Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
#356144
VolvoB20 skrev:Se det så här istället så kanske ni får er en tankeställare.............. vad gäller betalning av dragkroken.

Jobbar jag in 10.000 kr till mitt företag går 2000 i moms.

Sedan så ska företaget betala socialal avgifter på 2400 kr

Och sedan källskatter på 2800 kr.

Kvar i handen har jag ca 2800 kr som jag betalar Carmans Volvoverkstad för att laga min bil.

Volvoverksatden betalar 560 kr i moms.

Volvoverkstaden betalar 672 kr i sociala avgifter

Volvoverkstaden betalar ca 1500 kr i källskatt

Kvar får Carman 1500 kr i lön efter skatt.


Så av 10.000 kr som jag tjänar in går 8.500 i skatt och Carman får 1500 för jobbet han utför.

Klart Carman aldrig kan konkurrera med om man själv går ned i garaget och fixar grejerna då är det ju noll skatt medans om jag låter Carman göra jobbet kostar det 85% i skatt. Carman måste ju jobba 10 ggr så snabbt som hemmapularen för att det ska funka, och det är ju inte lätt.

Vilka här tror att vi behöver ha en rödgrön regering efter valet med ännu högre skatter för att fixa ny jobb ???
Ett första inlägg i valrörelsen :mrgreen:
av Janne_L
#356147
Poäng. Och detta belyser vad?
1. Staten tar mycket i skatt
2. Att det är idiotiskt att lämna bilen på verkstad för montering av krok.


eller vart ville du komma? Det Carman kritiserar är att man jämför begagnat/hemma emot nytt/verkstad
det man kommer fram till med ditt resonemang är att priset för montaget på verkstaden är nödvändigt för att den ska ha avans och löner.
en ny krok brukar vara dubbelt så dyr som på skroten dvs 3300:-
6044-3300=2744

2744-619(programvara)=2125

2125:- är alltså arbetskostnaden, tar kanske 1½-2 timmar vilket gör att man hamnar på timpengen runt 1000:-
en annan verkstad kanske du kommer undan med 500-700 kr beroende på var du är i landet.

Det man kommer fram till är

1. Det lönar sig att montera draget själv
2. Volvo verkstäder tar betalt för att dom är specialister på volvo(inte konstigt tycker jag).
3. Vinsten i att låta montera en dragkrok på annan verkstad är marginell.
4. Att det finns många sätt att se på detta. men en rödgrön regering löser knappast detta.

Bilreparation som hushållsnära tjänst är ingen dum ide om man ska utveckla den typen av Arbetsmarknadspolitik.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#356161
Janne_L skrev:Poäng. Och detta belyser vad?
Ville bara försvara verkstäderna när man gnäller på deras höga priser, det är igentligen inte alls verkstädernas fel utan det absurda skattetrycket. 85% i mitt exempel ovan, hade skattetrycket varit lägre hade väl ingen stått hemma i garaget och pulat med att montera dragkrok utan lämnat in grejerna direkt med följd att massor fler fått jobb istället för att gå arbetslösa.
av Janne_L
#356167
Ligger mycket i det du säger, och jag håller med dig. om vi tar volvo som exempel så ska dom finansiera en pren på VIDA, fixa garantier osv. Klart dom tar betalt av kunderna. bara vida kan jag tänka mig kostar en förmögenhet.
Mitt syfte med detta har aldrig varit att ifrågasätta prissättningen hos verkstaden, däremot att belysa möjligheten att spara för den som inte har tummen mitt i.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#356198
VolvoB20 skrev: Sedan så ska företaget betala socialal avgifter på 2400 kr
Inte för att gå in på för mycket detaljer, men efterrssom det i tråden blivit en del politiskt prat så vill jag poängtera att de sociala avgifterna ett företag betalar in till staten (och vilka är staten föresten om inte vi!?!? :wink: )
Är faktiskt INTE företagets pengar, utan det är fakiskt löntagarens pengar!!
Pengar som löntagare valt att sätta in till sin pension istället för att få löneökningar vissa år bakåt i tiden!
Många företagare är inte medvetna om att att det faktiskt förhåller sig på det viset!

Visst, pengarna kommer från verksamheten i företaget, men det är faktiskt LÖN det handlar om å inget annat om man ska vara noga..
av knicklas
#390720
Oj, fastnade i denna tråden och läste fascinerat samtidigt som jag försökte förstå folks tankegångar.

Enligt mig (alltså min högst personliga åsikt) så är kritken mot Janne_L horribel!!! Jag kan fortfarande inte förstå vad felet är med jämförelsen beg.del+hemmamek vs. nydel+verkstadsjobb!!! Att Janne_L beskriver (på ett föredömligt sätt - saknar lite bilder bara :D ) hur han gått till väga, och vad det kostat honom jämfört med ETT annat alternativ, nämligen nydel + Volvoverkstad! Förstår inte hur han skulle gjort annourlunda, teoretiskt så finns ju hur många varianter som helst och jag har full förståelse för att han inte undersökt alla dessa:

Beg.del + hemmamek
Piratdel + hemmamek
Nydel (original)+ hemmamek
Beg.del + verkstadsmek (icke Volvo)
Piratdel + verkstadsmek (icke Volvo)
Nydel (original)+ verkstadsmek (icke Volvo)
Finns ett par till faktiskt: beg.piratdel t.ex....!?
Ska man hårddra detta så kan ju dessutom ett alternativ vara att sälja bilen och köpa en annan, med redan monterat drag...!!!

Nej, för katten, vill bara avsluta med att tacka för insatsen Janne_L! "Keep up the good work..."
av CalleV70
#390727
Vi har något som kallas fritid. Dom flesta av oss, speciellt i början på arbetslivet, måste göra allt själv då man inte har råd att lämna till snickare, målare, mekar etc. Anledningen bakom med skatter etc. kan vi lämna därhän. Senare i livet får vi kanske mer råd och kan lämna till hantverkare för att själv koncentrera oss på TV:n och en pilsner kanske?
Sedan finns det folk som lämnar allt åt hantverkare, antingen för att dom har tummen mitt i handen eller för att dom har råd. Men valet att kunna göra själv eller ej är viktigt för oss alla.
Jannes inlägg i början ger flera av oss ett ytterligare val. Kanske en bilägare nu kan skaffa en önskad dragkrok som han fram till inlägget inte hade råd med?
Så jättebra med dessa tips.
Senast redigerad av 1 CalleV70, redigerad totalt 0 gånger.
av RCE
#390730
Först vill jag säga att jag tycker detta var ett mycket bra tips för dem som vill ha ett drag men tycker att det är för dyrt att låta verkstaden sätta på en helt ny krok.

Själv så låter jag dock ÅF montera en ny krok på min nya bil eftersom jag själv inte orkar och dessutom tror de gör det både bättre och snyggare än vad jag skulle gjort. När det gäller själva priset måste jag helt enkelt försvara Volvo genom att säga "I stort sätt allt är dyrare på en Volvo än på många andra konkurrerande bilmärken". Volvo är ju ett premiummärke (iaf enligt dem själva) och då brukar samma/motsvarande sak bli dyrare, något man tydligt märkte när man satt med säljaren och valde tillbehör vid köpet.


OT: På tal om hutlösa priser så läste jag i Automotor&sport att BMW tar mellan 3000-9000 att koppla ur krockkudden på bilens främre passagerarsida och Volvo ligger på ca 500kr om man saknar nyckelavstängning. Om informationen stämmer så måste man ju säga att Volvo iaf här ligger väldigt bra i pris.
Senast redigerad av 1 RCE, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#390733
RCE skrev: de gör det både bättre och snyggare än vad jag skulle gjort.
Varning: De tre senaste originalmonterade (ÅF) krokarna jag haft har sett hemska ut, hålet i kofångare har sett ut att vara sågat helt utan mall på frihand med en grovtandad fogsvans, sladdarna har hängt och slängt under bilen,
av RCE
#390734
VolvoB20 skrev:
RCE skrev: de gör det både bättre och snyggare än vad jag skulle gjort.
Varning: De tre senaste originalmonterade (ÅF) krokarna jag haft har sett hemska ut, hålet i kofångare har sett ut att vara sågat helt utan mall på frihand med en grovtandad fogsvans, sladdarna har hängt och slängt under bilen,
Oj, det låter ju helt horribelt. Frågan är om man skall behöva godta ett sådant dåligt jobb?! Blir nog till att granska noga då innan man kör hem bilen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12
Påställning/besiktningsfråga.

som @Lövet skrev. vem som helst kan besikta. […]

230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]