Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Arese skrev:[Håller inte med dig B20 angående kupútrymmet, upp till och med fyra personer sitter bra i trean. Enligt Teknikens Värld skiljer 1 cm på kupelängden, 3 cm på bredden i framsätet och 5 cm på bredden i baksätet till Volvos fördel. Är man inte tre i baksätet så är det knappast trångt i trean. På höjden har BMW ett par cm mer utrymme samt avsevärt längre sittdynor fram och bak. I bagaget är det dock mycket stor skillnad, bla är V70II 17 cm längre.....

Mvh
Arese
BMW 3an är ju extremt mycket lägre än V70II vilket gör att körställingen blir lägre och längre.

Har åk en del i kollegans 3serie och det är ju ultratrångt vad än teknikensvärld säger. Knäna är ju i kläm i baksätet och flyttar man fram stolen så de där bak får det drägligt så sitter ju föraren inne i ratten och passageraren tryckt mot instumentbrädan. (Jag vet för jag har åkt en hel del i BMW 3an)

I V70II är det ju oceaner av utrymme, de bak har gott om plats trots att jag sitter långt bak med massor av plats till pedaler och ratt.

Det var därför sambon valde en BMW 5a i stället där är ju utrymmet lite vettgare.
henka35 skrev:Stolarna i V70II är så dåliga... Fy fasiken vad jag väntar på min beställda V50 som har 100 gånger bättre stolar jämfört med min V70II MY2008... De är för korta i sittdynan och sedan så gör det att framdelen i stolen gör att högerbenet domnar bort efter ca 15 mils körning. Medan V50 har sportigare stolar som är mera jämna i sittdynan. Den kan jag köra utan problem 80 mil i sträck utan att få varken ont eller domningar i benen. Själv är jag 190 cm och ganska slankt byggd med mina 83 kg.
//Henrik
Då tycker vi helt olika då. Körde nästan 600 mil på några dagar på semestern och man sitter som en kung. Vissa dagar körde jag 10-12 timmar i sträck i bergspassen och man blir aldrig trött för man sitter bekvämt och bilen är knäpptyst inuti.

Har kört några V50 och det finns inte en chans jag orkat köra like långt i den utan att bli trött.
HÅller med ovanstående...körde 80 mil första dagen i min nya V70 och när man klev ur bilen på kvällen kändes det inte ens att man suttit i bilen. V50 har jag bara åkt som passagerare i, men det är inte många mil man klarar innan man tröttnar, 15 mil i v50 är jobbigt...
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:[Håller inte med dig B20 angående kupútrymmet, upp till och med fyra personer sitter bra i trean. Enligt Teknikens Värld skiljer 1 cm på kupelängden, 3 cm på bredden i framsätet och 5 cm på bredden i baksätet till Volvos fördel. Är man inte tre i baksätet så är det knappast trångt i trean. På höjden har BMW ett par cm mer utrymme samt avsevärt längre sittdynor fram och bak. I bagaget är det dock mycket stor skillnad, bla är V70II 17 cm längre.....

Mvh
Arese
BMW 3an är ju extremt mycket lägre än V70II vilket gör att körställingen blir lägre och längre.

Har åk en del i kollegans 3serie och det är ju ultratrångt vad än teknikensvärld säger. Knäna är ju i kläm i baksätet och flyttar man fram stolen så de där bak får det drägligt så sitter ju föraren inne i ratten och passageraren tryckt mot instumentbrädan. (Jag vet för jag har åkt en hel del i BMW 3an)

I V70II är det ju oceaner av utrymme, de bak har gott om plats trots att jag sitter långt bak med massor av plats till pedaler och ratt.

Det var därför sambon valde en BMW 5a i stället där är ju utrymmet lite vettgare.
Tja, vad ska man säga, måttband och utrymmeskänsla är ju inte samma sak. V70II är rymligare än treserien totalt sett, så är det. Men när det gäller benutrymme i baksätet skiljer knappt något. Jag och min fru har haft tre E9X (14k mil) och två V70II (7,5k mil) så lite erfarnehet har vi av att stuva in oss i dessa modeller med barnvagnar, skidor, båtmotorer etc etc...

Mvh
Arese
jhenrikj skrev:HÅller med ovanstående...körde 80 mil första dagen i min nya V70 och när man klev ur bilen på kvällen kändes det inte ens att man suttit i bilen. V50 har jag bara åkt som passagerare i, men det är inte många mil man klarar innan man tröttnar, 15 mil i v50 är jobbigt...
Visst är det intressant hur man upplever en bilstol. Själv sitter jag inte alls bra i nya V70 men V50 stolen är som gjord för min kropp.
Körde igår 30 mil och de var tungt kan jag säga ??:-/ Fy vad ont jag får i höger foten när den domnar bort. Så jag tvingas köra med farthållaren nästan hela tiden. Har provat ställa om stolen med det går helt enkelt inte att få till det.
Nå väl min V50 är ju snart här så för mig är det lungt...

//Henrik
Jag tycker att du har gjort ett sjukt dåligt val. Bmw 318 är den snikigaste varianten dom har. Fattar inte hur du kunde välja bort en V70II mot en snik 318d som knappt rör sig. Du kanske aldrig har ägt en BMW förut och ville prova på det oxå. V70II slår Bmw 318 med hästlängder, motor och packutrymme är 2 av sakerna men listan kan göras lång.
Styrledsverktyg

Ok det var ju en lösning. :-) Min lösnin[…]

Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.