jag supernöjd med min bil. har alla tillbehör jag skulle kunna önska mig, (nästan) och det jag inte har fått har jag inte betalat för. då det blir bilbyte för mig, blir det troligtvis en likadan igen.

god fortsättning till alla...
Bitez skrev:Egentligen så bör ju inget av dessa felan inträffa då man köper en helt ny bil. Framförallt då V70 har funnits så pass länge. Jag har också haft lite fel på min, bl.a värmare som drar ur batteriet o dyl. Sånt kan ju verkligen irritera en. Jag har betalat 325:- för min. men bygger man samma bil på volvocars landar man på 400 500kr. Oavsett om bilen är värd 325 eller 400k så är det hiskligt mycket pengar (i.af för mig) och då förstörs hela känslan med den nya bilen som har varit så dyr. Man vill ju inte ha en massa krångel även om man köper en ny bil för 90k, men det är än mer irriterande då man betalar 300k.

summa sumarum är jag supernöjd med min bil. har alla tillbehör jag skulle kunna önska mig, (nästan) och det jag inte har fått har jag inte betalat för. då det blir bilbyte för mig, blir det troligtvis en likadan igen.

god fortsättning till alla...
Instämmer med dig Bitez! En ny bil för den summa pengar vi betalt skall man förvänta sig en helt OK kvalitet fullt i nivå men konkurrenterna. Jag själv har haft väldigt få problem med mina V70II och är också helnöjd.

Jag håller INTE med tidigare inlägg från hansjkpg om att det är underleverantörens fel och inte Volvos om skivorna är feltillverkade. Det är ALLTID Volvo som ansvarar för kvaliteten på deras produkter! Om de har problem med ingående komponenter så skall de hantera detta. Samma sak när stötdämparna säger upp sig så fort. Tyvärr så verkar det vara några bilar i detta inlägg som är måndagsexemplar och det är def inte OK.

Kring spolarmunstyckena som beskrevs i ett tidigare inlägg så är det en smaksak hur man vill ha de inställda och beroende på vilka hastigheter du kör mest i. Ett litet problem tycker jag då det dessutom står i instruktionsboken att du sätter i en nål och vrider dem i det läge du vill ha dem. Ungefär sama som att backspegeln inte är rätt inställd från början. :)
av JONPER
Falk skrev:Fel hittills på min tjänste-V70II 2.4D-175 Summum MY10 efter ca2 månader och 700mil.

1. Minnet till förarstolens inställning funkar bara med ena nyckeln. (F.ö. samma/liknande problem som jag hade på den förra tjänstebilen, en V70N 2.4-175 MY05. Konstigt att det är samma/liknande fel på bilar av två helt olika generationer. Fixades den gången med ny mjukvara.)
2. Missljud i framvagnen. Klonkande ljud VF. Som om något sitter löst. Uppstod efter ca450 mil.
3. VF sidoruta. "Auto-upp" funkar inte. Rutan vänder halvvägs. Om man "re-kalibrerar" klämskyddet funkar det till nästa gång man använder bilen.
4. Det har vid två tillfällen drällt stora mängder bränsle från tankpåfyllningen. Detta trots att tanklocket varit ok monterat/fastskruvat.
5. Tanklocksluckan poppar inte alltid upp när man trycker på knappen och är ibland svår att stänga.
6. Bakluckan är svår att stänga (studsar upp, typ...). Justering behövs.
7. Skinnet på ratten har en liten ojämnhet/skada. Bör åtgärdas då jag befarar att det kommer att bli värre med tiden.
8. Säkerhetspärren till motorhuven var nedböjd så att den var svår att "peta på" har förorsakat en repa i lacken på frontsköldsplasten.
9. Spolarmunstyckena duschar rutan alldeles för långt ner. Funkar inte schysst över 80km/h.
10. Halvljuset stod alldeles för lågt vid leverans.
11. Färddatorn visar för låg förbrukning.

Annars helt OK.
Man får inte ha för stora krav. Bilen kostade ju bara 310kSEK med lite kontakter och rabatter... :roll: 8)

:mrgreen:
Hello!

Vill bara säga att anledningen till att de bytte fjädringar på båda sidar fram på min var just att jag påpekade det klonkande ljudet. Så kolla detta omgående.

Skönt att det finns folk som ser sin Volvo med kritiska ögon och inte Svenskkvaliteräddavolvoögon.
av riha
Fönsterhissarna på båda sidor fram stannar halvvägs upp och går sedan ner igen eferosm klämskyddet aktiveras av något.
Har ännu probleme, men mer sporadiskt än tidigare.

De jäklarna på volvo-handlaren försökte fixa det först genom att olja in halva dörren o glidskenorna, problemet då var ju att hela rutan blev fettig när man tog upp/ner den och då fick de byta alla lister och glidskenor och rengöra hela innerdelarna av mina dörrar, så de gör de nog inte om igen.
Användarvisningsbild
av kave
Jag har lite svårt att förstå varför bilarna inte ska krångla för att ni betalat mycket pengar med all utrustning i. Ju mer utrustning desto mer som kan krångla. Det är självklart.
Jag har också väldigt svårt att förstå jämförelsen med Audi och BMW. Jag kan lova att de krånglar minst lika mycket och kostar alltid mer. Min bästa vän har avverkat tre nya olika BMW 1 och 3-serie och där har kopplingen/svänghjul behövt bytas på samtliga flera gånger dessutom. Vidare anser BMW att det inte är garanti.

Jag har förmodligen haft det allvarligaste felet på min XC70 på detta forum, likväl anser jag att den är mer felfri än mina fd Audibilar.

Observera, jag anser inte att Volvobilarna håller bättre än andra, men ej heller sämre. Det som väger upp det hela är att verkstäderna är bra mycket trevligare än Audi/VW och BMW's verkstäder.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]