Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Guligan skrev:[
Då får jag försöka förklara lite bättre:
V70II 2,4D 175 Summum
Förmånsvärde: 4 458 kr/månad

V70II 2,4D 175 Business Summum
Förmånsvärde: 3 958 kr/månad

Förmånsvärdet är alltså ca 12% lägre - Vad finns det då som gör Businessmodellen så speciell att den kan få 12 % skatterabatt? Ja fram till i sensomras så fanns i praktiken ingen skillnad. Att Businessbilen är nettoprissatt borde egentligen inte påverka förmånsvärdet. Jämför t.ex. med företag som har generösa ramavtal och får 12-13% rabatt på Volvobilar och därmed kan få ner inköpspriset ännu lägre än motsvarande Business - det påverkar ju inte förmånsvärdet, för där finns ingen prutmån = Dyrare för tjänstebilisten.

VPS har genom åren tagit fram ett antal kampanjbilar, gemensamt för dem alla har varit att vissa options varit låsta. Det beror självklart inte på att dessa skulle vara mer svårbyggda eller liknande - utan för att man skall kunna bygga en nettoprissatt modell som går att motivera för Skatteverket att även nettoprissätta förmånsvärdet. En kampanjbil med begränsade valmöjligheter alltså. Hade det inte varit på det viset, kunde ju man slopa samtliga modeller som inte är Business då de blir ointressanta.
Då är det så då att jag åker med på ett bananskal i detta som privatkund då. Även om jag inte har ett skvatt med förmånsvärde och dyligt att göra. Men vad är andledningen då att vissa kunde köpa full optionen i sommras då t ex, är det Volvo som bara gjorde bort sig då och skatteverket rättade till Volvos "för" billiga bilar? Tack för svaret förresten
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev: Då får jag försöka förklara lite bättre:
V70II 2,4D 175 Summum
Förmånsvärde: 4 458 kr/månad

V70II 2,4D 175 Business Summum
Förmånsvärde: 3 958 kr/månad

Förmånsvärdet är alltså ca 12% lägre - Vad finns det då som gör Businessmodellen så speciell att den kan få 12 % skatterabatt? Ja fram till i sensomras så fanns i praktiken ingen skillnad. Att Businessbilen är nettoprissatt borde egentligen inte påverka förmånsvärdet. Jämför t.ex. med företag som har generösa ramavtal och får 12-13% rabatt på Volvobilar och därmed kan få ner inköpspriset ännu lägre än motsvarande Business - det påverkar ju inte förmånsvärdet, för där finns ingen prutmån = Dyrare för tjänstebilisten.

VPS har genom åren tagit fram ett antal kampanjbilar, gemensamt för dem alla har varit att vissa options varit låsta. Det beror självklart inte på att dessa skulle vara mer svårbyggda eller liknande - utan för att man skall kunna bygga en nettoprissatt modell som går att motivera för Skatteverket att även nettoprissätta förmånsvärdet. En kampanjbil med begränsade valmöjligheter alltså. Hade det inte varit på det viset, kunde ju man slopa samtliga modeller som inte är Business då de blir ointressanta.
Då ska jag också försöka förklara lite bättre.

Det du skriver ovan är helt rätt. Men skattteverket påverkar i alla fall inte möjligheten att välja till options/extrautrustning det kommer ju på n annan post än bilens grund-förmånsvärde.

Vid beräkning av förmånsvärdet ska enligt 61 kap. 8 § IL till nybilspriset läggas anskaffningsutgiften för eventuell extrautrustning som ingår i förmånen, dvs. all utrustning som inte ingår i nybilspriset enligt billistorna.

Följande utrustning är exempel på extrautrustning om den inte redan ingår i nybilspriset för bilmodellen: automatisk växellåda, antisladd- och antispinnsystem, nivåreglering, farthållare, xenonljus, extraljus, luftkonditionering, klimatanläggning, sollucka, eljusterbara säten, elektriska fönsterhissar, eluppvärmd vindruta, elmanövrerade backspeglar, airbag, sidokrockskydd, dragkrok, vinterdäck, motorvärmare, kupévärmare, centrallås, alkolås, larmanordning, takräcke, lastbox, barnbilstol, metalliclack, tonade rutor, läderklädsel, personlig bilskylt, radio, bandspelare, CD/DVD-spelare, bränsledator, färddator, väg- och trafikinformationssystem och GPS-navigator.

Det finns alltså inga hinder från skatteverket om trådskaparen skulle vilja välja till Subwoofer, Taklucka, Exenon eller dragkrok.

Det är helt och hållet en restriktion från Volvo själva.

Om trådskaparen vill ha Subwoofer kan Volvo enkelt inkulder den som en option och förmånsvärdet beräknas därefter.

Nu har ju Volvo på eget bevåg valt att strypa detta av andra skäl.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av AndersP
[quote=

Nu har ju Volvo på eget bevåg valt att strypa detta av andra själ./quote]

Vilka andra skäl finns det ?
av Steff 99
AndersP skrev:
Nu har ju Volvo på eget bevåg valt att strypa detta av andra själ./quote skrev:
Förslagsvis att man vill ha en högre marginal på varje såld bil, det är väl så alla vill göra affärer.

I våras och under sommaren var det låg försäljningsvolym och då kan man övervintra genom att försöka hålla uppe försäljningsvolym genom prissänkning eller lämna med mer utrustning till samma pris.
Det var så Volvo gjorde, nu börjar man sälja hyfsat igen och då tar man bort dessa kampanjer.
Ren affärslogik, bra för säljaren , men sämre för oss köpare
Användarvisningsbild
av AndersP
Steff 99 skrev:
AndersP skrev:
Nu har ju Volvo på eget bevåg valt att strypa detta av andra själ./quote skrev:
Förslagsvis att man vill ha en högre marginal på varje såld bil, det är väl så alla vill göra affärer.

I våras och under sommaren var det låg försäljningsvolym och då kan man övervintra genom att försöka hålla uppe försäljningsvolym genom prissänkning eller lämna med mer utrustning till samma pris.
Det var så Volvo gjorde, nu börjar man sälja hyfsat igen och då tar man bort dessa kampanjer.
Ren affärslogik, bra för säljaren , men sämre för oss köpare
Från mitt kundpespektiv, känns det hål i huvet.
I somras gällde ju inte denna restriktion, och då köpte jag en Bizniz med extra vad jag ville ha nemas problemas. Privat alltså.
För mig känns det som om Volvo tjänade en del extra på alla optioner. Skulle jag fått betala ännu mer för bilen pga att bizniz inte går att kombinera hade det nog blivit samma bizniz men utan tilläggen = sämre för mig OCH Volvo
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndersP skrev:Från mitt kundpespektiv, känns det hål i huvet.
I somras gällde ju inte denna restriktion, och då köpte jag en Bizniz med extra vad jag ville ha nemas problemas. Privat alltså.
För mig känns det som om Volvo tjänade en del extra på alla optioner. Skulle jag fått betala ännu mer för bilen pga att bizniz inte går att kombinera hade det nog blivit samma bizniz men utan tilläggen = sämre för mig OCH Volvo
Så tänker nog inte Volvo, tanken är att du INTE ska kunna välja den billigare Bizniz om du är bilintresserad (den är för tjäsntebils-svenssons som väljer bil slentrianmässigt), nu måste du (som bil/premium- intresserad) i stället köpa en dyrare "icke Bizniz" + dina tillval, vilket gör att du betalar mer som kund och Volvo får in mera pengar.
Användarvisningsbild
av AndersP
VolvoB20 skrev:
AndersP skrev:Från mitt kundpespektiv, känns det hål i huvet.
Så tänker nog inte Volvo, tanken är att du INTE ska kunna välja den billigare Bizniz om du är bilintresserad (den är för tjäsntebils-svenssons som väljer bil slentrianmässigt), nu måste du (som bil/premium- intresserad) i stället köpa en dyrare "icke Bizniz" + dina tillval, vilket gör att du betalar mer som kund och Volvo får in mera pengar.
Jo jag fattar det men jag tror inte jag är unik i det fallet att jag gått på enbart bizniz och därmed torskar Volvo och jag som sagt.
Hela detta koncept känns väldigt svenskt, jag hatar detta uttryck men ibland passar det.
Ungefär som om Donken skulle vägra sälja extra tillbehör till Big Mc+kompani......
haltar lite den jämförelsen men ändå ;-//
Användarvisningsbild
av SvenB
Om man skall resonera på sådant sätt att man har full valfrihet att utrusta Businessbilarna kan så kan man ju ta bort dom ur sortimentet och bara sälja "fullprisbilar". Jag skall förklara hur jag resonerar. Jag var till 2006 taxiägare i Stockholm. Taxi Stockholm (som bara har svarta bilar) gjorde rambeställningar på 50-100 bilar i stöten hos bl.a. Volvo åt medlemmarna. Jag kunde alltså gå in på Bilia och beställa en av dessa. Men det var en svart V 70 med grå skinnklädsel, det fanns diesel och bensin. Jag kunde lägga till vissa saker exempelvis bättre ljudanläggning och dragkrok. Men inte exempelvis taklucka. Men det var för mig fritt att beställa vilken modell och färg (men om du ville ha den i taxitrafik i Stockholm fick den vara svart) du önskade, men då till ordinarie pris minus rabatt. Jag tror det var 11%. Valet var helt mitt, antingen den kraftigt rabatterade enligt avtalet eller en "fullprisbil" med mindre rabatt. Så var det ju för Gurra82 ovan också, han hade att välja en Businessbil till ett lägre pris, men med vissa restiktioner, eller en "fullprisbil" utan restriktioner. Jag ser inte problemet, ingen har väl nekat honom Subben. Men om han skulle ha den fick han beställa en annan bil. Likadant för mig, ville jag ha en blå bil kunde jag inte tillgodogöra mig det bra priset våra förhandlare fått fram
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KKR skrev:Jag ser inte problemet, ingen har väl nekat honom Subben. Men om han skulle ha den fick han beställa en annan bil. Likadant för mig, ville jag ha en blå bil kunde jag inte tillgodogöra mig det bra priset våra förhandlare fått fram
Helt riktigt, även i detta fall var det ett affärsbslut från Volvo som skattemybndigheten inte hade något att göra med.
Användarvisningsbild
av SvenB
Enligt dig så skall Volvo inte förhandla om specialpriser på bilar inom ett smalare segment. Alla för lika, ingen skall minsann få stordriftsfördelar. Rättvist skall det vara.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]