Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:En sak som slog mig när jag kände på A4 Allroad var utrymmet (eller bristen på utrymme) innuti. När jag satt som jag ville i förarsätet (jag är ca 190cm) så fanns det ingen plats alls kvar i baksätet?!
Den är ju trots allt en stl. mindre än V70/S80 så det är inte så konstigt. Mer rättvist att jämföra den med BMW 3-serie och Mercedes C-klass. Jämfört med dessa tycker jag den däremot är riktigt rymlig!
Tomas L skrev:["Grymt svag" är en kraftig överdrift, utan att kört dem på samma dag så känns den minst lika pigg som Audi:s 170 hk diesel och Volvos gamla D5:a i XC70. Nya Legacy/Outback ska dessutom komma med en starkare version av dieselmotorn som kommer att ha någonstans mellan 150-200 hästar.
Jag vet att Legacy/Outback känns rätt pigg, som tex Audi 170 hk, men det beror på att bilen är ganska lätt. Pula i hela familjen men semesterpackning, eller ännu värre häng på en husvagn, då kan jag garantera att den lilla 150 hk fyran kommer att kännas megatrött.... men du verkar ju ha tålamod att vänta ut bilar som är på "G" och då är det kanke läge att vänta på nya Subaru-dieslar med lite mera power om de är på gång. Den svaga motorn var faktiskt huvudanledning att jag valde bort subarun.
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:["Grymt svag" är en kraftig överdrift, utan att kört dem på samma dag så känns den minst lika pigg som Audi:s 170 hk diesel och Volvos gamla D5:a i XC70. Nya Legacy/Outback ska dessutom komma med en starkare version av dieselmotorn som kommer att ha någonstans mellan 150-200 hästar.
Jag vet att Legacy/Outback känns rätt pigg, som tex Audi 170 hk, men det beror på att bilen är ganska lätt. Pula i hela familjen men semesterpackning, eller ännu värre häng på en husvagn, då kan jag garantera att den lilla 150 hk fyran kommer att kännas megatrött.... men du verkar ju ha tålamod att vänta ut bilar som är på "G" och då är det kanke läge att vänta på nya Subaru-dieslar med lite mera power om de är på gång. Den svaga motorn var faktiskt huvudanledning att jag valde bort subarun.
He he, nja mitt tålamod har sinat, jag skulle gärna byta bil NU och hade hoppats på en ny bil före semestern, men det verkar inte bli verklighet. När vi fick se bilderna på nya Outback från New York mässan så blev vi inte så imponerade och undrade om inte gamla modellen var ett bättre köp, vi skulle dessutom få ny bil på ca: 14 dgr om vi väljer en av Subarus lagerbilar. Samtidigt så känns det dumt att inte vänta några månader på en ny modell. Men om den europeiska Outbacken ser likadan ut som den Amerikanska så blir det nog en Legacy kombi. Hoppas bara att markfrigången inte är allt för dålig. En fullmatad Legacy kombi med navigator mm bör gå på ca: 330 tkr. (Före rabatt!)

Det är som sagt är inte jag som är bromsklossen utan min kollega, därför tittar jag på alternativ som gör att vi kan byta bil när vi vill och inte känner oss tvingade av köpa samma märke samtidigt. Hade jag fått bestämma så hade vi beställt en XC70II förra våren! A4 Allroad har (Svensk) premiär om två veckor och nästa vecka visas Legacy kombi officiellt.
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev:
He he, nja mitt tålamod har sinat, jag skulle gärna byta bil NU och hade hoppats på en ny bil före semestern, men det verkar inte bli verklighet. När vi fick se bilderna på nya Outback från New York mässan så blev vi inte så imponerade och undrade om inte gamla modellen var ett bättre köp, vi skulle dessutom få ny bil på ca: 14 dgr om vi väljer en av Subarus lagerbilar. Samtidigt så känns det dumt att inte vänta några månader på en ny modell. Men om den europeiska Outbacken ser likadan ut som den Amerikanska så blir det nog en Legacy kombi. Hoppas bara att markfrigången inte är allt för dålig. En fullmatad Legacy kombi med navigator mm bör gå på ca: 330 tkr. (Före rabatt!)

Det är som sagt är inte jag som är bromsklossen utan min kollega, därför tittar jag på alternativ som gör att vi kan byta bil när vi vill och inte känner oss tvingade av köpa samma märke samtidigt. Hade jag fått bestämma så hade vi beställt en XC70II förra våren! A4 Allroad har (Svensk) premiär om två veckor och nästa vecka visas Legacy kombi officiellt.
Legacyn verkar ju positionerad mot Honda Accord och Toyota Camry så någon marksfrigång skulle jag inte förvänta mig. Hmmm.. du ville ju inte ha en V70II AWD pga att den var för låg i förhållande mot XC0II, men Legacyn verkar ännu lägre om man tittar på bilderna. Har du ändrat dig där? Jag blev ju tvingad till att ta en XC70 pga att man inte släppt V70II D5 med manuell låda men jag behöver absolut ingen markfrigång utan bara AWD och manuell.

Bild Bild
Det var inget dåligt fult tryne på Subarun :shock: Tribeca hälsar välkommen till fulklubben
VolvoB20 skrev: Legacyn verkar ju positionerad mot Honda Accord och Toyota Camry så någon marksfrigång skulle jag inte förvänta mig. Hmmm.. du ville ju inte ha en V70II AWD pga att den var för låg i förhållande mot XC0II, men Legacyn verkar ännu lägre om man tittar på bilderna. Har du ändrat dig där? Jag blev ju tvingad till att ta en XC70 pga att man inte släppt V70II D5 med manuell låda men jag behöver absolut ingen markfrigång utan bara AWD och manuell.
Jag tar gärna automatlåda, något som jag länge hade som "krav" på den nya bilen. Ett alternativ är att "tänka klokt" och ekonomiskt, men då så måste jag kanske offra något, t ex markfrigången.

Står valet mellan en bil MED hög markfrigång och en UTAN så väljer jag den förstnämnda. En V70 AWD D5 205 Aut kostar från 362 tkr, närmare 370 tkr med frakt. För det så får jag en utrustad A4 Allroad. För 100 tkr mindre så får jag den utgående Subaru Legacy-kombin med diesel. Inte lika stor, stark eller komfortabel, men driftsäker och med betydligt bättre ekonomi, både för mig och firman. V70 D5 AWD är alltså inte intressant, nästan lika dyr som XC70, d v s högt förmånsvärde och utan markfrigång. XC70 manuell vore ett bättre val för mig.
andreas_lofgren skrev:Det var inget dåligt fult tryne på Subarun :shock: Tribeca hälsar välkommen till fulklubben
Det var också vår första reaktion, därav intresset för den utgående modellen. Subaru har, liksom Volvo med XC60, kapitalt misslyckats med de officiella pressbilderna:

Bild

Man kan dock hitta "bättre" bilder på nätet, nya Legacy har lite drag från Toyotas (som är delägare i Subaru) nya Avensis. Some like it, some don't, jag gillar den mer och mer. Tänk på att detta är den amerikanska versionen, den europeiska kan se annorlunda ut, mindre krom och "kjolpaket".

Bild
Bild
Senast redigerad av 2 Tomas L, redigerad totalt 0 gång.
Den gamla var betydligt snyggare enligt mig. Gillar inte att strålkastarna är så höga i kanterna, bilen ser typ "förvånad" ut.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]