Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Fast jag tror den kommer funka utmärkt för medelsvensson. Tycker det är bra att det finns fler motorer att välja mellan. De gamla 140 Hk bensinarna hade väl bara strax äver 200Nm så det komemr nog funka fint. Såklart ingen rödljusracer!
av Amli
poseidon skrev:Fast jag tror den kommer funka utmärkt för medelsvensson. Tycker det är bra att det finns fler motorer att välja mellan. De gamla 140 Hk bensinarna hade väl bara strax äver 200Nm så det komemr nog funka fint. Såklart ingen rödljusracer!
Du har självklart rätt. Men det är på håret om den här bilen ens tar sig fram med 5 pers och packning :wink:
Jag tycker Volvo gör helrätt som fokuserar på snålare motorer och med tanke på deras ekonomi är det här förmodligen ända sättet att få en snålare modell, helt enkelt stoppa ner en liten motor.
Förhoppningsvis på sikt kan även deras lite mer effektstarka modeller få förfinad teknik och bli snålare.
Dom är på rätt spår i alla fall, känns det som :-)-)
av Linqid
Amli skrev:
poseidon skrev:Fast jag tror den kommer funka utmärkt för medelsvensson. Tycker det är bra att det finns fler motorer att välja mellan. De gamla 140 Hk bensinarna hade väl bara strax äver 200Nm så det komemr nog funka fint. Såklart ingen rödljusracer!
Du har självklart rätt. Men det är på håret om den här bilen ens tar sig fram med 5 pers och packning :wink:
Jag tycker Volvo gör helrätt som fokuserar på snålare motorer och med tanke på deras ekonomi är det här förmodligen ända sättet att få en snålare modell, helt enkelt stoppa ner en liten motor.
Förhoppningsvis på sikt kan även deras lite mer effektstarka modeller få förfinad teknik och bli snålare.
Dom är på rätt spår i alla fall, känns det som :-)-)
Med tanke på hur många som åker runt i 2.0F så lär nog 1.6D duga för de flesta också. Den lär väl knappast gå sämre än 2.0F, eller? Isåfall vettefan om den klarar 0-100 under 20 sek.. :lol:
Användarvisningsbild
av V9097
Jag skulle vilja se en V70 2,0D med samma förbättringar som 1,6D drivE.

Dvs, lättrullande däck, sänkt fjädring, optimerad utväxling, täckt grill, uppdaterad motorstyrning mm. Nog borde de kunna höja effekten till 150hk nu när 2,4D är höjd till 175hk.

1,6D tror jag blir för tråkigt att köra. Låt oss säga att en 2,0D drivE skulle klarar sig på 0,55 lit/mil. Det skulle vara bilen för mig
av viktore
Amli skrev:Det blev alltså 1.6D som hamnade i V70 II. 109hk/240Nm 129 g C02. Dom är stolta med att den är snålast i klassen men dom glömde skriva ut att den med all sannorlikhet är slöast oxå :wink: Tror ni den fixar 0-100km/h under 20 sek...?

https://www.media.volvocars.com/se/enha ... iaid=18752

Som sagt, de gamla 140/170hästarsmotorerna hade bara 220 resp. 230nm att leka med. Dieseln har dessutom sin kraft bra mycket tidigare än bensinarna, speciellt 170hästaren. Förbrukningen lär ju också skilja "endel".

Om man köper en DRIVe bil lär ju heller inte prestanda vara något tungt vägande, så varför klaga?
av Amli
viktore skrev:
Som sagt, de gamla 140/170hästarsmotorerna hade bara 220 resp. 230nm att leka med. Dieseln har dessutom sin kraft bra mycket tidigare än bensinarna, speciellt 170hästaren. Förbrukningen lär ju också skilja "endel".

Om man köper en DRIVe bil lär ju heller inte prestanda vara något tungt vägande, så varför klaga?
Det är ingen som har klagat heller. Det är bara ett faktum att den kommer bli slö. Det är väl heller inte särskilt konstigt? Läs inläggen så ser du att jag tycker det bra det dom gjort med modellen.
av viktore
Amli skrev:
viktore skrev:

Det är ingen som har klagat heller. Det är bara ett faktum att den kommer bli slö. Det är väl heller inte särskilt konstigt? Läs inläggen så ser du att jag tycker det bra det dom gjort med modellen.

Slö relativt vad? Klart att det är långt ifrån en T5, men med tanke på förbrukningssiffrorna(som förhoppningsvis är realistiska) så är den nog fullt tillräcklig.
Även om det inte lär hända mycket vid fullgas så bör körbarheten med tanke på 240nm vara fullt acceptabel, i synnherhet med tanke på vad bilen sörplar i sig.
av erc
Volvo kan faktiskt ha en i premiumsegmentet unik möjlighet att framgångsrikt marknadsföra sina förhållandevis sävliga DRIVe-modeller. Konkurrenterna har nästan målat in sig i prestandamässigt omöjliga hörn. En BMW förutsätts ha minst 200 hästkrafter medan en Volvo förmodligen sällan köps för sina accelerations- eller toppfartssiffror. En Volvo KAN så att säga vara lite slö. En BMW däremot FÅR inte vara ens lite, lite slö.

Jag är enormt nyfiken på hur prissättningen av V70 1.6D DRIVe kommer se ut. Med tanke på hur toknöjd jag är med min nuvarande (men nyinförskaffade) V70 känns DRIVe-versionen av densamma som en mycket tänkbar efterträdare (om ca två år). Vilken trevlig långfärdsvagn!

Egentligen är det obegripligt att det tagit så lång tid att få fram dessa enkla lösningar. Det rör sig ju knappast om magi... Menmen, sen ska väl syndaren vakna.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017