Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gillar inte heller dosan-utan-nyckel med startknappen, ett steg framåt och typ två bakåt.

En vanlig nyckel ger oslagbar feed-back. Har även hänt att bilen inte startat, fick koppla ut batteriet i 1h och testa igen. Kändes som "ctrl-alt-del-träsket" med knappen som inte ville funka... =)
AndersP skrev:Du "slipper" nyckeln om du tar keyless, det är verkligen smidigt. Du behöver bara se till att nyckeln i fickan så funkar allt :-)-)
Jag tycker 7.000 kr i kostnad för att att kunna start bilen är totalt överprisat för mig,

Fan startar jag bilen 700 ggr under den tid man äger den så är det ju en Bild extra per start, det räcker ju nästan att köra 1-2 mil på i bränsle.
VolvoB20 skrev:
AndersP skrev:Du "slipper" nyckeln om du tar keyless, det är verkligen smidigt. Du behöver bara se till att nyckeln i fickan så funkar allt :-)-)
Jag tycker 7.000 kr i kostnad för att att kunna start bilen är totalt överprisat för mig,

Fan startar jag bilen 700 ggr under den tid man äger den så är det ju en Bild extra per start, det räcker ju nästan att köra 1-2 mil på i bränsle.
Jo kan väl instämma men
Äsch det ingick i Teknikpaketet för 9900, tillsammans med Ljudanl: High Performance, Keyless drive, pers-com., ABL- Aktiva Xenonljus,
och då känns det helt plötsligt "prisvärt"
VolvoB20 skrev:

Fast man får väl anta att din keyless drive är värt lite mer än 0:- efter 3 år när du säljer bilen, dvs du borde ju få nån krona mer för bilen om du har den funktionen mot om du inte har den.
Antagligen inte. Definitvt inte om man byter in bilen, då värderas din bil efter listan och saker som dragkrok och automatlåda ger några tusenlappar men mer är det inte.

Säljer man privat så finns åtminstone chansen att bilen är lite mer lättsåld när den är välutrustad men så mycket mer pengar ger det vanligen inte.
Nej det är kanske sant. Men det är riktigt bekvämt och vi lever väl i ett i-land :)

Jag har det inte på min (kunde inte välja till det) men jag har kört många bilar med det och hade jag kunnat ha det så hade jag inte tvekat.
Kom på några saker till kring V70II. En sak är det gasfjädrade golvet i bagaget. Tänkte på det igår när jag rensade/städade bilen. Kommer ihåg hur tungt det gamla golvet i V70N var att fälla upp och att man fick stå och försöka hålla i luckan med ena handen och ta fram det man skulle med den andra. Nackdelen i båda fallen är naturligtvis att du i princip måste ha ett tomt bagage för att kunna använda utrymmet under på ett praktiskt sätt då golvet går hela vägen bak.

De "smarta" glidöglorna i aluminiumskenorna i bagagegolvet ger jag dock inte mycket för. Har iaf aldrig använt dem på de två år jag har bilen trots att jag lastat en del. Dessutom hamnar det massa skit i skenorna. När du skall försöka torka upp så skär du dig eftersom skenorna är sylvassa på vissa ställen.

Kasst är också i båda fall att det inte finns någon belysning. Fäller du upp luckan när det är mörkt ute (d.v.s. när du än använder bilen denna årstid) så ser du ingenting. Själva golvluckan skymmer lampan i bagagerummet och lampan i sig lyser sådär.....:-(

De stora fördelarna för mig med V70II är dock bilens vägegenskaper samt att den är så tyst.
Ett av de största nackdelarna med V70II tycker jag är utseendet , framdel av bilen ser väl ganska bra ut , men bakdelen ser för Dj***g ut , Jag trodde att jag skulle vänja mej , men inte ..jag tycker fortfarande att det ser ut som man förväxlat bakpartiet med något från fel designer.
Jag sågar utseendet bakifrån, synd att man kunde misslyckas så totalt :evil:
Emiljonsson7 skrev:Kom på några saker till kring V70II. En sak är det gasfjädrade golvet i bagaget. Tänkte på det igår när jag rensade/städade bilen. Kommer ihåg hur tungt det gamla golvet i V70N var att fälla upp och att man fick stå och försöka hålla i luckan med ena handen och ta fram det man skulle med den andra. Nackdelen i båda fallen är naturligtvis att du i princip måste ha ett tomt bagage för att kunna använda utrymmet under på ett praktiskt sätt då golvet går hela vägen bak.

De "smarta" glidöglorna i aluminiumskenorna i bagagegolvet ger jag dock inte mycket för. Har iaf aldrig använt dem på de två år jag har bilen trots att jag lastat en del. Dessutom hamnar det massa skit i skenorna. När du skall försöka torka upp så skär du dig eftersom skenorna är sylvassa på vissa ställen.

Kasst är också i båda fall att det inte finns någon belysning. Fäller du upp luckan när det är mörkt ute (d.v.s. när du än använder bilen denna årstid) så ser du ingenting. Själva golvluckan skymmer lampan i bagagerummet och lampan i sig lyser sådär.....:-(

De stora fördelarna för mig med V70II är dock bilens vägegenskaper samt att den är så tyst.
Håller med om att det blir otympligt så fort man har lite saker liggandes och man vill öppna golvluckan.

Men en rolig sak var att jag av en slump efter nästan ett års ägande just upptäckte att det finns en fästrem så man kan "hänga upp" luckan i bagageöppningen, så den inte åker ned när man har "lite lagom" med saker liggandes på luckan när man öppnar den :lol:

Och aluskenorna är rikigta smutssamlare, har inte kommit på nåt smidigt sätt att få dem rena. Dammsugning hjälper inte alltid då det finns lite fett eller annan vätska som binder damm/grus etc. Torka kan man, men knepigt att komma åt ordentligt och vassa kanter som sagt.
kanske skulle ha nån plastremsa/skena som "lock" när de inte används (vilket är ungefär jämt :))
Skulle dock vilja nyttja dem mera, men inte kommit på något smidigt sätt att nyttja dem i vardagen.
Funderar på "bärkassehållare", men rätt dyrt och funkar bara för nån enstaka kasse.
Stora problemet är när man handlat 3-4 matkassar och inte vill att de ska fara runt, brukar sluta med att jag ställer dem i baksätet...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]