Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
MattiasD skrev:Jag antar at du kört 1.6D men manuel låda? Redan där blir det en orättvis jämförelse, dessutom bör Dieselbilens dolda förbrukning bekatas.
1,6D DRIVe finns bara med manuell låda. Jag har kört manuell 2,0F många gånger också, dock inte just den rundan. Jag gjorde bland annat min Ecodrive-utbildning i en 2,0F manuell.

Kolla på jämförelsen 2,0F PS vs V8 awd aut då. Min S80 är totalt fullmatad med allt från telefon och navigator till inbyggt kylskåp och rear seat entertainment tex. = TUNG! Plus 18"! Den V70 jag körde var en momentum med teknikpaketet, that's it. Ändå blev det 1,29 för 2,0F och 1,38 för V8. Den sistnämda håller jag koll på exakt förbrukning vid varje tankning och den brukar visa 0,03 för mycket.
av matthh
Etanol är ju uppenbarligen inget bränsle som är särskilt bra anpassat till vårt klimat, då bolagen vintertid blandar i 25% BF95 för att klara kallstarter. Huruvida det behövs är en annan fråga. Ren etanol kan du inte få tag i.
Så när din bil drar 1,2l/mil så innebär det att du bränner 0,3l fossilt bränsle, på samma sträcka som dieseln ligger runt 0,5l. Så särskilt svart eller vitt är knappast valet mellan etanol eller diesel.
av Amli
MattiasD skrev:Etanol är ett utmärkt fordonsbränlse men det som behövs är effektivare motorer optimerade för etanol och ökad produktion i vårt land.
Heter du egentligen Per Carlstedt? Tror du själv att om etanolen var så överlägsen att ingen biltillverkare hade satsat på det?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hmmm.....när man raffinerrar olja så får man både bensin, fotogen och diesel som olika kvaliteter av den raffinerade oljan. Problemet för några år sedan när dieseln var dyrare än bensinen berodde delvis på att kapaciteten för dieselraffinering globalt inte räckte till mot det ökade behovet. Drivmedelspriser kommer att anpassas till efterfrågan vilket i sin tur kommer att balansera efterfrågan. Skulle alla välja Etanol eller t.ex. diesel så skulle priserna skjuta i taket.

Det är bara att konstatera att i framtiden kommer inte ETT enda bränsle att råda. Det kommer att finnas fler alternativ.

Under en bils livslängd tror jag inte att valet blir en jättefråga. Tror det mer en fråga om hur du kör och vad du använder bilen till samt givetsvis var du bor. På samma sätt som den eviga debatten om dubbdäck eller friktionsdäck:-) Etanolen t.ex. är inte helt lätt att få tag på när du kommer utanför större städer (kör etanol idag). Biogasen är ännu svårare (hade en Bi Fuel tidigare).
Användarvisningsbild
av Variosboy
andreas_lofgren skrev:
Variosboy skrev: Så du menar att när världsekonomin hämtat sig så kommer det bara påverka dieselpriset? inte etanol och bensin??
Den dagen dieseln kostar 20:-/liter kommer ändå bensin kosta mer, och att tro att etanolen inte kommer att gå upp procentuellt lika mycket, det är gedigen dumhet att tro enligt min mening...
Dieselpriset påverkas mycket mer än bensin och etanol på grund av att yrkestrafiken och fartygstrafiken förbrukar just dessa drivmedel. I en högkonjunktur förbrukar dessa mycket mer än privatbilismen. = Dieselpriset kommer relativt sett öka mer.
Variosboy skrev: Har ägt min diesel i 1,5 år lite drygt nu, och under den tiden har dieseln legat någonstan mellan 70 öre och 1,50:- billigare än 95 oktanig bensin..
Man behöver bara gå till sommaren 2008 så var dieseln nästan 1,50kr dyrare än bensinen.
Då vet inte jag vart du tankade den sommaren, för jag hämtade min bil 24:e maj -08 och sedan dess har inte dieseln varit dyrare än bensinen en enda gång som jag har tankat.
Användarvisningsbild
av Variosboy
[quote="MattiasD]
Tragiskt att du bara tänker på dig själv. Om all skit din Dieselbil släppte ut bara drabbade dig själv vore det en sak, men tyvärr måste jag och andra andas in skiten också :evil: Det största skämtet är snarare att diesebilar klassats som miljöbil och folk tror det är miljövänligt. Fast inte du förstås, du ser ju bara på din egen plånbok.

Givetvis är Etanol bättre än Fossildiesel. Bara okunnigt att påstå nåt annat.[/quote]

Ingen har påstått att etanol är sämre än Diesel, bara att det inte är så bra som vissa påstår. Att etanolen med alla transporter osv osv skuller vara så mycket bättre som visa försöker pådyvla, det är bara ren och skär lögn.

När man -som du - endast tar med i beräkningen vad ett bränsle ger för utsläpp vid användning, och inte ser till hela produktionskedjan, ja då är det inte svårt att bevisa något annat än den faktiska verkligheten. Det finns det för övrigt spaltmeter om på forumet och på andra ställen med för den delen.

Ja, när det gäller min plånbok så tänker jag på den ja, för det gör ingen annan åt mig! :)
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Variosboy skrev:
andreas_lofgren skrev:
Variosboy skrev: Så du menar att när världsekonomin hämtat sig så kommer det bara påverka dieselpriset? inte etanol och bensin??
Den dagen dieseln kostar 20:-/liter kommer ändå bensin kosta mer, och att tro att etanolen inte kommer att gå upp procentuellt lika mycket, det är gedigen dumhet att tro enligt min mening...
Dieselpriset påverkas mycket mer än bensin och etanol på grund av att yrkestrafiken och fartygstrafiken förbrukar just dessa drivmedel. I en högkonjunktur förbrukar dessa mycket mer än privatbilismen. = Dieselpriset kommer relativt sett öka mer.
Variosboy skrev: Har ägt min diesel i 1,5 år lite drygt nu, och under den tiden har dieseln legat någonstan mellan 70 öre och 1,50:- billigare än 95 oktanig bensin..
Man behöver bara gå till sommaren 2008 så var dieseln nästan 1,50kr dyrare än bensinen.
Då vet inte jag vart du tankade den sommaren, för jag hämtade min bil 24:e maj -08 och sedan dess har inte dieseln varit dyrare än bensinen en enda gång som jag har tankat.
Stockholm.

Undrar om ditt minne (medvetet) inte sviker lite grann: http://www.e24.se/pengar24/shopping/pri ... 309335.e24 , http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... g_2008.pdf

edit: Korrigerat länkarna
Senast redigerad av 2 Lövet, redigerad totalt 0 gång.
av Baggis
Lite kul med ett forum där såpass mycket OT tillåts, hehe! Ska spä på bränslebrasan med detta:

Ser inte att någon alls av er ser en poäng i att etanolen kan vara ett första "övningssteg" bort från fossila ändliga bränslen? För vad ser ni som nu förespråkar fossila dieselbilar för framtid för dessa och då menar jag inte på kort sikt, typ några år, utan längre? Oljan kommer att ta slut, förr eller senare, så vi har en jätteomställning framför oss. När diskussionen för-emot oljebaserade resp icke-oljebaserade bränslen förs så faller delen att de oljebaserade bränslena kommer att ta slut helt bort, vilket känns väldigt märkligt.

Så vad är då det "rätta" enligt er att göra i dagens läge? Är det att "vänta och se" ifall elbilar e.d på sikt kommer som en lösning på dilemmat? Eller att de får igång algbaserad bränsleproduktion i stor skala? Eller kanske syntetisk diesel av svartlut e.d? Eller nått annat? Det synes mig som att diskussionerna förs utifrån ett för snävt perspektiv, mer den egna plånboken och några års tidsperspektiv max, än vad som bör hända på världsbasis och längre tid ifall vi ska kunna fortsätta med transporter på ett sätt som liknar dagens.

För min del känns det som att etanolen är en av de saker vi kan ta till för att minska på oljeberoendet, dessutom här och nu, i väntan på e.v ännu bättre alternativ. Dagens bensin/diesel känns så "fossil" och gammaldags så att säga, haha! Jag tror också mycket på det finska "oljebolaget" St1:s avfallsetanol som kan lokalproduceras och därmed inte bara slipper att transporteras långt utan även tar till vara sådant som inte annars hade haft något bruk. Men om man till varje pris ska kväva dagens etanol så kväver man ju per automatik även sådan utveckling.
Användarvisningsbild
av Variosboy
andreas_lofgren skrev:
Stockholm.

Undrar om ditt minne (medvetet) inte sviker lite grann: http://www.e24.se/pengar24/shopping/priskoll , http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... 309335.e24
Anledningen till att jag kommer ihåg det var att min bäste vän har en V70N T5, och jag trackade honom hela sommaren för att det var dyyyrt med bensin! :)

Ps. Andra länken fungerar inte, inte för mig i alla fall..
av Steff 99
Vad är rätt o vad är fel, det kan diskuteras i det oändliga.
De flesta med insikt tror inte att bensin o diesel kommer att försvinna eller att etanol kommer att dominera.
Utan att det kommer att bli en mix av många olika bränslen , där brukaren anpassar sitt val på grundval av det behov av transport man har.
Som exempel så kör man bara korta stäckor i city så är kommande el eller plug in drivkällor det bästa.

Men ser man till dagens läge så är nog Etanol mer en ekonomisk fråga, detta genererar ett lågt förmånsvärde och därmed låga fasta kostnader, sedan har man möjlighet att välja det billigast drivmedlet för stunden, etanol eller bensin.
Skulle det inte vara så skulle etanolkonsumtionen öka med antalet etanolbilar istället som det nu gör, minska.
Det spegalar tydligt att plånboken talar mer än miljömedvetenheten.
Sedan tvistar de lärde om etanolens effekter , hur påverkar dess utsläpp miljön inte bara CO2 utan det som bildas utifrån förbränningen.
Bensin och dieselns skadeverkningar är som bekant väl utredda , men inte etanolens.
Ser man till utsläpp så borde det vara mer rätt att köra en snål dieselbil än en etanolkonverterad och miljöstämplad bil på bensin,
vilket merparten gör idag.
Det kanske vore på sin plats att rikta in sig på detta problem först och sedan försöka omvända diesel användarna till mer miljövänliga alternativ
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12
Byta spridare

De höll sig inte till överenskommelsen o[…]

Varifrån tar du ström till USB laddar[…]

Frihjulet går väldigt trögt Man[…]

Reparera Garo motorvärmare