Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

helt otroligt! :evil:

Ursäkta, att man inte svarar "på en gång" Jag har nyligen haft ett dödsfall i familjen...

Bara för att man inte svarar inom loppet av ett ögonblick så ska man omedelbart bli "hängd"!! Tråkigt tycker jag!

För att inte få skulden på "100 st defekta" bilar...
-Vid intresse maila mig så ska jag försöka skicka en arbetsbeskrivning i pdf fil, (eller allra helst boka träff för genomgång i Sthm området)
OBS! Detta är inget för den "händiga hemmafixaren" viss elkunskap erfordras! -jag orkar inte ha en elutbildning till varannan nybliven V70 ägare i sverige!

För info: Vissa ingrepp i själva manöverenheten. OBS! =ingen garanti från Volvo, om problem uppstår i framtiden!!.
Själva "ingreppet" kräver en modul kopplas till manöverenheten, ger inga felkoder, och har hittills, för mig fungerat felfritt (ca 3 månader)!
(i princip tjuvströmmar man knappen)

/lat V70 ägare... :D
Enligt Volvo så har man in Sverige inte fått införa denna funktion som man visar i reklamen. Detta utav säkerhetsrisk. Så nått snille på trafiksäkerhetsverket har antagligen bestämt att vi Svenskar är för dumma för detta, vad vet jag.
Förklaringen jag fick av säljaren var iaf att man inte fick leverera Volvo med stängning via fjärr eller annan halvautomatisk metod. Har dock för mig att det fanns angivet i broschyren.
sallad skrev:Enligt Volvo så har man in Sverige inte fått införa denna funktion som man visar i reklamen. Detta utav säkerhetsrisk. Så nått snille på trafiksäkerhetsverket har antagligen bestämt att vi Svenskar är för dumma för detta, vad vet jag.
Förklaringen jag fick av säljaren var iaf att man inte fick leverera Volvo med stängning via fjärr eller annan halvautomatisk metod. Har dock för mig att det fanns angivet i broschyren.
Så man kunde få funktionen tex i Finland? Skulle gå att programmera?
sallad skrev:Enligt Volvo så har man i Sverige inte fått införa denna funktion som man visar i reklamen. Detta utav säkerhetsrisk. Så nått snille på trafiksäkerhetsverket har antagligen bestämt att vi Svenskar är för dumma för detta, vad vet jag.
Det där är ju kvalificerat BS från ett eller annat håll.

Chrysler Voyager har ju sålts (och säljs) med den funktionen sen säkert tio år tillbaka.

Så anledningen är säkert inte något som trafiksäkerhetsverket tyckt. Snarare att Volvo inte vill riskera att hamna i en rättssal kanske?

//Mr T
nån som har detta reklam matrial ? jag har nämligen aldrig själv sett deta eller hört detta...
Efter en tur på stan var det dags att bära upp alla kassarna från bilen och visst är det som så att det vore smidigt att kunna stänga bagageluckan från fjärren. Finns det någon som känner till om det dykt upp en lösning på detta "problem"?
Det var ju lustigt att något så simpelt ska ta fyra sidor innan någon kommer med en lösning.
Man kopplar strömmen från skyltbelysningen till ett relä, sedan kopplar man dom två slutande kontakterna på reläet till stängningsknappen på bakluckan. Då kan man stänga bakluckan genom att trycka på ledbelysningsknappen på fjärren... eftersom skyltbelysningen då tänds som i sin tur aktiverar reläet som sluter kontakten i knappen och voila, bakluckan stängs.

När man handlat och lastat in sina matkassar sätter man sig därefter i förarsätet och startar bilen, skyltbelysningen tänds då och bakluckan går igen. Bakluckan går däremot inte att öppna med motorn igång, då krävs ett timer-relä som endast sluter strömmen i en sekund (ställbart), går att beställa här för inga pengar alls:
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 60&alt=web
Man kan även utan att ha tändningen på, helt enkelt vrida på ljusomställaren till vänster om ratten så att skyltbelysningen tänds = bakluckan stängs.

Här är punkterna jag jobbat med.
Bild
1= Ström från skyltbelysning.
2= kontakt luckstängningsknapp.
3= plats att skruva fast reläet på.
Bild
Bild
Bild

Resultatet:
Intelligentaste förslaget hittills. Fast det går förstås inte att stänga luckan med lamptricket när motorn är igång, även om man använder ett tidrelä. Är motorn redan igång är skyltbelysningen redan tänd. Men det fungerar ändå i rätt många fall.
apersson850 skrev:Intelligentaste förslaget hittills. Fast det går förstås inte att stänga luckan med lamptricket när motorn är igång, även om man använder ett tidrelä. Är motorn redan igång är skyltbelysningen redan tänd. Men det fungerar ändå i rätt många fall.
Det fungerar visst med ett tidrelä, eftersom reläet endast är igång en sekund och sedan återgår till avstängt läge tills strömmen bryts och slås på igen, alltså kommer man få funktionen att luckan stängs när man startar bilen, men sedan är reläet inaktivt, vilket resulterar i att bakluckan går att öppna. Däremot går det nu inte att stänga bakluckan förrän tändningen slagits av istället. Det är bara att välja vilket man föredrar ;)

Jag föredrar det sistnämnda då man kan öppna bakluckan med handtaget och stänga med knappen på bakluckan när motorn är igång.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Hej! Jag har köpt en Volvo V60 T3 R-Design 20[…]

Tysta sommardäck V90

Primacy 5 får ju annars väldigt br[…]

Det bör helst vara en automat eftersom just k[…]

Med eco-läget behöver man givetvis kopp[…]