frgusto skrev:Polcirkeln, du skriver precis som om du vet allt och att det du säger är den absoluta sanningen... 
Nej, jag vet långt ifrån allt och sanningen är väl enklast att se i efterhand :???: Finns dessutom inom just detta område många olika modeller och inbyggda osäkerheter att forskarna kommer fram till ganska olika resultat, vilket även påverkas av vilka ingångsvärden de har (fått) och vilka förutsättningar som skrivs in i rapporten som hjälp för de slutsatser som lyfts fram. Tycker i o f s det är lite otydligt hur man i den rapport du refererar till hanterat koldioxidskulden (carbon debt), men låt oss släppa det en stund...
frgusto skrev: ... "Förnybara drivmedels roll för att minska transportsektorns klimatpåverkan" I rapporten kan man läsa:
Dagens produktion av biodiesel och etanol från vete/majs är inte långsiktigt hållbar, varken ekonomiskt eller miljömässigt. Etanol från sockerrör har däremot en potential att även i framtiden spela en viss roll i den globala energiförsörjningen, eftersom den är förhållandevis yteffektiv.
Jo, vete/majs m fl är inte hållbart som källa för drivmedel. Men inte ens sockerrören har det så lätt om man beaktar hur det blir vid storskalig produktion nödvändig för att ersätta signifikant del av drivmedel.
Etanol från sockerrör har däremot en potential att även i framtiden spela en roll i den globala energiförsörjningen, även om den inte räcker till att ersätta mer än en liten del av världens drivmedelsanvändning, i storleksordningen 5–10 %.
...sedan en liten (men signifikant) förutsättning ...
En förutsättning är att den produceras utan negativa konsekvenser för värdefulla ekosystem, inte minst regnskogsområden.
... och ... (notera f ö även ordet "kan" som ibland smyger sig in)
Miljöeffekterna på marken som avsätts för bioenergi beror på vad marken användes till tidigare. Att ersätta intensivodlad spannmålsproduktion med t.ex. salix kan innebära fördelar, medan t.ex. sockerrörsodling på gammal betesmark i tropiska länder innebär en försämring.
Bekymmersamt är bl a att antagen maximal ersättningsnivå inte uppnås utan att bryta mot förutsättningen om undvika negativa konsekvenser. Det är stora arealer som behövs för expansion till denna nivå. Vidare om relevansen av alternativ markanvändning - här om sockerrörexpansion i Brasilien:
Även om expansionen av sockerrörsodling förväntas ske på ”Cerradon” långt ifrån regnskogen så kan det få utträngningseffekter i form av att man flyttar betesdjur och sojaodling från den mark som tas i anspråk för sockerrörsodling och i stället hugger ned regnskog och plöjer ny mark där.
Brasilien inte räcker på långa vägar - utan då gäller det att använda fler ytor i tropiska länder. Och där blir förträngningen ännu mer konkret. Det omnämns kort:
En snabbt växande biobränslemarknad kan få negativa konsekvenser om det stöder rovdrift av naturresurser i fattiga länder med dålig kapacitet att
kontrollera och stävja detta.
Jordens "lungor" utgörs till stor del av regnskogar - binder massor av CO2, vilket försvinner när den huggs ner (låt vara inte bara p g a biodrivmedel).
frgusto skrev:Just så, det är inte den slutliga lösningen, men pekar i rätt riktning. Den som vill göra en insats för miljön idag och en insats för framtida teknikutveckling, kör etanolbil och tankar etanol.
Jo, så länge det är låg volym på användning av etanol (så inte uppodling av klimatmässigt viktiga markområden genomförs för att täcka behovet). Vidare bör den etanolbil man väljer släppa ut mindre CO2 (oavsett källa) än det alternativ man övervägde. Håller liksom jag tidigare nämnts med om vikten till ytterligare förskning och utveckling. Det positiva av att så snabbt som möjligt komma till drivning med el (inte bio eller fossila drivmedel) som jag gav uttryck för, verkar delas av rapporten. El från CO2 vänliga källor har i rapporten verkningsgrad ("från primärenergikälla till drivhjul") på drygt 55-57%. Och då slipper man odla på enorma ytor som måste tas någonstans ifrån. Biobränsle (direkt drift av fordon) har i rapporten en verkningsgrad på 15-16%, medan el från biobränsle har 45% verkningsgrad. Så låt oss hoppas att vi snart får se plug-in hybrider t ex volvos Recharge. I väntan på det är det ju kul att även Volvo fått fram etanolbilar ... :)