Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#326321
bilgalen skrev:
perhall skrev:Snälla Volvo och alla andra, jobba lite på att snåloptimera V8:or och sexor så att vi får ha dem kvar!!!
PH
Fast där ligger ju Bmw vädligt långt framme. Nu har jag inte koll på hur det ser ut med 550 (V8), men kollar man på sexorna så ligger ju Bmw riktigt lågt i förbrukning. Ta tex en 325 med 218hk. Fina prestanda och förbukning som ligger under många andra tillverkares 4-cyl alternativ.
Vet inte hur det är med BMW:s bensinare men vad gäller dieslarna ljuger de grovt om förbrukningen. Se testerna i Teknikens värld och jämför bilarna inbördes.
#326340
Ljuger gör de absolut inte. De har presterat den förbrukningen i en körcykel - punkt.

Sedan hur mycket den förbrukningen påverkas av körsättet är en helt annat fråga. Men någon lögn är det inte ens nästan frågan om.
#326342
andreas_lofgren skrev:Ljuger gör de absolut inte. De har presterat den förbrukningen i en körcykel - punkt.

Sedan hur mycket den förbrukningen påverkas av körsättet är en helt annat fråga. Men någon lögn är det inte ens nästan frågan om.
Hur vet du det?
#326351
Därför att cykeln är standardiserad och omgiven att ett ofantligt antal bestämmelser.

Tror de bara hittar på en siffra eller?
#326352
Tror ju knappast att någon tillverkare ljuger om siffrorna. Däremot finns det vissa modeller som är mer eller mindre optimerade efter dessa cykler och som kanske sällan stämmer överens med vårt körsätt i Skandinavien.

Ta en hybrid bil som Prius som ett bra exempel som gynnas oerhört av att kunna köra på el. I verkliga livet ser det lite annorlunda ut. Såvida du inte bara kör i Tokyos innerstad vill säga...
#326353
Ska man tro på tyska biltidningar verkar det som om BMW slopar V8-motorer i nästkommande 5-serie och att fokus kommer ligga på fyrcylindriga överladdade motorer. M5 lär bli undantaget då den förmodligen får dubbelturboåttan från X5M/X6M.

I mitten av nittiotalet basunerade BMW ut att det aldrig mer skulle sitta fyrcylindriga motorer i 5-serien. Var och varannan 5-serie är ju idag en fyrcylindrig diesel...

Det går trender i allt, inklusive bilmotorer.

Åttornas, eller cylindervolymens, tid är nog lite förbi för den här gången.
#326357
andreas_lofgren skrev:Därför att cykeln är standardiserad och omgiven att ett ofantligt antal bestämmelser.

Tror de bara hittar på en siffra eller?
Ja. Det är väl knappast någon kontrollnisse från motsvarande Transportstyrelsen som stegar in i fabriken och kollar instrumenten?

Det är ju samma sak med effekten. Kör man en bil i testbänk får man högst varierande resultat.

Kokar man ned hela frågan så är det ändå tillverkarens egna uppgifter.
#326359
Det här var nog det mest konspiratoriska jag har hört. Naturligtvis är mätmetoden och mätinstrumenten standardiserade.
#326378
andreas_lofgren skrev:Det här var nog det mest konspiratoriska jag har hört. Naturligtvis är mätmetoden och mätinstrumenten standardiserade.
Det är tillverkarens uppgifter lika fullt + ett starkt försäljningsincitament att skarva nedåt. Finns det ingen extern kontroll är det meningslösa uppgifter. Så är det ju hela tiden; TV-apparater som drar mer ström än vad som uppges, tvättmaskiner som låter mer än vad som uppges, bilar som drar mer än vad som uppges. Och då är det tusen ggr enklare att mäta ljudnivå och strömstyrka än "blandad körning". Varför kan inte ens en bil ge den effekt som anges? Mekanisk effekt är väl ganska straightforward ändå.
#326379
Körcykeln är standardiserad och mätinstrumenten är standardiserade. Utrymmet för att "skarva" är ytterst begränsat.

Vad är problemet med att förstå att vissa bilar helt enkelt presterar bättre i körcykeln än andra? Det kan mycket väl vara så att dessa i sin tur har högre variation i sin förbrukning och påverkas i högre grad av körsätt. Men det är en HELT annan fråga och har ingenting med lögner att göra.

Själv höjde jag min blandade förbrukning med 3dl per mil genom att gå från BMW till Volvo så nog finns en hel del sanning i körcykelns siffror...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]