Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är ett fruktansvärt gnäll på förbrukningen (har själv varit delaktig men nu börjar jag bli less).
Summering:V70N är snålare ...Och!
Att man funderar på att behålla sin gammla V70 vid leasing pga några dieseldroppar är löjligt, V70II är fullständigt överlägsen på alla andra punkter.
Vi talar om bilar i storleksordningen 225´ till 500´ papp och så fastnar alla i förbruknings träsket.
Hur kan förbrukningen vara off-opic när det handlar om ny mjukvara till Volvos automatlåda som har blivit utpekad som den stora boven när det gäller Volvos höga siffror med automatlåda!? ?:-/

Sluta gnäll på de som är intresserade att diskutera förbrukning och bidra istället med att ta upp andra ämnen eller infallsvinklar! :!:
Hej Alla!
Jag är ny i tråden. Har en XC70-06 D5 185 Hk med BSR till 225Hk. Jag hade fått info om att när jag programera in ppc skulle förbrukningen sjuka.Det gjorde den inte :shock: ) Jag har en förbrukning på 0.9 i snitt på blandad körning. Bilen har automat. Hjälper det mycket med sportluftfilter från BSR. Tidigare hade jag en V70N 2,4T automat och den låg på 10,8. Ni skriver att det finns nya uppdateringar för växellådan, vad kan jag få tag på den? Hos Volvo eller?

// MackeS
Att automatlådan har stor betydelse för virveln i tanken är givet. Det går att se genom att nolla adaptionen och sedan köra superlugnt. Det kan få ner förbrukningen mycket. Men jag tycker att det är mycket svårare att köra lugnt med automat.

Ang. tidigare diskussion om att mjukvaran i lådan inte kan spela så stor roll så vidhåller jag fortfarande att det kan göra all skillnad. Att optimera motorstyrning och styrningen till automatlådan kan göra enorm skillnad. Om man har provat att köra ECO-driving så vet man vad bara körstilen kan göra för förbrukningen. har man dessutom en mjukvara som är optimerad för det så blir det ännu bättre.
Det var inte meningen att gnälla på dem som tar upp förbrukningen.

Förbrukningsdiskussionen kanske vi kan ta efter en tid när vi har hunnit prova den "nya" lådan och utvärderat förbrukningssiffrorna.

Just nu skulle det däremot vara mycket intressant att få veta hur automatlådan fungerar efter uppgradering.
Sker växlingarna mjukt och vid andra varvtal? Hur märks förändringen/uppgraderingen?
Vålvå skrev:Det är ett fruktansvärt gnäll på förbrukningen (har själv varit delaktig men nu börjar jag bli less).
Att man funderar på att behålla sin gammla V70 vid leasing pga några dieseldroppar är löjligt, V70II är fullständigt överlägsen på alla andra punkter.
Vi talar om bilar i storleksordningen 225´ till 500´ papp och så fastnar alla i förbruknings träsket.

Du svarade det jag tänkte skriva ;-) är man så himla noga med dropparna när man byter bil ?? min pärla låg runt 440 k när jag köpte den och jag bryr mig inte det minsta om den drar en deciliter mer än min gamla V70n när det är precis som du säger att den nya är helt överlägsen på alla andra punkter enligt mig, nu inte på något vis att "n" modellen är dålig, men den har ingen chans mot den nya V70 II.
Nu tillbaka till Ecm uppgraderingen, hur ska jag göra nu när jag ska Bsr chippa bilen, ska jag uppgradera Ecm först eller chippa den först ? Eller det kanske inte spelar någon som helst roll?
bult skrev:
Vålvå skrev:Det är ett fruktansvärt gnäll på förbrukningen (har själv varit delaktig men nu börjar jag bli less).

Du svarade det jag tänkte skriva ;-) är man så himla noga med dropparna när man byter bil ?? min pärla låg runt 440 k när jag köpte den och jag bryr mig inte det minsta om den drar en deciliter mer än min gamla V70n när det är precis som du säger att den nya är helt överlägsen på alla andra punkter enligt mig, nu inte på något vis att "n" modellen är dålig, men den har ingen chans mot den nya V70 II.
Nu tillbaka till Ecm uppgraderingen, hur ska jag göra nu när jag ska Bsr chippa bilen, ska jag uppgradera Ecm först eller chippa den först ? Eller det kanske inte spelar någon som helst roll?
Jag har också Bsr ppc inkopplad. Bör jag tanka in originalet innan jag åker till Volvo och gör uppdateringen på ECM?.

Någon som vet?
Mackes
bult skrev:

Jag skiter också i förbrukningen, tycker mest det är roligt att att nuvarande bil går så otroligt snålt. Har tidigare kört bilar med feta BMW V8or och det drog ju lite mer.

Nä... varför jag funderar på att förlänga leasingen är att jag vill ha nya D5-205 för att den har MER hästar och vrid, skit samma vad den drar. Byter jag nu till en V70II får jag en långsammare och slöare bil än den D5a jag har idag och det är ju inte kul att pynta 400-tusen och få en långsammare bil.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 19
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER