Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu kört två sommarhalvår och den ligger ganska konstant på ett snitt kring 6,8L/100km. Skulle gissa på att det är 50/50 stadskörning och landsväg, samt snart uppe i 4000mil.
Detta med att motorn ska "släppa" efter några 1000mil och minska sin förbrukning har jag inte märkt något av så det är nog inget som gäller för moderna bilar/motorer.
Glöm inte att AC'n drar en hel del faktiskt vilket tillsammans med bredare sommarsulor kanske kan förklara att en del drar mer sommartid
Vintertid finns det fler faktorer som påverkar negativt. Det första är tillsatsvärmaren som drar en del och det andra är att det rent krasst tar längre tid för motorn att bli varm än på sommaren vilken ger kraftigt ökad förbrukning. Medelhastigheten går dock ner då snön syns ute så där sparar man ofta in ett antal centilitrar. Vad gäller inkörning så upplevde jag i alla fall att min drog mer de första 1000 milen än vad den gör nu.
D5 205: senaste veckorna enbart körning i stan och då ligger jag på 0,92 vilket känns helt OK med tanke på hur kösituationen sett ut i stockholm senaste tiden samt att jag gasar på så mycket jag kan när tillfälle ges. Den är så skön att dra på med!
mattissthlm skrev:D5 205: senaste veckorna enbart körning i stan och då ligger jag på 0,92 vilket känns helt OK med tanke på hur kösituationen sett ut i stockholm senaste tiden samt att jag gasar på så mycket jag kan när tillfälle ges. Den är så skön att dra på med!
Vilken modell sitter motorn i?
swemax skrev:Glöm inte att AC'n drar en hel del faktiskt vilket tillsammans med bredare sommarsulor kanske kan förklara att en del drar mer sommartid
AC:n drar några cl. Givetvis mer på sommaren än på vintern. men jag tror faktiskt inte att de lättrullande 225-50-17 Michelin Primacy HP drar mer nän Hakkapelitta 5 205-60-16. Min bil rullar mycket bättre på 225 sommardäck Primacy HP än på vinterdäcken... sen är det som ni säger kallstarter på vintern (drar mer) mot långsammare (drar mindre), svårt att jämföra. /PH
Hej!

Jag måste säga att jag är lite besviken på förbrukningen i min s80 D5-07.
Drar ca 0.85-0.9 på en full tank...70/30 motorväg vs stad.
Har aut med kcr-box och jag kör oftast ganska lugnt...(farth på 120km/h).
Detta ihop med en skatt på 6000:- gör att jag funderar på något annat.....självklart åker man väldigt bra,men ändå.

/Rille
Rille17 skrev:Hej!

Jag måste säga att jag är lite besviken på förbrukningen i min s80 D5-07.
Drar ca 0.85-0.9 på en full tank...70/30 motorväg vs stad.
Har aut med kcr-box och jag kör oftast ganska lugnt...(farth på 120km/h).
Detta ihop med en skatt på 6000:- gör att jag funderar på något annat.....självklart åker man väldigt bra,men ändå.

/Rille
Låter inte orimligt, och kan inte ligga så mycket över spec. Jag vet inte vad KCR-boxen kan göra sitt till (kanske inget), men 70/30 är mer stad än blandadkörning och 120km/h drar väl typ 1 dl mer än 90km/h.

Men visst, kör man inte in dieselskatten idag lär man inte göra det när högkonjunkturen drar igång och dieselpriset går upp och vi får kriga med transportsektorn och alla nya kampanj-v70/2.4D om dieseldropparna. :|
Tvärtom; 70% landsväg och 30%stad.
Måste då vara relaterat till i första hand automat och kanske tillsammans med boxen.
Har kört i några veckor med en V70 och PolestarDiesel 205Hk, men manuell låda.
Håller jag landsväg 95-100 så landar de nere runt 0,6, lägger jag in blandat 60% Landsväg + 40% så letar den sig uppåt mot starx under 0,7, enbart landsväg och som dig lite över motorvägsfart kring 0,7 (lite under/över beroende av väg).
Men detta är inte någon noggrann mätning. Men rent generellt innan jag uppgraderade så brukade mitt blandade snitt enligt färddatorn stanna på 0.67, blir exakt, men enbart det jag kan läsa av.
AndS skrev:Tvärtom; 70% landsväg och 30%stad.
Måste då vara relaterat till i första hand automat och kanske tillsammans med boxen.
Har kört i några veckor med en V70 och PolestarDiesel 205Hk, men manuell låda.
Håller jag landsväg 95-100 så landar de nere runt 0,6, lägger jag in blandat 60% Landsväg + 40% så letar den sig uppåt mot starx under 0,7, enbart landsväg och som dig lite över motorvägsfart kring 0,7 (lite under/över beroende av väg).
Men detta är inte någon noggrann mätning. Men rent generellt innan jag uppgraderade så brukade mitt blandade snitt enligt färddatorn stanna på 0.67, blir exakt, men enbart det jag kan läsa av.
Jag tycker jag känner igen dina värden även på min bil när man läser av färddatorn efter en tur,men den blir svår att räkna om på en full tank då den visar sista 10 milen.
Landsväg 90-100 km/h går den ruggigt billigt.....kanske har jag mer "småkörning" än vad jag tror.
Jag brukar få i ca 55-57 lit på en sträcka av ca 70-74 mil enligt trippen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 35

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]