Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
#305592
Jag har kört ca 20 000 mil med xenon. Verkligen bra grejer. Som många skriver, är Bi-xenon (eller dual-) samma som att lampan har två funktioner ( halv /helljus). Halvljuset brukar normalt vikas upp eller avskärmas så halvljusbilden lyser längre fram = bra. Helljuset med halogen går alltid rakt fram och högre.
tillägget för kurvfunktionen är bättre än jag trodde innan.
Med nya xc 70 skippade jag extraljusen (första gången på 100 år!)

Men att byta xenon själv kan ni spekulera i! Stämmer ej. Att byta vanliga lampor är enkelt. Att byta xenonlampan likaså. MEN med xenon är det automatisk nivåreglering på insatsen. Vid lampbyte måste bilen kalibreras med en person på förarplatsen så nivåregleringen blir korrekt.
av Lövet
#305593
len skrev: Men att byta xenon själv kan ni spekulera i! Stämmer ej. Att byta vanliga lampor är enkelt. Att byta xenonlampan likaså. MEN med xenon är det automatisk nivåreglering på insatsen. Vid lampbyte måste bilen kalibreras med en person på förarplatsen så nivåregleringen blir korrekt.
Så länge du inte rubbar inställningen så behövs ingen kalibrering göras. Inställningen är inget du rubbar så länge du inte använder våld.
av Lövet
#305606
XC90_Executive skrev:Vilket tar diskussionen tillbaka att det kanske är bättre att låta dom på Volvoverkstan göra det! Som jag fortfarande tycker....
...och som jag inte ser någon som helst anledning till.

Är man kapabel att byta däck på sin bil kan man lätt byta xenonlampor.
av JK24T
#305642
Till verkstad för att byta xenon lampor ??? Kan man byta en H7 så kan man byta en xenon brännare, bara löj och för att tjäna pengar.
Bara för att mytifiera och konstra, göra xenon märkvärdigt och skrämma kunden... behövs ingen kalibrering efteråt, du yrar.
Användarvisningsbild
av len
#305670
Nja, beror på spekulation eller erfarenhet. Jag bytte på min förra bil och det kostade inte så mycket. Någon form av garanti var det trots kanske 8-10000 mil. Men insatsen är inte densamma som på H7. Som meken sa, hur vet hur ljuset står efter byte??
Kalibreringen ingår i bytet och då slipper du för högt stående ljus och helljusblinkningar. Nivåregleringen är ju ett krav, vilket därigenom förbjudit eftermonteringar som bländar ganska ofta.
Jag yrar inte om kalibrering, men kanske du yrar i okunskapen?? :mrgreen:
av Lövet
#305705
Om du inte någon gång bytt själv, hur kan du då uttala dig om kalibrering?

Jag har gjort byte själv flera gånger och kalibrering behövs inte. Sålänge du inte bryter sönder huset så stannar all kalibrering kvar som tidigare.

Naturligtvis hävdar meken att man inte kan göra jobbet själv - det är ju världens mest lättförtjänta pengar för honom.
av JK24T
#305771
Varför kalibrera ?
Ut med insatsen, av med locket, vik undan klämman till lampan, ut med trasig i med ny. Ingen kalibrering behös då alla delar har fasta infästningspunkter. Lampan passar bara på ett sätt, lamphuset passar bara på ett sätt.
av Lövet
#305778
CalleV70 skrev:Andreas, varför byter du xenon så ofta?
Byter bilar relativt ofta och vill då ha helt nya lampor. Har också bytt åt andra.
Stänkskydd XC60

Kör du på dammiga grusvägar kommer[…]

https://i.blocketcdn.se/pictures/mobility/1400842[…]

Ja :-D Finns fler märken än Sachs. (v[…]

Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kompr[…]