Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
Tankvolymen är ju ca 70 liter. Beroende på hur man tankar och andra förutsättningar så går det få i mer. T.ex diesel skummar mer än bensin så med diesel så kan pumpen slå av tidigare. Väntar man lite tills skummet lagt sig så kan man få i mer.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hmmmm....jag är nog ensam om att planera tanklningen när första varningen kommer......jag resonerar som såhär.

Om man konstant kan klämma i 5 eller tom 10 liter extra så sparar man jobbet att tanka en gång av fyra eller fem jämfört med hur jag kör. För mig så gör det inte mycket att tanka så att jag "bara" får i ca 60 liter då jag har tankställen tätt på väg till jobbet.

Jag har använt bilen akut (bl.a akut transport till sjukhus förra året) eller då man har bråttom och då är det inge kul att ha 4 liter plus bensinånga kvar i de lägena......

Jag bor också i tätort med allt vad det innebär med rusningstrafik och vägarbeten och där man kan fastna i kryptrafik i upp till en timma och panik med lite bensin kvar....

Färddatorn räknar ju också på snittförbrukning (de senast körda milen) och jag har haft en kollega som körde in till stan i tron om att han hade 3,5 mil kvar bara för att upptäcka att han fick soppatorsk mitt i stan då förbrukningen i stadskörning vida överskred den han haft på väg in till stan. Mätaren hade ju redan nått noll.....

Så jag slår ett litet slag för att tanka innan sista litern är kvar i tanken :-)
av Kalle55
Det verkar bara vara 2,5FT som har problem med att tankmätaren visar för lite.
Har någon med 2,5FT lyckats tanka mer än 65 liter när tankmätaren visar tomt?
Eller är det bara vissa 2,5FT som har detta problem?

Vi kan bara konstatera att 2,4D och D5 verkar visa rätt.
av Arese
Oja, många gånger man åkt med --- i återstående räckvidd. :D

Sparar alla bensinkvitton, kommer jag ihåg kan jag kolla ikväll vad tankrekordet är på våra FT:s.

Mvh
Arese
av JHg
Kalle55 skrev:Vi kan bara konstatera att 2,4D och D5 verkar visa rätt.
Nja, det skulle jag inte hålla med om... När min varningslampa tänds (har tankat 3 ggr ca 2-5 km efter den tänts) så får jag bara i 58-59 liter.
Färddatorn säger att jag kan köra 100km till. Snittförbrukning ca 0.65.

Jag har nästa samma slags körning (motorväg) hela tiden så det borde inte vara så stor skillnad i räckvidd för de senaste 30 körda km.
av Kalle55
Arese skrev:Oja, många gånger man åkt med --- i återstående räckvidd. :D

Sparar alla bensinkvitton, kommer jag ihåg kan jag kolla ikväll vad tankrekordet är på våra FT:s.

Mvh
Arese
Gör gärna det, hade varit ytterst intressant!
av Kalle55
JHg skrev:
Kalle55 skrev:Vi kan bara konstatera att 2,4D och D5 verkar visa rätt.
Nja, det skulle jag inte hålla med om... När min varningslampa tänds (har tankat 3 ggr ca 2-5 km efter den tänts) så får jag bara i 58-59 liter.
Färddatorn säger att jag kan köra 100km till. Snittförbrukning ca 0.65.

Jag har nästa samma slags körning (motorväg) hela tiden så det borde inte vara så stor skillnad i räckvidd för de senaste 30 körda km.
I min 2,5FT får jag bara i 54-56 liter när varningslampan tänds. Men det värsta är att jag bara får i ca 61-63 liter när mätaren visar absolut tomt. Räckvidden blir så dålig och man vill inte behöva köra efter trippmätaren på en modern bil :(
av Arese
Kalle55 skrev:
Arese skrev:Oja, många gånger man åkt med --- i återstående räckvidd. :D

Mvh
Arese
Gör gärna det, hade varit ytterst intressant!
Kollade nu; som mest har jag fått i 68,9 l.

Mvh
Arese
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.