Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
kave skrev:Skönt det där om farthållaren. Vet ni hur man kan få den att fungera om DSTC är avslaget också?
Nej, det går inte.

Undra om det är nån snabbare adaption på V8. Jag tycker bara att det krävs ett par fullgaskörningar för att den ska bli betydligt rappare på gasen. Då håller den gärna kvar en växel och "motorbromsar" när jag släpper gasen istället för att växla upp. Jag brukar köra i Advanced på Four-C när jag kör så men det ska inte ha någon betydelse.
av Steff 99
XC90_Executive skrev:
kave skrev:2. Automatlådan är precis lika dålig som tidigare, dvs den håller sig gärna över 2000 rpm hela tiden, särskilt vid långsam körning. Vidare växlar den upp direkt vid gasuppsläpp. Det är på tiden att Volvo ordnar ett val av egenskaper i lådan istället för den totalt onödiga adaptionen, som jag tvivlar på ens existerar.

Eftersom Martin svarade på farhållaren tar jag det om automatlådan! :)

Du provkörde en demobil va? En inte allt för vild gissning är att den har fått gå som f*n! Då har lådan ställt om sig efter den körningen. För ett par veckor sedan hade jag en helt ny XC70II D5 automat och den växlade helt perfekt! Men den hade bara gått ett par mil när jag tog den.
Min V70, ingen AWD dock där växlar aut lådan mycket mjukt, mer eller mindre omärkbart.
Enda nackdelen är att den är väldigt sen om man växlar manuellt, där känns det som att fördröjningen är flera sekunder.
av perhall
kave skrev:
perhall skrev: Det där är ju ett problem med alla (tror jag) adaptiva automatlådor: de vet inte exakt hur jag tänker köra. Själv blandar jag lugn och hetsig körning friskt. Det funkar aldrig så bra med moderna automatlådor som med min 2000 Merca SL 500... /PH
Skönt det där om farthållaren. Vet ni hur man kan få den att fungera om DSTC är avslaget också?

Nä, det är ett dilemma. Det hade varit mycket bättre med åtminstone en Sportknapp eller liknande som gör att den inte växlar upp direkt så fort man släpper gaspedalen.
Återigen, jag varierar min körning hela tiden så hur någon adaption ska förstå det är jag inte med på.
Mercan hade ett sportläge som man använde typ en gång i veckan, men oftast (och det tror jag gäller de flesta) kör man rätt ohetsigt och då är det riktigt störigt att lådan bestämt sig för att man vill köra offensivt. Så tillbaka till 80-talslådorna! Vad är det som är så jobbigt med att vrida/trycka på en knapp??
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det borde egentligen vara en verkligen basal sak, att själv kunna ställa in växlingsbeteende. Här har man sminkspegel på förarsidan och infällbara backspeglar, men automaten, den kan man inte anpassa övht.
av swemax
Kan bara instämma i klagokören
Hade "turen" att få en XC70 D5 AUT MY10 som hyrbil vid service av V50'n innan jag skulle spika min beställning.
Och, kan ni tänka er, just den dagen hade jag kundbesök som fordrade 60 mils lansdvägs (sthlm, dala-järna, ludvika, sthlm) körning :wink:
Blev manuell låda!
Riktigt irriterande att när man ligger och cruisar och kommer ikapp långtradare etc och vill göra en snabb omkörning så känns det som en eeeeevighet mellan man trampar och bilen reagerar.
Vill egentligen ha automat då det främjar en lugnare körstil men blir så irriterad på adapteringens extrema brister.
Borde vara en smal sak att fixa när man kan få till panikproms assistans och adaptiv cruise?
Användarvisningsbild
av kave
Japp, samma problem för att få full fart från stillastående. Ger man full gas direkt är det en fördröjning på 0,5s innan bilen reagerar. Ger man halv gas istället för att sen successivt öka går det bättre.

Jag antar att de som är nöjda med Automalådan inte kör särskilt aktivt och därför inte märker av problemen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Såg att BMW försöker ta detta ett steg längre med adaption istället för att återinföra sport-normal-ekonomi knappen.

Man försöker tydligen läsa av trafcik, väg, skyltar, puls, blodtryck, förarrörelser, flakande blick osv och sedan utifrån detta bestämma hur lådan växlar.

Ex datorn ser att du passerat 90 skylt för en stund sedan men ser också att du fiser i 70 bakom en långtradare, sen ser datorn att din puls är 160 ditt blodtryck och adrenalin är på explostionsgränsen.

Detta gör att lådan tok-adapterar som fittipaldi och kommer att banga i detta års absolut hårdaste kickdown på en millisekund så föraren blir nöjd.....

fast den gammla knappen var og bra mycket enklare och mindre felkälla :mrgreen:
av swemax
VolvoB20 skrev:Såg att BMW försöker ta detta ett steg längre med adaption istället för att återinföra sport-normal-ekonomi knappen.

Man försöker tydligen läsa av trafcik, väg, skyltar, puls, blodtryck, förarrörelser, flakande blick osv och sedan utifrån detta bestämma hur lådan växlar.

Ex datorn ser att du passerat 90 skylt för en stund sedan men ser också att du fiser i 70 bakom en långtradare, sen ser datorn att din puls är 160 ditt blodtryck och adrenalin är på explostionsgränsen.

Detta gör att lådan tok-adapterar som fittipaldi och kommer att banga i detta års absolut hårdaste kickdown på en millisekund så föraren blir nöjd.....

fast den gammla knappen var og bra mycket enklare och mindre felkälla :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!