Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Continental
Pratade med säljaren på Volvo nyss. De tar inte hem nån XC70 3.2 för demo. De säger att den blir för dyr att köra och väldigt svårsåld i hallen. De säger även att den kommer att vara omöjlig som begagnad.
Så det blir till at prova D5:an imorgon, samt LR Td4. De tar inte hem nån 3.2 där heller, av samma skäl.
Jag får kolla runt bland lite andra handlare för en provtur, då.
Användarvisningsbild
av mattes
Continental skrev:De säger att den blir för dyr att köra och väldigt svårsåld i hallen. De säger även att den kommer att vara omöjlig som begagnad.
Precis vad jag misstänkte, D5 känns riktigare för en sådan vagn.
Lite Chiptrim på den och du har en vagn som är lika rrask och trevlig som 3.2
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattes skrev:
Continental skrev:De säger att den blir för dyr att köra och väldigt svårsåld i hallen. De säger även att den kommer att vara omöjlig som begagnad.
Precis vad jag misstänkte, D5 känns riktigare för en sådan vagn.
Lite Chiptrim på den och du har en vagn som är lika rrask och trevlig som 3.2

Varför är D5an att så klart val? Den dånar, låter och vibrerar så man ibland inte ens kan se något i backspegeln. Är det Volvos traktorkänsla man vill åt?

Jag åker D5 enbart för att det var billigare när jag köpte, men nu vetifan längre..... Nu kostar D5an mer i inköp, dieseln är redan dyrare än 95 och värre ska det bli från årsskiftet. På toppen av detta kommer en fethög fordonsskatt. Den automatiska dieselvärmaren går titt som tätt och påverkar förbrukningssifforna också.
Användarvisningsbild
av mattes
VolvoB20 skrev:Varför är D5an att så klart val? Den dånar, låter och vibrerar så man ibland inte ens kan se något i backspegeln. Är det Volvos traktorkänsla man vill åt?
Tja vilken är bäst Expressen eller Aftonbladet.
Att den dånar och låter känner jag injte alls igen, jag har en polare som har en D5:a V70 (sista året) och när vi hade slängt BSR ppc på den så var den helt underbar.
Inga tendenser alls av det du skrev?

Men allt kokar ner till tycke och smak, hur skall man föklara det?
(Viist jag råkar köra en T6, som jag älskar, just nu. Men men...)
av Continental
Att D5 slamrar och dånar har Jag oxå erfarnhet av, men endast i V50. Det var skrämmande vad den råmade högljutt.

En kompis kommer över hit med sin XC70II D5-08 Aut ikväll så då får Jag chansen att testa den och se hur den är (låter) :D
Användarvisningsbild
av mattes
Continental skrev:En kompis kommer över hit med sin XC70II D5-08 Aut ikväll så då får Jag chansen att testa den och se hur den är (låter)
Jag ser med spänning fram emot en rapport hur det gick.
:lol:
av Continental
Rapport kommer :)
av perhall
ams gjorde en kalkyl på milkostnad S80 bensin mot diesel - bensinaren 48,77 per mil mot dieseln 48,02 (trots 30% lägre förbrukning).

Jag tror inte att det blir så mycket billigare att köra diesel.

Man vet ju inte heller vad som händer med dieslar på andrahandsmarknaden, givet att allt håller bra och att skatterna är hyfsade är det säkert ok men från en del andra märken (tyska) finns tveksamhet med äldre dieslar pga hög skatt, dålig hållbarhet i mekaniken vilket i kombination med oftast låga körsträckor hos dem som köper en 4, 5, 6 årig bil innebär att bensinaren är stabilare.

D5 har ju hittills visat sig bra dock! Men jag tror att man om fem år uppfattar nuvarande D5 som en riktigt osofistikerad och gammaldags diesel.
av Continental
Så nu har Jag testat D5:an. En tur på ett par mil bara men Jag fick en liten hum om hur den är.
Om vi börjar med motorn så är den väl dämpad. På lägre var i låga hastighter så hör man ju tydligt att det är en oljebrännare, annars så var den överraskande tyst. Nu är denna bil inte inkörd (155mil) så Jag provade ju inte kickdown. Bilen i övrigt var riktigt trevlig. Skön komfort men lite såsig och flytande jämfört med min BMW. Lite fel dock att jämföra ett högbygge med en sänkt M-paketerad BMW.

D5:ans trevliga karaktär falnade dock när Jag satte mig i min BMW efteråt. En sexa är en sexa. Volvos sexa måstse ju även den vara silkeslen och tyst? Är den det så står valet tämligen klart:3.2l sexan!

Ljuset var oxå betydligt bättre än på min BMW. Jag upplevde det som ungefär lika bra som på min S40N Jag hade innan.

Denna D5:a var nästan fullsmetad; Summum, HGV-paket, mm. I princip det mesta, bortsett från Four-C och Navi. Four-C hade varit intressant att prova.
Vxllådan sköter sig fint och går mjukt.
Då ska Vi se om Bilia i Malmö har nån 3.2:a hemma imorgon, så att man får provat den oxå :D
av perhall
Jag har kört 3,2-sexan en del och den är inte BMW-rolig men mycket mjukgående och trevlig!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]